FOR BIKES 2019: Jakou jsme na něm zanechali stopu?

Kolo Aktuálně
3. 4. 2019 Roman Sovák
návštěvnící okolo našeho stánku

Letošní desátý veletrh cyklistiky For Bikes, který se konal od pátku do neděle v Letňanech, nabídl přesně to, co se od něho čekalo – haly našlapané exponáty, doprovodný program plný lákadel pro malé i velké a všudypřítomné davy cyklistických fandů hledající inspiraci pro novou sezonu… Byla to velká jízda a hřeje nás, že jsme jako partner veletrhu byli u toho.

VELETRŽNÍ VIZITKA

Na úvod trochu oficialit. For Bikes se uskutečnil ve dnech 29.–31. března na celkové výstavní ploše 27 030 m2. Zúčastnilo se jej 220 vystavovatelů, z toho 23 zahraničních z 8 zemí. Novinky ze světa cyklistiky zhlédlo 31 127 návštěvníků, z nichž si 3 700 vyzkoušelo některé z vystavených kol a koloběžek na testovacích dráhách.

celkový pohled na množství návštěvníků v jedné z veletržních hal
Foto: pořadatel

Kromě klasických jízdních kol, e-kol a koloběžek se o přízeň návštěvníků ucházely i produkty z řady dalších veletržních oborů: komponenty k jízdním kolům, textil, obuv a doplňky pro cyklistiku, cykloturistika a cyklodoprava, aktivní dovolená, údržba, transport a pojištění jízdních kol, metody cyklistického tréninku a regenerace.

Veletrh pořádala společnost ABF a proběhl pod záštitou hlavního města Prahy a městské části Letňany. V příštím roce se For Bikes uskuteční poněkud dříve, než jsme zvyklí, již ve dnech 20.–22. března.

ČISTOU STOPOU PRAHOU

detail ze stánku

 

Jsme pro udržitelné módy dopravy s důrazem na chůzi, jízdu na kole a veřejnou dopravu. Chceme, aby provoz v ulicích nikomu netrhal uši, aby lidé zbytečně neztráceli hodiny a týdny života v kolonách a byli zdravější díky aktivnímu pohybu i kvalitnějšímu městskému vzduchu. Naší „zbraní“ jsou informace, kterými k tomu chceme motivovat… Tak jsme se ve zkratce představovali těm, kteří zvědavě přicházeli k našemu stánku.

 

lidé u stánku

Byl o nás zájem a jsme za to moc rádi!

lidé u stánku

O co se lidé nejvíce zajímali a co u nás našli?

NEJVĚTŠÍ HITY

Nejvíce si lidé u nás logicky brali to, co mělo na For Bikes premiéru – tipy na cyklovýlety vlakem, brožuru o čisté mobilitě a zábavný test pro děti.

  • KATALOG CYKLOVÝLETŮ VLAKEM obsahuje tucet tipů na vyjížďky, které jejich autoři osobně projeli, s odjezdem na místo výletu a zase zpět vlakem z/do Prahy. Prvních šest tipů je určeno hlavně pro rodinné výlety, druhá šestice naopak pro ostřílené bikery: nabízí náročnější traily. Díky reportážním fotokomiksům z trasy si čtenář může dokonale představit, co ho na kole čeká. Smyslem katalogu je nejen poukázat na atraktivní trasy, ale také pošťouchnout ty, co z Prahy jezdí na cyklovýlety autem, aby „přesedlali“ na vlak. A to už proto, že je to také v jejich zájmu – celý výlet pro ně bude pestřejší a příjemnější.  

dvojstránka z Katalogu cyklistických výletů vlakem

  • Lidé si od nás houfně odnášeli i brožuru NEJDE TO LÉPE? Je v ní množství alarmujících faktů o životním prostředí ve městě, doporučení pro řidiče, jak na ekodriving, shrnutí benefitů veřejné dopravy i chůze, jízdy na kole, koloběžce či skateboardu. Brožurou provází pan Pohodlný, který na závěr vyzývá: „Bez aut by to nešlo, můžeme se ale naučit, jak jezdit úsporněji a jak se starat o auto tak, aby dobře sloužilo, a vyzkoušet i jiné způsoby dopravy.“

brožura Nejde to líp?

  • Na For Bikes proudili také rodiče s dětmi a právě malé návštěvníky u nás potěšilo nejen už známé tištěné bludišťátko nebo dopravní omalovánky, ale také zbrusu nový MALÝ ZÁBAVNÝ MOBILITY-TEST. Je plný obrázků, obsahuje základní informace o dopravě a také zábavné úkoly, aby si je děti lépe zapamatovaly…

mobility-test pro děti

 

Výchova k čisté mobilitě je hračka, pokud to dospěláci svým ratolestem nepokazí špatným příkladem!

děti ležící na břiše vyplňují dotazník

Mnohé potěšily také brožury a letáčky například o tom, kam si přímo v Praze vyrazit na kole, o správném vybavení kola světly, blikačkami a odrazkami, o speciálním vlaku pro rodiče s dětmi Cyklohráček a o mnohých dalších tématech.

