Možnost co nejméně přerušované jízdy na kole je výhodou, která má potenciál přitáhnout k pravidelnému ježdění řady nových cyklistů a přispět k celkovému zklidnění dopravy ve městech. Povolení odbočit vpravo, i když na semaforu svítí červená, patří v mozaice opatření pro plynulou cyklodopravu ve většině zemí k novinkám, některé další o ní zatím diskutují.
Uvedená možnost se netýká automaticky všech křižovatek, ale jen takových, kde je přímo na semaforu umístěna speciální svislá dopravní značka, a běžné navíc bývá doprovodné horizontální značení.
Kde je to zavedeno
Zákonné povolení odbočit vpravo, i když svítí červená, mají cyklisté v Nizozemí od roku 1991, další příklady jsou však již mnohem mladšího data. Francie příkladu následovala po dvouletém pilotním testování až v roce 2012 (hojně rozšířené je především v Bordeaux, Paříži, Nantes, Štrasburku, Valencii a Mulhouse), na základě testování v Bruselu pak bylo odbočování na červenou cyklistům povoleno i v Belgii. V Dánsku proběhlo testování v letech 2013–2015 a patřičný zákon vešel v platnost až v loňském roce – stejně jako ve Slovinsku. Diskuse o zavedení „odbočovací“ výjimky pro cyklisty v současnosti probíhají například ve Švédsku, Rakousku či Maďarsku… Specifická je situace v Německu, kde existuje možnost odbočování na červenou vpravo jak pro cyklisty, tak automobilisty již několik desetiletí.
Jaké jsou výhody
Nejlepší na povoleném odbočování vpravo (v některých případech ale umožňuje také jízdu v druhém „nekonfliktním směru“ – tj. rovně –, a dokonce i vlevo) i přes červenou signalizaci na semaforu je jeho účinnost, jednoduchost a nízkonákladovost. Přitom jde o opatření zcela bezpečné, jak například potvrdilo testování ve švýcarské Basileji, kde během testování nebyla v souvislosti s ním zaznamenána ani jedna dopravní nehoda. Naopak se zvyšuje bezpečnost cyklisty významným zkrácením času, během kterého se nachází v tzv. mrtvém úhlu.
Více informací
Článek o uvedené problematice byl publikován v newsletteru Cycle Competence Austria, který reagoval na komplexní mezinárodní studii rakouské firmy komobile pro lucemburské ministerstvo dopravy. Ta zkoumala osvědčené dopravní zákony a předpisy podporujících pěší a cyklistickou dopravu jako například obousměrný provoz cyklistů v jednosměrkách, povinné využití cyklistické stezky, specifická pravidla pro cyklisty jedoucí ve skupině nebo to, jak státy řeší povinnou vzdálenost mezi cyklistou a autem při předjíždění (poslednímu tématu jsme se věnovali v Čistou stopou Prahou v rámci projektu Blinkr od srdce). Originální znění článku najdete ZDE a jeho český překlad na webových stránkách Asociace cykloměst.
Umožnit cyklistům odbočování vpravo i na červenou je po všech stránkách dobrý nápad a jeho testování bychom uvítali také v Česku.