Lidé, které osud odkázal na používání vozíčků již dávno nejsou tabu. Naopak se jim společnost snaží již tak těžký úděl ulehčit. Další krok tímto směrem představil dne 27. června Magistrát hlavního města Prahy.
Tímto pomocným krokem má být tzv. „Mapa přístupnosti budov a veřejných prostor“, která podrobně popisuje přístupnost vybraných objektů a lokalit pro vozíčkáře. Mapa je umístěna na internetové adrese: www.mapapristupnosti.cz. Zájemci zde naleznou devět kategorií objektů (kultura, úřady, služby, zdravotnictví, sport, restaurační zařízení, vzdělávání zeleň, veřejná WC), které jsou zaneseny do interaktivní mapy Prahy. Po kliknutí na příslušnou ikonku se objeví podrobné informace o daném místě. U každého objektu je uvedena řada informací, nakolik je vhodný či nikoliv pro pohyb na vozíku.
Budovy a veřejné prostory jsou rozděleny do tří kategorií, které odlišují barvy jako na dopravním semaforu:
Zelená – objekty přístupné
Oranžová – objekty částečně přístupné
Červená – objekty obtížně přístupné nebo nepřístupné
U většiny objektů je v jejich popisu popsána kvalita vstupu, interiér, výtahy, dostupnost WC, možnost parkování kontakty a vše je doplněno příslušnými fotografiemi.
Mapa samozřejmě umožňuje filtraci objektů a je optimalizovaná i pro tablety a mobilní telefony.
V současné době je v mapě zaneseno na 150 lokalit, umístěných především v oblasti Pražské památkové rezervace, ale do budoucna se počítá s rozšířením i po dalším území metropole. Na vzniku mapy se spolupodílela Pražská organizace vozíčkářů (POV), takže objektivnost a pravdivost získaná praxí vozíčkářů je zajištěna. Samotnou mapu následně vytvořil Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).
Projekt na tiskové konferenci představil náměstek primátorky pro dopravu a sport Petr Dolínek, který uvedl:
„Vytvoření mapy chápu jako další splátku dluhu hendikepovaným, ale třeba i rodinám s kočárky, kterým při pohybu po Praze stále ještě brání spousta bariér, i když se je daří třeba ve veřejné dopravě postupně odstraňovat. Je třeba si uvědomit, že tento projekt musí být komplexní a dlouhodobý, protože Praha se neustále mění a vyvíjí. Stejně se musí doplňovat a aktualizovat i tato mapa,“.
Do budoucna se plánuje nejen s prostorovým rozvojem mapy, ale i s rozšířením o další vrstvy, například o přístupnost zastávek městské hromadné dopravy, především autobusů. Osloveny budou rovněž i soukromé objekty, například banky. Zároveň je plánováno vytvoření doporučených historických tras a anglické verze stránek.
Dostupnost budov a veřejných prostor se netýká jen vozíčkářů, ale obdobné potřeby na informovanost potřebují i rodiče, kteří cestují s kočárkem. Pro obě skupiny udělal v poslední době hodně práce Dopravní podnik hlavního města Prahy. Například na téměř všech městských autobusových a tramvajových linkách jsou nasazovány nízkopodlažní vozidla. Ve stanicích metra jsou budovány bezbariérové přístupy a výtahy. V současnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy provozuje 300 nízkopodlažních tramvají, 940 nízkopodlažních autobusů a 43 stanic metra je plně bezbariérových.
Bezbariérový spoj, vhodný jak pro vozíčkáře, tak i pro cestující s dětským kočárkem, si můžete vyfiltrovat na internetových stránkách: www.dpp.cz, ve vyhledávači spojení, kde lze zvolit buď „jen bezbariérová spojení“, zde se zobrazí spojení nízkopodlažními vozidly mezi zastávkami s bezbariérovým přístupem. Druhou možností je volba „jen nízkpodlažní spoje“, zde se vyfiltrují pouze spoje zajišťované garantovanými nízkopodlažními vozidly, tedy bez ohledu na bezbariérovost zastávek.