Firmy musí přimět své zaměstnance chodit

Pěšky Aktuálně
11. 8. 2017 Roman Sovák
Množství chodců, mezi nimi běžec a jezdec na kole
Zdroj: www.theguardien.com

Proč? Protože je to pro ně zdravé a podpoří to jejich kreativitu. A navíc je to zdarma. Výhody jsou tak na straně zaměstnanců i zaměstnavatelů. Poukazuje na to deník The Guardien.

Chůzí vzrůstá kreativita

Friedrich Nietzsche jednou prohlásil, že všechny opravdu velké myšlenky přicházejí za chůze. Potvrzuje to studie Standfordské univerzity, která prokázala, že kreativita vzrůstá během chůze v průměru o 60 procent. Ale zatímco zaměstnavatelé čím dál víc podporují cestování svých zaměstnanců na kole – poskytováním speciálních parkovacích míst s možností kolo uzamknout, sprch, cyklistických tréninků, půjček na koupi kola či zajišťováním jejich údržby – co dělají, aby podpořili chůzi? Podpora chůze na samotném pracovišti, ale i jako způsobu, jak se dostat do práce, přitom přináší významné benefity pro zaměstnance i jejich zaměstnavatele: zahrnují oblasti tvůrčího myšlení, fyzického i duševního zdraví včetně eliminování rizika depresí.

Nedostatek pohybu zabíjí

Nedostatek pohybu je čtvrtým největším rizikovým faktorem celosvětové úmrtnosti, když ročně připraví o život odhadem 3,2 milionů lidí. Nedávný výzkum ve Skotsku týkající se 14 000 lidí přitom odhalil, že lidé v produktivním věku se pohybují během pracovních dnů méně než jejich protějšci ve věku nad 75 let. Vysedávání v práci má významné negativní důsledky na veřejné zdraví, například zvýšení rizika kardiovaskulárních chorob, cukrovky či některých druhů rakoviny.

Porady spojené s chůzí

Steve Jobs měl ve zvyku pořádat pracovní porady za chůze. I některé další zdroje naznačují, že „walking meetings“ vedou k otevřenější výměně názorů se zaměstnanci a jsou produktivnější než klasické porady v zasedačce. Některé společnosti mají své kanceláře navrženy tak, aby vybízely k časté chůzi, nebo ji i přímo vynucovaly, jako je tomu v případě kalifornského sídla společnosti Samsung nebo plánované centrály Googlu v Londýně. Jiné zase do svých programů zařazují „denní míly“ ve snaze podpořit své zaměstnance, aby se šli projít („daily mile“ je jinak spíše známá z běžeckého prostředí – pozn. red.). Například Saga’s Group má na svém pozemku vytyčenou jednu míly, po které se mohou zaměstnanci vydat během pracovní porady nebo se jít projít, když je čas oběda.

Klíčová role zaměstnavatelů

Musíme tělesnou aktivitu zařadit zpět do našeho každodenního života tím, že přijmeme a podpoříme chůzi jako normální způsob dopravy a že vytvoříme prostředí preferující zdravý životní styl. Zaměstnavatelé přitom můžou hrát klíčovou roli a na oplátku získají zdravější a šťastnější zaměstnance. Jak ukazují výzkumy, projeví se to v poklesu nemocnosti či absentérství, protože zaměstnanci, kteří do práce chodí pěšky nebo dojíždějí vlastními silami, mají lepší schopnost se soustředit a lépe zvládají stres než ti, kteří do práce jezdí autem.

Co mohou firmy udělat?

Například podporovat pracovní porady, při nichž se její účastníci procházejí, zařadit do svých programů „denní míly“ (jde to i jejím vyznačením na mapě v okolních ulicích), propagovat chůzi jako dopravu do práce nebo svým zaměstnancům poskytnout odborné poradenství či trenéry chůze, kteří jim ukáží, jak správně chodit. Chůze je příznivá k životnímu prostředí, zmenšuje sociální rozdíly a tím, že chodci procházejí městským prostředím, činí jej méně rizikovým pro ostatní. A to nejlepší – je zdarma, je bezpečná a lidé se při ní cítí šťastně… Kdo by to svým zaměstnancům nepřál?

Upraveno a kráceno, originální znění s řadou zajímavých odkazů najdete na www.thegardien.com (ZDE).