Zatímco řidiči motorových vozidel musí pro získání „řidičáku“ úspěšně složit zkoušky z předpisů o provozu na pozemních komunikacích, vědomosti chodců a cyklistů podobnému přezkumu nepodléhají. Přitom i pro ně platí důležitá pravidla, jejichž neznalost se jim může vymstít dopravní nehodou.
Samozřejmě ani znalost dopravních předpisů ještě automaticky neznamená jejich dodržování, a navíc existují také nepsaná pravidla, kterých je s ohledem na bezpečnost vlastní i všech ostatních účastníků dopravního provozu dobré se držet. Jak upozornila naše kampaň JEZDÍM JAKO ČLOVĚK, v tomto případě je nejdůležitější respekt a tolerance k druhým, což platí i pro vzájemné vztahy řidičů, cyklistů a chodců… Příkladem je například boční odstup auta nejméně 1,5 metru (a nejlépe další centimetr odstupu s každým rychlostním kilometrem nad 50 km/h), který by měl mít řidič od cyklisty při jeho předjíždění. U nás takový odstup upraven není, ale například v Německu je stanoven na 1,5 až 2 metry a podobné je to i v Rakousku, Francii či Portugalsku.
Na konci článku najdete odkazy na jednotlivé příspěvky naší kampaně, které zejména cyklistům a chodcům pomohou vyřešit i ty nejzapeklitější situace a umožní bezpečný průjezd či průchod městem, nejdříve si ale prosím přečtěte následující výzvu.
ŘIDIČI AUTOMOBILŮ
Vězte, že přizpůsobit rychlost prostředí není ostuda, ale známka respektu k druhým. Očekávejte, že se ve městě vyskytují chodci, kteří vám občas musí zkřížit cestu, nebo ji s vámi sdílet. Děti, pro které obrubník není zeď, a často se v zápalu hry nerozhlédnou. Nahlížejte na cyklisty jako na rovnocenného partnera a věřte, že i oni by často radši jeli po krásných cyklostezkách. Ale taková možnost buďto není nebo je souběžné řešení nevyhovující. Uvědomte si, že vy jste ve chvíli setkání silnější a zodpovědnější, využijte svou převahu k ochranně a ohledu ke slabším.
JEZDCI NA JÍZDNÍM KOLE
Pamatujte, že i pro vás platí dopravní značení a výzva k ohleduplnosti. Chovejte se k chodcům na stezkách s úctou, předjíždějte je s odstupem, a pokud je to třeba, dejte včas o sobě vědět zazvoněním. Jako silnější účastník provozu zde nesete zodpovědnost staršího sourozence. Dobře víte, že na chodníku nemáte co dělat, respektujte to. Ačkoliv je řidič auta ten zodpovědnější, také to není nadpřirozená bytost a nedokáže předvídat, kdy mu najednou seskočíte do vozovky nebo kdy chcete odbočit, aniž byste to ukázali rukou. Jezděte předvídatelně nejen pro sebe, ale i pro druhé.
CHODCI
Jste nejzranitelnější bytostí! Pokud se pohybujete na stezce, respektujte části vyhrazené cyklistům a věřte, že pokud ve skupině zabíráte celou šířku stezky, těžko se vás objíždí. Pokud venčíte pejska, nenechávejte ho na vodítku napnutém přes cestu, ostatním se ho špatně přeskakuje. Když uslyšíte jet cyklistu nebo zvonit zvonek, ujistěte se, že má dostatek místa k průjezdu a nebojte se, on vás objede, pokud neuděláte nečekaný úskok. Při přecházení cesty se vždy rozhlédněte a počkejte, až vás řidič pustí, nevcházejte do vozovky bez rozmyslu a nečekaně… A pozor, tramvaj má na přechodu vždy přednost!
Kam teď? Kde vás nejvíc tlačí bota, tedy v čem nemáte úplně jasno… Název článku z kampaně JEZDÍM JAKO ČLOVĚK vám prozradí, jaké téma se pod ním skrývá:
- Jak se správně chovat na společné stezce pro chodce a cyklisty?
- Může jet cyklista po chodníku?
- Může jet cyklista po přechodu pro chodce?
- Jak v Praze správně projíždět vozovkou
- Křižovatka na kole: Jak projet správně a bezpečně?
- Jak předjet kolonu na kole?
- Postrach pražských cyklistů zvaný dooring
- Koloběžka je super, ale je dobré znát pravidla
Projekt Čistou Stopou Prahou je v roce 2018–2019 spolufinancován z projektu „Čistá mobilita pro Prahu". Ten je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu. Více na www.sfzp.cz, www.mzp.cz.