APLIKACE NA KOLE PRAHOU

screenshot aplikace Na kole PrahouMnozí ji už v mobilu měli. Ti ostatní si po objasnění, o co jde, doplněném případně i o ukázku na displeji našeho mobilního telefon od nás brali infoletáček Na kole Prahou s odkazem na patřičné webové stránky a QR kódem, anebo si aplikaci u nás jednoduše stáhli hned. Našli se samozřejmě výjimky, ale šlo vesměs o ty, co by aplikaci nevyužili, protože nejsou z Prahy, nemají chytrý telefon nebo jsou tradicionalisté a programově dávají přednost tištěné klasice.

Více si o této stále populárnější, uživatelsky přívětivé navigaci hlavním městem s řadou praktických, edukativních i zábavních možností můžete přečíst ZDE.

MAPA PRO CYKLISTY I PRO PĚŠÍ

Ani v éře interaktivních map a navigací nemají ty tištěné o fandy nouzi – našim mapám v pátek ráno málem ani nestačila korba cargo kola a v neděli po akci jich tam zbývalo už jen pár balíčků na dně.

cyklomapy v korbě nákladního kola

CYKLISTICKÁ MAPA PRAHY de facto zahrnuje mapy dvě. Po rozložení je na jedné straně detailnější centrum města (1 : 15 000), na druhé pak kompletní mapa  Prahy (1 : 35 000). Jde o šikovného pomocníka, který zpříjemňuje cestování po městě nejen těm, kteří se v Praze nevyznají, a cyklistickým nováčkům (ti v ní jako bonus naleznou také rady, jak ve městě správně jezdit).

PĚŠÍ MAPA PRAHY zase radí, jak si v širším centru města v klidu užívat chůze a prospívat svému zdraví. Umožňuje například těm, kteří to potřebují, aby se vyhnuli schodům a všem bez rozdílu obejít ulice se silně znečištěným ovzduším. Mapa v měřítku 1 : 12 500 na zadní straně chodcům nabízí velké množství zajímavých informací.

TIPY, RADY, VYSVĚTLENÍ

Pokud se na nás někdo obrátil s dotazem či problémem, který se týkal dopravy (nejen) v hlavním městě, snažili jsme se mu to co nejlépe vysvětlit a poskytnout užitečný tip. Velkým přínosem rozhovorů pro nás byla potřebná zpětná vazba, byť jsme se do delších debat s ohledem na další čekající zájemce moc pouštět nemohli.

vysvětlujeme problém

  • Nejčastěji jsme na našem stánku radili, kudy to mají z bodu A do B na kole nejlepší nebo jak se svým dvoukolým miláčkem cestovat v MHD.
  • Mnohé zajímalo, jak a kde v Praze s kolem ideálně parkovat. Doporučili jsme jim správné cyklistické stojany a varovali před drátolamy, přidali jsme i tipy na improvizované parkování nebo jak kola zabezpečit proti nenechavcům. Pro sebe jsme si nenechali ani informaci, že v dohledné době situaci zlepší KOLárny (viz dále).
  • Časté byly také diskuse o stavu pražského ovzduší… Kolik lidí ani netuší, že jeho „kvalitu“ mají z více než 75 procent na svědomí emise ze silniční dopravy!
  • A co cyklistům v Praze nejvíce chybí? Kromě rozvinutější infrastruktury pro klidnější průjezd městem často i možnost zaparkovat kolo v práci a jít se po příjezdu osprchovat. Je to obrovská výzva pro zaměstnavatele, protože by se k těm, kteří už do práce na kole jezdí, přidala spousta dalších.

DOTAZNÍK

Návštěvníci si u nás mohli vyplnit krátký anonymní dotazník a zjistit, jak jsou na tom se svými znalostmi nejen o pražské dopravě. Zároveň je motivoval k většímu využití MHD a alternativních způsobů dopravy. Na úvod vyplnili, jak se nejčastěji po Praze pohybují, a bylo trochu zvláštní slyšet, že to často komentují „bohužel autem“. Důvody měli různé: raději by jezdili na kole, ale je to nebezpečné nebo příliš daleko, dali by sice přednost metru či tramvaji, ale autem je to rychlejší, občas se přiznali, že ví, že jezdit autem není zdravé pro ně ani okolí, ale „je to pohodlné.“

lidé vyplňují dotazník

Mnohé udivila odpověď na dotaz, kdo v Praze dýchá nejvíce znečištěný vzduch: nejsou to ani cyklisté, ani chodci, dokonce ho ani nedýcháme všichni stejný, nejhůře jsou na tom právě řidiči automobilů. Za čas strávený vyplněním dotazníku jsme návštěvníkům dali vybrat z nabídky malých dárků pro bezpečnější či komfortnější jízdu na kole nebo chůzi.

