Kol i součástek je málo. Neváhejte s nákupem ani opravou 

Kolo Aktuálně
4. 3. 2021 Roman Sovák
foto řídítek a na nich ruce, z pohledu jezdce
Problém letošní sezóny: aby bylo na čem jezdit...

Chcete si pro své vyjížďky zaručeně čistou stopou pořídit nové jízdní kolo? Nebo to stávající upgradovat novými komponenty? Anebo si vystačíte s odbornou kontrolou, seřízením, opravou? Tak honem do toho! Sklady jsou poloprázdné, mechanici v návalu práce v servisech neví, kde jim hlava stojí, a lepší to hned tak nebude. Aby vám jiní nevyfoukli, co zatím ještě je.  

KDO DŘÍV PŘIJDE, TEN DŘÍV ŠLAPE 

Nová cyklistická sezóna, která počátkem března obvykle jen nesměle poťukává na dveře, je letos už solidně rozjetá. A co také mají davy aktivních lidí v době zákazů sportu a volnočasových aktivit dělat jiného, než se oddávat chůzi, běhu či šlapání do pedálů, byť s počasím je to zatím „tak tak všelijak“? 

Cyklonákupy všeho druhu i zájem o předsezónní servisní prohlídky a opravy jsou proto ve srovnání s minulými roky logicky předsunuté. Ale kdyby jenom to… Hlavně totiž stále váznou dodávky komponent pro výrobce kol. Jedná se o problém, který začal už loni. Nabídka bicyklů a součástek tím pádem nestačí poptávce, nápor tak zažívají cykloservisy a logicky rostou i ceny „ojetin“, problémy se zkrátka přelévají téměř do všeho, co se týká cyklistiky. 

foto z prodejny kol
Kamenné prodejny jsou aktuálně uzavřeny, ale e-shopy i cykloservisy (ty za zpřísněných podmínek) dál fungují... Ilustrační foto: fitness-zone.cz

VYČKÁVACÍ TAKTIKA? NEDÁVÁ SMYSL

Čekáte na slevy? Marně, protože nepřijdou – a to nejspíš ani po sezóně. S výjimkou nejdražších či nestandardních modelů se totiž letos patrně všechna kola vyprodají. Chystáte se vyrazit na oblíbené testovací akce? Zapomeňte na ně – v rozumné době se žádné konat nebudou. Naše rada zní: Nakupujte nejlépe ihned, pokud v okleštěné nabídce najdete kus, který se aspoň vzdáleně podobá vašim představám… Záhy se může zaprášit i po něm!  A když si ani při nejlepší vůli nevyberete, tak neváhejte a zařaďte se do fronty (před)objednávek. Jen tak se na vás dostane, až budou mít výrobci kol dostatek komponentů, aby mohli začít váš vysněný model montovat. Na něktré modely se v dnešní době čeká i několik měsíců.

A samozřejmě, v případě potřeby se nezapomeňte bez odkladů objednat do servisu. Tam sice tak dlouhé čekací doby jako v případě nákupu kola, které je zatím pouze „na papíru“, nehrozí, ale raz dva to s velkou pravděpodobností také nebude. 

ZA VŠÍM HLEDEJ… KORONAVIRUS

Proč tak razantně rostou počty cyklistů a těch, kteří by se k nim ještě rádi přidali, je víceméně jasné – cestování bez obav z nakažení a velmi omezené možnosti jiných způsobů, jak si užít pohyb na čerstvém vzduchu. Jaké jsou však příčiny pokulhávající nabídky?

Zatímco prodej kol po vypuknutí pandemie strmě rostl, jejich výrobci je náhle neměli z čeho montovat. Jsou totiž závislí na dodavatelích komponentů, nejčastěji z Asie, kde však kvůli nové nemoci houfně zavírali továrny. Dokonce i po jejich znovuotevření se často nerozjely na sto procent, ať už za tím byl neúplný stav zaměstnanců (nemoc, karanténa), nebo fakt, že i ony jsou závislé na svých dodavatelích surovin, zejména oceli a hliníku. A ti na tom – bavíme se o prvních měsících loňského roku – byli podobně.

detailní foto pneumatiky horského kola

Tehdejší kolaps ve výrobě a logistice vylíčil obchodní ředitel společnosti Kross Tomáš Stratil pro idnes.cz: „Nás výrobce začala krize ovlivňovat již od přelomu ledna a února, kdy se kvůli zasažení Asie zpomalila nebo úplně zastavila výroba a následný transport komponentů do Evropy. Tento až osmitýdenní výpadek má samozřejmě velký negativní vliv na dodávky materiálu pro výrobu jízdních kol a elektrokol.“ 

V létě se tak místo obvyklé přípravy modelů pro příští rok horko těžko doháněly skluzy ve výrobě a tato situace bohužel do značné míry přetrvává dodnes. Potvrzuje to například marketingový ředitel českého výrobce kol BP Lumen (mj. značka Apache) Karel Novotný, který letos v lednu pro magazín Forbes uvedl: „Na některé komponenty máme nepotvrzené termíny dodání 12 až 14 měsíců, na jiné 9 a na další zase 6. Jeden velký zmatek.“ Forbes zároveň poukazuje na to, že potíže ještě stupňuje zdražování námořní dopravy z asijských zemí – a to ze dvou až tří tisíc dolarů za kontejner až na dvanáct tisíc, jinými slovy o těžko uvěřitelných 300–400 procent!

foto dvou jezdců na kole za jízdy

NEVÁHEJTE

Restrikce činěné vládami v boji proti covidu-19 akcelerovaly globální i lokální zájem o cyklistiku – a je to vzhledem k tomu, že jde o udržitelný způsob dopravy, dost možná jediná dobrá zpráva z těch, které pandemie přináší. Zároveň však nová nemoc nedovoluje obchodníkům, aby s touto poptávkou srovnali krok. A tak pokud hledáte bezpečnou alternativu pro dojíždění do práce nebo za nákupy, anebo pouze chcete na chvíli ujet pochmurné realitě, odreagovat se a využít jednu z mála nezakázaných příležitostí k posílení zdraví, a potřebujete nové kolo, komponenty, vybavení či návštěvu servisu, tak raději na nic nečekejte. Může vám to zachránit cyklistickou sezónu.