Dopravní podnik od včerejšího dne testuje bezpečnostní aplikaci určenou pro chodce, cyklisty i řidiče, kteří si kvůli nepozornosti nevšimnou přijíždějící tramvaje. Aplikace je na riziko střetu včas upozorní. Testování bude probíhat do konce letošního června a můžete se do něj zapojit i vy.
ZKUŠEBNÍ PROVOZ NA PÁTEŘNÍCH LINKÁCH
Celkem 97 tramvají, které DPP nasazuje na linky č. 9, 11 a 22, je v rámci pilotního provozu vybaveno vysílacím zařízením Safe, které pomocí technologie Bluetooth komunikuje s aplikací Pozor tramvaj! Tu si můžete do svého mobilního telefonu bezplatně stáhnout z App Store nebo Google Play. „Pozor tramvaj“ po nainstalování a jednoduchém nastavení preferencí v menu běží v telefonu na pozadí.
Vybrat si můžete ze dvou základních režimů: „při používání telefonu“, který je nastaven jako výchozí, a „plná verze/dětský režim“. V prvním případě dostanete upozornění na nebezpečí pouze, když telefon používáte, ve druhém i když je aplikace vypnuta a telefon máte uspaný.
V loňském roce poklesl v Praze celkový počet srážek tramvají s chodci o 50 procent a poprvé za 15 let ani jedna z nich neskončila smrtí chodce. Přesto dochází ke stovkám střetů tramvají s chodci, cyklisty a motoristy. Výsledkem jsou nejen zranění, ale i vysoké materiální škody, zablokovaný provoz a dočasné vyřazení poškozené tramvaje z provozu. |
ZVONĚNÍ, BLIKÁNÍ I VIBRACE
Aplikaci vyvinula společnost Safe Public Transport. Její ředitel Lukáš Rajsner vysvětluje, jak funguje: „Ve chvíli, kdy se uživatel na ulici či v autě nevěnuje dopravní situaci, ale svému mobilnímu telefonu, například píše nebo čte SMS zprávu, e-mail či post na sociálních sítích, poslouchá hudbu, telefonuje, nebo má spuštěnou navigaci a blíží se tramvaj vybavena vysílacím zařízením, aplikace Pozor tramvaj! majitele telefonu důrazně upozorní na blížící se nebezpečí střetu. A to jak zvukově – typickým varovným zvoněním, které známe z tramvají, tak i obrazově – blikáním výstrahy na displeji telefonu doplněné o vibraci přístroje. Při poslouchání hudby ztiší přehrávanou skladbu, v případě že uživatel aktuálně využívá jiné aplikace, aplikace Pozor tramvaj! přeruší práci s nimi a překryje je důrazným varování.“
Varování se automaticky spustí, jakmile je blížící se tramvaj zhruba 100 až 120 metrů od uživatele. Záleží přitom na typu mobilního telefonu – některé na signál z vysílacího zařízení reagují velmi rychle, některé pomaleji, takže rozpětí může být 80 až 140 metrů.
Tramvaje DPP, které jsou vybaveny vysílacím zařízením Safe, jsou viditelně zvenčí i zevnitř u dveří označeny samolepkou „Pozor tramvaj!“ s QR kódy pro stažení aplikace. V rámci rotace a nasazování tramvají do provozu se může vůz se zařízením Safe objevit i na jiných linkách než č. 9, 11 nebo 22. Pokud se do testování zapojíte, můžete zaslat zpětnou vazbu prostřednictvím online formuláře na webových stránkách projektu pozortramvaj.cz. V případě technických potíží je také možné kontaktovat infolinku na čísle 588 88 22 66 (v provozu o pracovních dnech od 9.00 do 17.00). |
APLIKACE CHRÁNÍ I ŘIDIČE
Jednou z nejčastějších příčin střetů automobilů s tramvajemi je nedání přednosti projíždějící tramvaji při odbočování vlevo přes kolejový svršek. Aplikace „Pozor tramvaj!“ proto myslí i na motoristy. Řidiče včas upozorní na blížící se tramvaj, pokud mají ve svém mobilu zapnutou navigaci, např. Waze, nebo svůj telefon propojen s infotainmentem vozidla pomocí CarPlay, Android Auto či Android Automotive.
BEZPEČNĚJI BUDE I NA PŘECHODECH
Vývoj aplikace dále pokračuje. V plánu je rozšíření o schopnost rozeznávat aktivitu uživatele, tj. chůzi, běh nebo jízdu na kole či autem, doplnit GPS lokací tramvajových tratí, křížení tramvajových tratí se silnicí a GPS lokací nebezpečných míst. To vše by umožnilo zpřesnění aktivace varování.
Současně DPP a Safe Public Transport připravují testování přechodových hlásičů, které by v budoucnu mohly sloužit na rizikových místech, jako jsou rušné přechody přes tramvajové tratě nebo ty s omezeným výhledem. Přechodový hlásič by včas akusticky i vizuálně chodce upozornil na přijíždějící tramvaj.
ROZŠÍŘÍ SE PROJEKT I NA OSTATNÍ LINKY?
„Od projektu si slibujeme snížení počtu střetů s tramvajemi a zvýšení bezpečnosti dopravního provozu. Pilotní provoz na třech páteřních linkách bude probíhat do konce letošního června a budeme rádi, pokud se do něj zapojí co nejvíce uživatelů. V létě jej vyhodnotíme a podle výsledků se rozhodneme, jestli vysílací zařízení nainstalujeme do všech našich tramvají. Pokud by se tak stalo, bylo by to unikátní řešení, které minimálně v Evropě zatím nikde není v takové míře rozšířeno. A pokud by se nám díky tomu podařilo zachránit další lidské životy, nebo zabránit zbytečným zraněním, tak to budeme považovat za úspěch,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel tramvaje DPP.
Nepozornost mnohých chodců je až děsivá. Často se věnují svému mobilnímu telefonu nebo poslouchají hudbu tak zaujatě, že vůbec nesledují okolí včetně dopravní situace. Asi se proto nelze divit sílící snaze ochránit je před nehodou i prostřednictvím restriktivních opatření. Více v článku Pokuty za SMS na přechodech? přeloženém Čistou stopou Prahou z anglicky psaného zdroje.
zdroj: DPP