Prvního května začala měsíční výzva Do práce na kole. Jako pražský náměstek pro dopravu se samozřejmě také účastním. Ještě aby ne. Někdo by s trochou nadsázky mohl skoro namítnout, že to mám v popisu práce. Jako typický Pražan se v centru dopravuji nejvíce MHD, jezdím ale taky často na kole a v případě potřeby i autem.
Na kole jezdím celý rok a myslím, že Prahu mám docela proježděnou. I kol jsem už pár vystřídal a mohu říct, že na městskou cyklistiku bohatě stačí nějaký starší model (tipy, jak vybírat ojeté kolo, jsme v Čistou stopou Prahou přinesli zde), který je však dobré vylepšit jednoduchými a užitečnými vychytávkami pro městské ježdění. Tak pěkně popořadě.
Blatníky
Každé městské kolo má mít blatníky. Pokud se chceme na kole dopravovat po Praze v rámci běžného fungování, musíme mít jistotu, že nás nepřekvapí občas projetá kalužina. Nejlepší jsou lehké plastové a dlouhé, aby nás vždy a kompletně ochránily. Do městského provozu postačují bez extra tyčových vzpěr.
Dynamo
Rozhodně doporučuji dynamo. Já osobně mám klasické dynamo, ale ještě lepší je to v náboji. Světla na dynamo nikdy nezapomenete, nevybijí se a zároveň se vzhledem k montáži ani snadno neukradnou. Dnes se navíc prodávají světla, která se během jízdy mírně nabijí, takže i při zastavení vydrží svítit ještě několik minut. To vám poslouží hlavně v křižovatkách. Alternativou mohou být indukční světla. Ty však mají spíše bezpečnostní význam, nejedná se o reflektory a jsou tedy určeny pro jízdu ve městě po trasách s dobrým veřejným osvětlením. Hlavně prosím cyklisty, aby na světla nezapomínali a mysleli na své bezpečí i bezpečí ostatních účastníků silničního provozu.
Odrazky
V rámci povinné výbavy nezapomínejme na přední a zadní odrazky, ale také na ty umístěné ve výpletu každého kola. Ocení je i řidiči, kteří pojedou okolo vás.
Pneumatiky a šlapky
Jak vybrat správné pneumatiky? Vzhledem k častému povrchu z kočičích hlav jsou v Praze nejlepší balonové. A určitě s reflexním pruhem. Balónové pláště mohou být až s šířkou 2,0” tedy 50 mm. Šlapky jsou nejlepší bez ostrých hran a s odrazkami. Jízda po městě přece není závodní cyklistika vyžadující nášlapy.
Zámek
Pokud na kole nejezdíte jen mezi místy, kde si lze kolo bezpečně uložit, je určitě vhodné mít kvalitní zámek. Myslím, že je dobré se vyhýbat nepříjemným překvapením. Já osobně i pro své starší kolo používám praktický skládací zámek z ocelových plátů, který lze jednoduše připevnit ke kolu.
Řídítka
I u řídítek je dobré myslet na to, kudy a po jakém povrchu jezdíme. Pohybuji se často po centru Prahy a i přesto, že se snažíme tyto úseky vylepšovat, tak vzhledem k historickému kontextu jich stále spousty zůstává. Vzhledem k drncavému povrchu volím cyklistické gripy ze 100% silikonu, aby co nejvíce odlehčily pažím. Prodávají se slabé a silné, pro pražský povrch jsou určitě lepší silné, tzv. „extra chunky“.
Převodník s krytem
Pro běžné dojíždění se Vám určitě vyplatí i převodník s plastovým krytem. Dá se dokoupit i samotný kryt, aby se Vám do řetězu nezamotaly volné nohavice nebo vlající šaty. Je dobré mít jistotu, že jsme chránění. Při jízdě bychom se měli věnovat okolnímu provozu, abychom se bezpečně dostali, kam potřebujeme, a neztráceli pozornost kontrolou, jestli se nám něco nezachytí do řetězu. Ti náročnější si mohou pořídit kompletní ochranu a dokoupit si kryt celého řetězu.
Zvonek
Do potřebného vybavení určitě patří i zvonek. Mysleme prosím na to, že bychom se v provozu měli vzájemně všichni respektovat. Obzvláště chodci se na společných stezkách mohou zvonku tak vylekat, že vám naopak skočí pod kola. Myslím, že je lepší chodce rovnou objet, i když je to kolikrát ta méně příjemná trasa.
Dětská sedačka
Poslední radu bych měl k dětským sedačkám. Pokud máte na kole nosič, využijte ho a kupte si sedačku na nosič, ušetříte tak váhu za držák. Naopak pokud se doma střídáte se sedačkou, bude pro Vás jednodušší si pořídit cyklosedačku s držákem a jeden si přikoupit navíc. Můžete tak mít kdykoliv připravené obě kola.
Takto vybavené kolo Vás pohodlně dopraví bez ušpinění téměř za každého počasí. Pro vzdálenosti cca do šesti kilometrů se pak nemusíte převlíkat a může jet přímo v oblečení do práce či do školy. Ideální je ještě nemít batoh na zádech, pod kterým se zpotíte. Já jsem si pořídil městskou aktovku k zavěšení na nosič kola. Dobrá alternativa je taky brašna na řídítka.
Nyní v květnu doporučuji využít náš pojízdný cykloservis, kde vám spoustu věcí seřídí a opraví zdarma na počkání. Po celý rok pak můžete využívat cykloopravničky rozmístěné na hlavních cyklistických trasách.
Cyklistika je už dávno samozřejmou součástí dopravy v řadě moderních evropských měst a také v Praze se její obliba i díky nemalým investicím do cyklistické infrastruktury v posledních letech zvyšuje. Pokud nevíte, jaký způsob dopravy by byl právě pro vás v Praze nejlepší, může vám v rozhodnutí pomoci video Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) „DOPRAVA NENÍ ZÁVOD: Volte rozumně“. Srovnává cestování po metropoli na kole, MHD a autem a otevřít si ho můžete níže v příloze. Jízda na kole je vhodná zejména na střední vzdálenosti a skvěle funguje také v kombinaci s veřejnou dopravou – tedy s metrem, příměstskou železnicí či vybranými úseky tramvají (více)... A když s cyklistikou začínáte a/nebo si nejste jízdou ve městě jistí? Mrkněte na náš online průvodce s tipy pro bezpečnou jízdu (a navíc i na zajímavé výlety po metropoli) Na kole Prahou a na edukativní videa o cykloinfrastruktuře, taktéž z dílny Čistou stopou Prahou. |
Na úplný závěr bych rád zopakoval jednu důležitou věc: Ať už máme kolo jakékoliv, hlavně prosím všichni dodržujme psaná i nepsaná pravidla pro bezpečnou jízdu a buďme ohleduplní k ostatním. To je nejlepší předpoklad, abychom pokaždé šťastně dojeli až do cíle.