Fenomén SUV

Autem Téma
SUV
Zdroj: LE

Nafukujeme správně?
To, že má tlak v pneumatikách velký vliv na spotřebu, jsme na těchto stránkách již probírali. Na silnicích se ovšem setkáváme i s trochu jiným nafukováním.

Nejprodávanějším segmentem aut v Evropě se stala SUV. Starý kontinent přitom dlouho odolával a oproti USA se choval racionálně. Mezi nejprodávanějšími modely aut bychom dříve našli praktické Focuse, Golfy či Octavie. Tedy auta s rozumným poměrem cena/výkon a relativně nízkou spotřebou.  

Automobilky průběžně snižovaly hmotnost těchto modelů a tím i jejich spotřebu, osazovaly auta pneumatikami s nižším valivým odporem i hlučností. Snaha o snižování negativních vlivů na zdraví a prostředí provozem aut ale bere za své s nástupem aut hrající si na tereňáky.

Ještě v roce 2014 měla největší podíl na trhu kategorie malých aut (22,73 %), v roce následujícím toto procento pokleslo (21,99 %) a nejprodávanější kategorií se stala SUV (22,49 %). Stále více lidí tak jezdí ve větších autech, přesouvá větší hmotu. Automobilka, která svá auta nenafoukne, neuspěje. Víc obřích aut v ulicích vyvolává pocit menšího bezpečí těch v běžných autech. I jejich řidiči začínají pokukovat po větších vozech s vyšším posedem. Automobilky jim samozřejmě vycházejí vstříc. A poptávku po tomto segmentu navyšují reklamou a product placementem ve filmech.

Reklamy a filmy živí představu o tom, že vlastnit steroidy živené auto je normální. Všichni nafukují, zabírají stále víc prostoru. Škoda, že se ještě nikdo nezamyslel nad tím, že na rozdíl od aut ulice nafouknout nejde. Nebo se někdo takový našel?

Našel. Fakt, že růst do nekonečna není možné, si uvědomuje stále více lidí, dokonce i někteří ekonomové. Na úrovni města si problematiku záboru veřejného prostoru uvědomili nejdříve ve Florencii. Již v roce 2005 vyhláškou zakázali vjezd zbytečně velkých aut městského centra. Vyhláška měla své mouchy, ale jednalo se první logickou odpověď na nastupující negativní trend v automobilismu.

Nutno podotknout, že v době vzniku vyhlášky proti SUV v centru města se tato kategorie podílela v Itálii na celkových prodejích 5 %. Následně si také radní dalších měst začali uvědomovat nebezpečí provozu SUV pro chodce a zejména děti. Zákazem těchto vozů či velmi drahým parkováním se snaží přinutit jejich majitele alespoň částečně kompenzovat negativní dopady provozu SUV.

 
I dlouholetý šéf Škody Vratislav Kulhánek v rozhovoru pro iDnes nedávno připustil, že vozy SUV čekají vzhledem k nárokům na prostor v budoucnosti regulace.  

SUV jsou bezpochyby největším fenoménem v automobilové individuální dopravě v posledních letech. O negativních důsledcích SUV na město a jeho obyvatele budeme informovat na těchto stránkách.

 

 

Fotogalerie
1. 11. 2016 Lukáš Eršil