Ačkoliv je parkování jednou z nejdůležitějších součástí jízdy na kole, často se na něj zapomíná. Potkáváte pak kola zamčená u sloupu veřejného osvětlení, zábradlí a dopravních značek.
Někdy se však podivujete, proč takto zaparkovaná kola potkáváte i přesto, že je nedaleko „stojan“ na kola, ale je to opravdu stojan? Nebo je to „drátolam“, o který nejde kolo ani nijak opřít, natož ho tam zaparkovat tak, jak si výrobci představují. Není pak žádné překvapení, že každý, kdo má své kolo jen trochu rád, zvolí radši to zábradlí.
Možností, jak zajistit kvalitní parkování kol je celá řada a jejich typ se nejčastěji volí podle předpokládané délky parkování.
Doporučujeme přečíst si víc o parkovací infrastruktuře na www.cyklodoprava.cz
KRÁTKODOBÉ
Pro krátkodobé stání stačí jednoduché stojany pro kola typu obráceného U, které jsou vhodné před kavárničky, drobné obchůdky, knihovny, úřady apod.
Na co dbát při výběru:
- Kolo se o stojan opírá v co největší jeho délce
- Kolo pak drží stabilitu a neklátí se
- Kolo se do něj nezasouvá předním ani zadním kolem a neničí tak špice ani kotoučové brzdy
- Kolo je možné ke stojanu zamknout za rám
- Okolo stojanu je dostatečný prostor pro manipulaci s kolem
- Stojan je pevně zapuštěný v zemi
- Místa, o které se stojan opírá, by měla být ideálně pogumovaná, aby nedocházelo k poškrábání rámu kola
- Stojany umisťujte co nejblíže předpokládanému cíli a na místa se stálým pohybem lidí, aby byla kola stále na očích
Dbejte na výše zmíněná kritéria a vyžadujte je od dodavatele. Ne všechny stojany, které se prodávají, jsou použitelné.
a nemusíte se bát být krativní jako třeba v Jihlavě nebo Vancouveru:
STŘEDNĚDOBÉ
Jsou místa, před kterými se obvykle parkuje až několik hodin. Typickým příkladem jsou nádraží a zastávky, různá pracoviště, konferenční budovy, nákupní centra ale třeba i kina a sportoviště.
Základem jsou opět stojany typu obráceného U (viz krátkodobé parkování), které by již měly být
- Zastřešeny
- Pod dohledem (kamera, ostraha nebo obsluha daného místa)
Jako doplněk je možné už u tohoto typu parkování přemýšlet nad umístěním tzv. cykloboxů
Jaké otázky si položit, když vybírám cyklobox:
- Na jakém principu bude fungovat zamykání, tak aby nebylo příliš komplikované a zároveň odolalo vandalům?
- Je v boxu dostatek prostoru na všechny typy kol včetně příslušenství (přilba, brašna apod.)?
- Je možné kolo v cykloboxu uzamknout vlastním zámkem?
- Jak zamezíte dlouhodobému parkování, které bude blokovat využití parkovacího místa dalšími uživateli?
- Je do boxu nějaký průhled, kterým bude možné zkontrolovat, že jsou boxy využívány k parkování kol a ne skladování harampádí?
- Kolik cyklobox zabírá prostoru a hodí se esteticky do zamýšleného místa?
Pokud to prostorové podmínky umožňují, doporučujeme dát přednost cykloboxům, u kterých není nutné kola zvedat a věšet na háky.