Zhoršenou podzimní viditelnost kvůli zkracujícím se dnům, mlhám, mrholení a dešťům umocnil nedělní návrat zimního času. Šero nastává již odpoledne a jako cyklisté či chodci musíme udělat vše pro to, aby nás řidiči nepřehlédli. Kolize může mít fatální důsledky!
ZBYTEČNÝ HAZARD
K nejčastějším příčinám dopravních nehod s účastí cyklistů patří situace, kdy motorista nedá přednost v jízdě – na vině však může být i nedostatečně osvětlený cyklista. Právě tak si o neštěstí říkají i ostatní nejzranitelnější účastníci silničního provozu, kteří podceňují vlastní viditelnost: jezdci na koloběžce (mající ze zákona povinnost jízdy na vozovce), chodci, ve městě často přecházející ulice s hustým provozem (a ke všemu ne vždy na přechodu), či běžci.
Podívejte se na sebe očima řidiče a ověřte si, že kdo není na silnici vidět, je opravdu v ohrožení života! Aplikaci BESIP najdete ZDE.
JAK NA TO?
Kolo musí být ze zákona vybaveno odrazkami, které lze nahradit i reflexními prvky „obdobných vlastností“ na oblečení. Vzadu musí být červené odrazko, vpředu bílé, v pedálech mají být oranžová. Oranžové musí být i v drátech předního nebo zadního kola (a nejlépe obou kol), ty je možné nahradit reflexními materiály například na bocích pneumatik.
Za snížené viditelnosti (noc a tma, mlha, sněžení, hustý déšť, jízda v tunelu) je cyklista povinen mít za jízdy rozsvícené přední bílé světlo a vzadu červené, které může blikat. POZOR! Přední světlo by nemělo blikat ani oslňovat protijedoucí cyklisty. Je to opravdu velmi nepříjemné a dávejte si na to pozor zejména na cyklostezkách. Při špatném seřízení svítilny se může navíc i relativně slabé světlo cyklisty nepříjemně odrážet ve zpětném zrcátku řidiče automobilu.
Také chodec by měl být ve vlastním zájmu dobře viditelný. Černé či tmavé oblečení tomu ve tmě rozhodně nepřispívá! Vhodné jsou naopak světlé barvy doplněné o reflexní prvky – ty samy o sobě zvyšují viditelnost chodce ve tmě až na 200 metrů. Zejména běžcům doporučujeme také červenou blikačku nebo čelovku.
NEJEZDI JAK NETOPEJR!
Právě pod tímto názvem jsme v minulých letech u příležitosti změny letního času na zimní v Praze pořádali spolu s hlídkami dopravní policie bezpečnostní akci zaměřenou na neosvětlené jezdce na kolech a koloběžkách i „neviditelné“ chodce a běžce. Pokuty padaly jen zcela ojediněle v těch nejkřiklavějších případech, zato jsme hojně debatovali o smyslu opatření a rozdávali informační materiály, odrazky či „blikačky“.
I proto, že letos v pražských ulicích přibyla spousta cyklistických nováčků, je škoda, že se letos akce z preventivních důvodů proti šíření nemoci covid-19 neuskuteční. Připomněli jsme ji alespoň infografikou „Batman“, která vám může pomoci se správnou výbavou vašeho kola a vhodnými doplňky oblečení.
V souvislosti s koronavirovou krizí letos v Praze výrazně narůstá počet cyklistů. V době nejtvrdších jarních restrikcí dosáhl nárůst meziročně přes 600 %, v létě při rozvolnění opatření byl meziroční nárůst 25–75 %, od září počet cyklistů v pražských opět vzrůstá. Od začátku dubna pak činí průměrný nárůst ve srovnání s loňským rokem 103 %. To, že na kole začala jezdit řada lidí bez patřičných znalostí a zkušeností, se bohužel odráží i v tom, že cyklisté jsou prakticky jediná kategorie účastníků provozu, kde v ČR meziročně výrazně stoupl počet nehod i usmrcených osob. Smrtelné nehody cyklistů byly zaznamenány i v Praze: v letošním roce jedna, za posledních 12 měsíců celkem dvě. |
Prvky aktivní i pasivní bezpečnosti pro zvýšení viditelnosti stojí jen pár korun, ale mohou vám zachránit zdraví a život. Neberte proto správné vybavení v tomto směru na lehkou váhu, obzvláště v období, kdy se viditelnost bude dále zhoršovat!