CYKLOPRUHY

Na zdi přes uličku od naší expozice jsme formou velkoplošné grafiky umístili upoutávky na prvky cyklistické infrastruktury, které jsou pro bezpečné městské cestování na kole zásadní, ale mnozí cyklisté (a bohužel také řidiči) v tom lidově řečeno stále mají guláš – jde o vyhrazený cyklopruh, ochranný jízdní pruh a piktogramový koridor.

momentka z cyklo-vlako-baru

Ke grafice od našeho stánku po zemi vedly skutečné cyklopruhy i „pikťák“ a kdo projevil zájem o jejich funkci, tomu jsme v tom udělali jasno… A vy? Pokud si to také potřebujete ujasnit, mrkněte na článek Jak v Praze na kole správně projíždět vozovkou.

CYKLO-VLAKO-BAR

Součástí naší expozice byl také oddechový prostor inspirovaný jídelními vozy Českých drah, který jsme nazvali Cyklo-vlako-bar.

momentka z cyklo-vlako-baru

barové židle z částí kolNávštěvníci si v něm mohli na chvilku odpočinout, podělit se v klidu se známými o první veletržní dojmy, dopřát si zdarma šálek voňavého presa nebo cappuccina, naladit se u otevřeného Katalogu cyklovýletů vlakem na výletní notu nebo vyplnit náš dotazník. Třídenní obdiv všech si užily naše designové barové židle sestavené z použitých jízních kol a další stylové prvky.

KOLÁRNA

Mimo základní působiště v hale číslo 2 jsme na venkovní výstavní ploše vedle hlavního vchodu prezentovali projekt nového způsobu parkování jízdních kol v Praze v KOLárnách. Nebylo bohužel v naší moci představit je kompletní. V ostrém provozu budeme moci KOLárny otevřít Lítačkou a uvnitř nejen zaparkovat, ale také využít servisní stojan, nářadí, pumpičku a seřídit si či opravit vše, co potřebujeme a zvládneme vlastními silami.

kolárna - foto

E-KOLA

Co nás napadlo, když jsme měli čas se halami projít? Stále se zvyšující kvalita vystavených kol či koloběžek a nabídka nejrůznějších typů, tvarů, vybavení a použitých materiálů nepřekvapila, protože ostrý konkurenční boj výrobců s sebou nese permanentní vývoj. Co je spíš módní a co opravdu prospěšné posoudí zákazníkova peněženka a to, že v poměru cena/užitek existují dobré možnosti.

Nejvýraznějším trendem veletrhu byl pokračující útok elektrokol, kterých již v Česku podle odhadů jezdí na sto tisíc. To se také odrazilo v šíři jejich veletržní nabídky, navíc si nejnovější elektrokola na tuzemském trhu mohli návštěvníci zdarma docela solidně vyzkoušet na testovací dráze před před halami... Zdaleka ne všem se e-kola líbí, jak například ukazuje jeden z ohlasů na veletrh na facebookových stránkách For Bikes: „E E E - bike. Pokud někdo udělá ne Eveletrh za dva roky tak bude vítěz." Nostalgii po starých časech rozumíme, ale připomínáme, že i když se mnozí na kola s podpůrným motorem dívají skrz prsty, jízda na elektrokole je mnohem zdravější, než si lidé obvykle myslí a v kopcovité Praze by tato vymoženost mohla dostat do sedel další jezdce. (Jinou věcí je, že by si lidé při jízdě na elektrokole měli dát větší pozor než na tradičním a také si při jeho výběru pohlídat, co kupují – jestli je to ještě kolo, nebo už moped. VÍCE)

ZAPARKOVANÉE-KOLO

 

Většina návštěvníků For Bikes kola převážně využívá k rekreačním nebo kondičním účelům. Což je bohulibé, pokud to negeneruje ještě větší provoz v případě, že auta využívají jako prostředek, jak se i s kolem dostat z města pryč. Proto jsme se na letošním ročníku veletrhu pokusili řidiče holdující cyklistice přimět k zamyšlení, jestli by to nešlo jinak – přepravovat se s kolem vlakem a nezačínat ani nekončit svůj výlet s očima na šťopkách a často i stresem v hustém provozu na silnicích... Je ovšem škoda, že místo auty nejezdí na kole častěji také v Praze, prospělo by to všem.

 

Fotili pro nás Karolína Klímová a David Stela.