Polovina Pražanů by dle průzkumu agentury GFK (v příloze) chtěla jezdit po Praze na kole. Většina z nich si ale myslí, že je to nebezpečné. Podívali jsme se tedy na to, jak to s bezpečností jízdy na kole v Praze ve skutečnosti je…
Policie ČR eviduje nehody, které jsou hlášeny zpravidla kvůli zranění. Taková nehoda by měla být Policii ohlášena vždy, obdobně jako v případě významné majetkové škody u jejich účastníků nebo třetí osoby.
Z policejních dat od roku 2007 jsme zjistili, že v Praze přišli o život 2 cyklisté, oba v roce 2011. Jeden jel na červenou a druhý se čelně srazil s tramvají. V průměru dojde k 10 zraněním cyklistů s vážnými následky na zdraví ročně a k přibližně 80 nehodám s lehkým zraněním. To není až tak mnoho, uvědomíme-li si, že každý Pražan ujede v průměru na kole 207 km za rok. Cyklisté tedy po Praze najezdí přibližně 262 milionů kilometrů za rok. Aby Vás na kole potkala vážná nehoda, budete muset urazit nějakých 26 milionu kilometrů. Stihnete to za život?
Téměř polovinu nehod s vážným zraněním cyklisty způsobí motoristé. Budete-li jezdit po „chráněné infrastruktuře“, ujedete po Praze bez vážnějších následků statisticky více než 50 milionů kilometrů. Kolik je v Praze tras vhodných pro cyklisty a kam všude Vás dovedu, naleznete například na mapě Prahou na kole.
Budete – li jezdit střízliví a po chráněné infrastruktuře, pravděpodobně urazíte po Praze bez vážnější nehody 58 milionu kilometrů. Budete-li k tomu ještě opatrní (tj. budete-li se věnovat řízení dodržovat základní zákonná pravidla, jako např. dávání přednosti v jízdě dle dopravního značení a neježdění na červenou), s největší pravděpodobností se Vám v Praze nic strašného nestane příštích více než 400 milionů kilometrů. A je zajímavé, že v takovém případě statisticky ani nemusíte nosit cyklistickou přilbu. Proč?
Z výsledků statistik vyplývá, že u nehod cyklistů zaviněných automobilem přilba sníží riziko vážného zranění asi o 62 % a riziko lehkého zranění asi o 55 %. Z cyklistů, kteří způsobili nehodu s motorovým vozidlem, utrpělo vážné zranění již "pouze" o 9 % méně cyklistů s přilbou, než bez ní. V případě „samonehod“ však dopadli cyklisté s přilbou paradoxně vždy o něco hůře, než cyklisté bez ní. Poskytla jim přilba pocit falešného bezpečí? O tom policejní statistiky mlčí. Jisté je, že kus plastu na hlavě ještě nikdy žádné nehodě nezabránil – a to bychom si měli uvědomit všichni.
Tato fakta říkají, že pokud jako průměrný Pražan budete jezdit na kole do práce, vzdálené o něco více než 5 kilometrů, vy strávíte na kole každý den půl hodinky času příjemným pohybem a příštích 1 000 let se Vám nic strašného nestane, ani když občas pojedete opilí a občas to střihnete na kole třeba po magistrále… Ale proč riskovat, když statistiku nehodovosti zbytečně zkreslují i opilci a děti. Z poza řídítek bicyklu ale najednou zjistíte, že Praha není jen asfaltovou a betonovou dopravní stokou. Má spoustu krásných zákoutí a zelených míst, na která se však se svým plechovým miláčkem cestou do práce podíváte jen stěží.
Podrobnější analýzu statistiky nehodovosti cyklistů naleznete např. v článku „Proč cyklisté bourají“.
Přejeme Vám soustu příjemně ujetých kilometrů i v roce 2017!