Andreas Reiter je rakouský specialista na výzkum trendů, který „dělá“ poradenství pro podniky, města a veřejné instituce ke strategickým otázkám budoucnosti. Často na téma mobility. Co říká o městské cyklistice?
V rozhovoru pro vídeňský newsletter Fahrrad Wien tvrdí, že cyklisté činí město atraktivnějším. Originální znění najdete ZDE.
Vídeň byla v roce 2018 opět zvolena nejlepším městem k bydlení. Jakou roli hraje, nejen v souvislosti s touto studií, mobilita v kvalitě života ve městě?
Mobilita je podstatným bodem. Každý má přání dostat se rychle z bodu A do B, a to právě dnes, kdy se čas stává stále cennějším. Ve Vídni je veřejná doprava skvělá, ale také kolo je superrychlým dopravním prostředkem. Proto má velký význam mít ve městech dobrou infrastrukturu pro cyklisty, a to i s ohledem na kvalitu života.
Patří k této infrastruktuře také půjčovny kol?
Vídeň je také v tomto směru dobře vybavena. Přičemž v typických cykloměstech půjčovny kol nesehrávají velkou roli, tam má totiž každý své vlastní kolo. Avšak v takové turistické destinaci, jakou je Vídeň, jsou cyklopůjčovny přirozeně atraktivním rozšířením nabídky.
Občas má člověk dojem, že města působí zvlášť atraktivně, když tam jezdí mnoho lidí na kole nebo se procházejí pěšky. V čem to vězí?
To nepochybně platí. Dobrým příkladem jsou města jako je Amsterodam nebo Kodaň. Když máte obrázek města spojený s hustým automobilovým provozem, pak pro turisty nepůsobí přitažlivě. Naproti velké množství cyklistů působí sexy, což je jaksi skvělá věc. V této souvislosti se mi v hlavě vybaví následující asociace: tady jsou mladí lidé, tady jsou zdraví lidé, tady je pohyb, tady se něco děje. Přesně tyto představy, které se nám vybaví, vyvolají to, že obrázek města s mnoha cyklisty působí přitažlivě.
A to zase může motivovat další lidi k tomu, aby jezdili na kole...
Přirozeně, příklady táhnou. Člověk to vidí i sám na sobě: například když tady sedím a vidím venku běžce, říkám si: „Mohl bych si taky někdy jít zaběhat!“ Každý člověk se podvědomě řídí vzory. Vezměte si takového Borise Johnsona, jenž jako starosta Londýna jezdil vždy na kole. Ano, když může jezdit na kole starosta, proč bych pak neměl jezdit také já?
Profesně se zabýváte trendy a jejich vznikem. Jaký image má dnes jízda na kole?
Zdá se, že se vyvinula úplně nová kultura. Cyklistika ve městech je nyní nejen možnost, jak se posouvat kupředu, ale v mnoha případech také životní styl. Člověk si musí projít také ty četné cykloprodejny a jejich nabídky. A s tímto životním stylem je spojeno i nastavení mysli: jsi pohyblivý, jsi nezávislý, jsi mobilní – zkrátka řečeno, jdeš napřed. To se přirozeně hodí zvlášť dobře k životnímu modelu mladší generace.
Zašel byste tak daleko, že byste řekl, že jízda na kole se stala pro některé lidi symbolem stylu života?
Ano, to by se tak určitě dalo říct, minimálně pro určitý typ lidí. V zásadě v našem extrémně digitalizovaném světě mají podobnou šanci stát se symbolem i jiné věci. Od oblečení přes stravu až po cyklistiku. Jsou to všechno předměty personalizace, prostřednictvím kterých se člověk může vymezit.
Ani ve Vídni není až tak jednoduché prosazovat dopravu „čistou stopou". Více například TADY. (Je tam i skvělé video, tak se mrkněte, jak by naše ulice podobné těm vídeňským bez aut mohly vypadat.)