Cestování s kolem v autobuse si naplánujte předem

Kolo Aktuálně
20. 8. 2019 Roman Sovák
muž upevňuje do speciálního stojanu FlixBusu kolo
Množství autobusů nového dopravce na českých silnicích disponují nosiči kol. Foto: FlixBus

Pokud nemáte skládačku, kterou si můžete vzít s sebou jako cestovní zavazadlo, zůstává cestování s jízdním kolem v autobuse většinou problematické, ne-li přímo vyloučené. Přesto vás v některých neodmítnou. Je ale nutné si předem projít přepravní podmínky a učinit patřičnou rezervaci. 

Prázdniny se pomalu chýlí ke svému konci, cyklistické sezóně však ještě zdaleka není odzvoněno. Na kombinované výlety „autobus – jízdní kolo“ zbývá  ještě spousta času a nabízí se proto otázka, jaké jsou vůbec možnosti.

PRAŽSKÁ INTEGROVANÁ DOPRAVA

PID nabízí dobré podmínky pro přepravu jízdních kol metrem, vlakem, přívozy a lanovkou na Petřín, s omezením je možné cestovat s kolem i některými tramvajemi směrem od centra k okrajům města (VÍCE). V autobusech PID se však kola nepřepravují. Výjimku tvoří cyklobus na lince 147 a autobusová linka AE (Airport Express) na trase Hlavní nádraží – Dejvická – Letiště, kde je možná přeprava jízdního kola zabaleného pro leteckou přepravu.

autobus s nosiči na lince 147
O lince 147 i nedaleko Prahy provozovaném populárním cyklobusu Dobřichovice – Kytín jsme přinesli informace ZDE. Foto: DPP

 

FLIXBUS

Dopravce, který letos převzal provozovatele dálkové dopravy Eurolines, nabízí cyklistům v „mnohých“ autobusech komfortní přepravu až pěti jízdních kol na speciálních nosičích. V tomto případě je u FlixBusu velmi jednoduchá i rezervace přepravy kola, která probíhá online současně s rezervací jízdenky.

Jestliže autobus na vámi požadavaném spoji není tímto nosičem vybaven, máte možnost kolo nechat přepravit jako speciální zavazadlo – to se však již neobejde bez odmontování kol a uložení rozebraného bicyklu do obalu. O něco je nepohodlnější i komunikace s FlixBusem, která probíhá ve dvou krocích: nejdříve si zarezervujete jízdenku a až dva dny před plánovaným odjezdem informujete o úmyslu přepravovat také kolo. To vám společnost umožní při splnění všech podmínek (patří k nim i to, že součet výšky, šířky a hloubky speciálního zavazadla nesmí být větší než 240 cm a maximální váha nesmí překročit 25 kg). 

REGIOJET

Největší konkurent FlixBusu v Česku bohužel přepravu kol na nosičích nenabízí. Maximálně dvě v jednom spoji se vždy přepravují jako speciální zavazadla, která dopravce definuje tím, že musí být v (nejlépe textilním) obalu s těmito maximálním rozměry: délka 140 cm, hloubka 35 cm a výška 80 cm. V součtu je to 255 cm, což je o poznání více než u FlixBusu. Regiojet neuvádí maximální přípustnou váhu.

Na přepravu jízdního kola je důležité upozornit již při rezervaci nebo před cestou zavolat na infolinku, aby o tom byla posádka předem informovaná.

autobusy Regiojet na parkovišti
Autobusy podnikatele Jančury vozí kola v zavazadlovém prostoru. Foto: Regiojet

LEO EXPRESS

Společnost, kterou zná veřejnost spíše z oblasti vlakové dopravy, v letošním roce provozuje celkem čtyři autobusové linky s možností přepravy kol, z toho dvě z Prahy – do Salzburgu (s možností výstupu/nástupu v Českém Krumlově) a do Lipska (přes Drážďany). Kolo se u Leo Expressu přepravuje buď v přívěsu, anebo vyhrazeném speciálním prostoru, jízdenka i přeprava bicyklu se rezervují společně.

cyklista jde se svým kolem k busu Leo Express
Foto: CykloNovinky.cz

REGIONÁLNÍ DOPRAVCI

Bez šancí na to, že se svezete i se svým kolem autobusem, nejste ani u jiných dopravců a kratších tras. Například přepravní podmínky ČSAD autobusy Plzeň zahrnují možnost přepravy kola „jako spoluzavazadla v prostoru pro cestující nebo samostatně mimo vozidlo v přívěsu nebo nosiči“. Způsob přepravy kol je uveden v jízdních řádech. Pokud se vám v nich nechce „pracně“ hledat, doporučujeme provozovateli autobusů s patřičným předstihem zavolat a na možnost cestování s vaším jednostopým miláčkem se zeptat.

Zbývá vám ještě dovolená a máte chuť aktivně si užít léto a poznat přitom nějaké nové končiny? Tak si vyberte z množství autobusových zájezdů pro cyklisty. Jejich nabídku získáte po zadání slova „cyklozájezd“ do vašeho internetového vyhledavače.

 

 

loga SFŽP, MŽP a Ekomob

Projekt Čistou Stopou Prahou je v roce 2018–2019 spolufinancován z projektu „Čistá mobilita pro Prahu". Ten je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu. Více na www.sfzp.cz, www.mzp.cz.