Motivací pro nákup velkých rodinných „esúvéček“ bývá většinou vyšší míra bezpečnosti pro řidiče a převážené osoby. Často však tato auta komplikují dopravu a hrozí jim střet s protijedoucím vozidlem nebo sjetí ze silnice.
Nebezpečí číhá zejména na úzkých silnicích
Již najetí na vyježděnou krajnici, která navíc bývá u úzkých cest nezpevněná, a následný pokus vrátit se na vozovku může ve větší rychlosti způsobit rizikovou situaci, kdy se řidič nekontrolovaně dostane do protisměru. Hrozbou je však také úplné vyjetí ze silnice, často kvůli novým vrstvám asfaltu vyvýšené nad okolním terénem a lemované nebezpečným příkopem, a v nejhorším případě i náraz do stromu.
Moderní systémy je často nutné vypnout
Pomocníkem přitom nemusí být ani asistenční zařízení, která vedou automobil mezi bílými pruhy. Ta totiž nemohou fungovat tam, kde chybí středový pruh. Což u velmi úzkých silniček bývá pravidlem. V takovém případě by totiž vůz držely mezi oběma krajními pruhy, tedy uprostřed vozovky sloužící i protijedoucím automobilům. Na mnoha okreskách se navíc přímo počítá s využitím krajnice, když se míjejí dva široké vozy.
Jízda vyžaduje mimořádnou pozornost
Staré silnice zejména III., ale někdy i II. třídy jsou často široké jen 5,5 metru včetně nezpěvněné krajnice, na níž bývá už jen štěrk. Jesliže se tam míjejí dvě SUV o šířce 2,2 metru, pak mezi nimi zleva a koncem silnice zprava zbývá jen pár decimetrů, a ještě horší je to v případě SUV a autobusu či nákladního vozidla, které mají na šířku dva a půl metru. Příkladem takové dopravní situace v blízkosti Prahy mohou být silničky mezi obcemi Vrané nad Vltavou, Březová-Oleško a Zvole, kde jízda s „esúvéčkem“ vyžaduje mimořádnou pozornost – a to jde jen o jeden případ z mnoha.
SUV nepatří „do ruky“ všem
Nebezpečí se zvyšuje u méně šikovných řidičů, kteří neumějí odhadnout, kde jejich auto končí. Ti pro jistotu jezdí tak, že zasahují do protisměru, čímž ohrožují sebe i ostatní účastníky provozu. „Řidiči si stále častěji pořizují SUV s cílem zajištění vyššího bezpečí pro sebe a posádku, bohužel silniční síť v rámci komunikací nižší třídy není na tento boom připravena a okamžité zlepšení rozhodně není na pořadu dne.“ Tak to vystihuje projektant Milan Tesař v článku na idnes.cz, který se věnuje problematice blíže a najdete jej zde.