Správné osvětlení, odrazka a reflexní doplňky zachraňují. A je nepříliš chytré to podceňovat. Co jako cyklisté z pohledu zákonodárce musíme udělat, a co bychom raději měli ještě navíc přidat, aby nás na cestách za šera a tmy nepřehlédli? Když se přitom z nenápadného slůvka „přehlédnout“ může vyklubat hodně bolavá zkušenost (nebo ještě hůř)?
Buďme správně aktivní
Dobře vidět na cestu – a být na cestě dobře viditelný už z dálky. Tedy dříve, než nás zaměří reflektory někdy překvapeného řidiče, který pak musí situaci řešit na poslední chvilku a improvizovaně. To je úkolem správného osvětlení cyklisty, které představuje aktivní prvek „světelné bezpečnosti“ (vysíláme vlastní světlo).
I hodně pasivní
A je tu i celá řada pasivních doplňků, které reagují na cizí světlo – odrazka a reflexní doplňky. Právě ty bývají nejčastěji podceňovány. Jenže mají dar zvýšit naši viditelnost až desetinásobně! Až spojení světel, odrazek a dalších reflexních prvků nám proto dává záruku, že naši maličkost na kole za snížené viditelnosti nikdo omylem „nesejme“.
Dokonalou představu o tom, jak vás za různých denních, nočních a povětrnostních podmínek vidí řidič, získáte na interaktivní stránce www.ibesip.cz/aplikace-viditelnost/.
Povinnost jako minimum
Každé kolo musí být vybaveno odrazkami, lze je ale nahradit i reflexními prvky na oblečení „obdobných vlastností“. Vzadu musí být červená odrazka, vpředu bílá, v pedálech pak odrazky oranžové. Dále musí být oranžové odrazky v drátech předního nebo zadního nebo obou kol; tyto mohou být nahrazeny odraznými materiály například na bocích pneumatik. Za snížené viditelnosti (noc a tma, mlha, sněžení, hustý déšť, jízda v tunelu) je cyklista povinen mít za jízdy rozsvíceno přední bílé světlo a vzadu červené, které může blikat.
Raději kombinujme a násobme
Není nadto si cestu bez obav vychutnávat a dojet vždy tak, abych mohli příště zase vyrazit. Proto považujme slovo zákona za pouhé minimum. Kombinujme odrazka i reflexní prvky na oblečení. V případě oranžových odrazek je mějme upevněné přinejmenším i v předním i zadním kole. A samozřejmě buďme vždy vybaveni jako na jízdu za snížené viditelnosti – nikde není psáno, že vyrazíme-li v pravém azúru, za dvě hodiny nebude všecko jinak! A ještě něco – mějme raději světlé oblečení, tmavá barva světlo pohlcuje a méně odráží.
Více v článcích Vidím. Vidíš… Vidíš mě? (zde) a Nejezdi jak netopejr (zde).