Agentura Bloomberg v posledních dnech starého roku informovala, že Francie navýší zdanění automobilů vyrobených po roce 2020, když nebudou splňovat předepsané limity emisí oxidu uhličitého. Zatímco dosud mohl tento poplatek za neekologické vozy dosáhnout výše 12 500 eur (zhruba 320 000 korun), nově to bude až 20 000 eur (cca 510 000 korun).
Zákon schválený francouzským parlamentem je namířený zejména proti velkým SUV, jejichž rostoucí popularita v posledních letech vrátila automobilový průmysl opět k nárůstu emisí „skleníkového“ CO2. Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) SUV na svůj provoz potřebují asi o čtvrtinu více energie než konvenční auta. Na vině je jejich vyšší hmotnost a horší aerodynamika. Mnohem pomalejší rozvoj elektromobility nebyl schopen trend nárůstů emisí zastavit.
SUV jsou oblíbené nejen díky své prostornosti, ale i lepšímu výhledu z vozu a většímu pocitu bezpečí při jízdě, což ale automaticky nemusí být pravda (VÍCE).
TRAGICKÁ NEHODA V BERLÍNĚ
Tragická zářijová nehoda v Berlíně, při níž řidič SUV na chodníku usmrtil ženu s vnoučetem a dva mladé muže a dalších pět lidí zranil, znovu akcentovala další negativní rys těchto velkých a těžkých vozů. Čím více se totiž zdají být bezpečnější pro ty, co v nich sedí, tím větší riziko představují při nezvládnuté jízdě pro své okolí. Na místě nehody se následující den konalo početné shromáždění lidí požadujících zákaz SUV. Požadavek podpořil i radní v berlínském obvodě Mitte, kde se nehoda udála, Stephan von Dassel, když prohlásil: „Taková obrněná auta nepatří do města.“
Ke klimatu nešetrná a nebezpečná „esúvéčka“ také obvykle zabírají mnohem více městského prostoru při parkování než většina klasických aut a je přes ně hůř vidět. Další rozmach této automobilové módy současným tempem je proto neudržitelný a je jen pravděpodobné, že požadavky na jejich vyšší zdanění či lokální omezení vjezdu se budou objevovat stále častěji.