Po vypuknutí pandemie COVID-19 se státy i města na celém světě předháněly, kdo svým občanům nabídne bezpečnější dopravu v podobě nových pro-cyklistických opatření. Je mnoho důvodů, proč vlády a zastupitelstva tento způsob dopravy v kritické době upřednostňují a Praha není výjimkou.
Co se od jara podařilo? Postavit 7,6 km cyklostezek a vyznačit 31 km “jednoduchých” opatření
Praha se během pandemie zaměřila na urychlení mnoha již chystaných opatření, která jsou potřeba, neboť pomáhají všem, kteří na kole již jezdili, kteří začali jezdit letos (většinově kvůli pandemii), jakož i těm, kteří by chtěli začít (ale nezačali, protože systém oddělených tras není zcela propojený). Tato opatření usnadňují také pohyb pěšky, na bruslích, na vozíku apod.
Do dnešního data byl rok 2020 rekordní co do délky vybudovaných cyklostezek (7,6 km), vyznačených nějakých forem cyklopruhů (19,5 km), cykloobousměrek (3,5 km), cyklotras (5,8 km) a legalizovaných chodníků (2,2 km). Navíc městské části z peněz Prahy podrobně projektují desítky kilometrů stavebních cyklostezek. Praha 14, 19 a Čakovice ve své režii již několik kilometrů cyklostezek postavily, další postupně vzniknou v příštích letech.
Aby Praha zvládla současnou i potenciální budoucí pandemické krize a další výzvy v podobě nedostatku řidičů MHD nebo častý “nedostatek pohybu”, bude v trendu podpory cyklistické dopravy, nastoleném hlavně po roce 2018, pokračovat.
Tři nejpovedenější projekty tohoto roku:
Většina lidí zabývajících se profesně cyklistickou dopravou v Praze věří, že se postupně podaří propracovat k takové podobě ulic, která umožní jezdit na kole např. do škol či do práce všem, kteří by chtěli, a dnes se do cyklopruhů vyznačených barvou či do běžného provozu mezi auta nevydají. Rok 2020 nám pomohl se takovému stavu přiblížit.
1. Scelení cyklistické sítě na Praze 7 - #síťovost
Spíše se na kole v provozu bojíte? Zkuste jet na kole část cesty ve čtvrtích, kde už to (díky téměř scelené síti) docela dobře jde. Můžete použít kolo vlastní (po nablížení metrem či vlakem) nebo kolo sdílené. V Karlíně a nově také v celé Praze 7 by mělo být možné dojet pohodlně (téměř) kamkoliv. V Karlíně cykloobousměrky a některé cyklopruhy už byly. V Holešovicích a na Letné je jich po letošku více. Lepší propojení Letné a Holešovic umožňují také nové cyklopruhy v ulicích Bubenská a Železničářů.
2. Nová alternativa na Rašinově nábřeží - #bezpečnost
Od září jsou na Rašínově nábřeží v úseku od Tančícího domu po Výtoň vyznačeny ochranné cyklopruhy a piktokoridory, které upozorní na častý výskyt lidí na kolech jakož i úseky, kde je nejde autem bezpečně předjet.
3. Svěží start v Čakovicích - #potenciál
Zajímavý zárodek sítě nových cyklostezek vznikl v Čakovicích. Na jihovýchodní straně Čakovic byla postavena místní síť cyklostezek, na kterou se v budoucnu napojí cyklostezka s lávkou přes železnici do Lesoparku Letňany.
Celá oblast Letňan a okolí je navíc rovinatá a skýtá obrovský potenciál pro místní cesty, ale také pro kombinaci kola a MHD. Jakmile se v horizontu 2-5 let podaří dostavět síť zcela mimo provoz vedených cyklostezek, občané těchto městských částí a okolí budou moci pohodlně a bezpečně na kole přijet ke stanici metra/vlaku. A buď si kolo vézt sebou (lépe v méně vytížených časech či složené skládací), nebo zamknout v přístřešcích, boxech, boudách či možná dokonce cyklověži, jejichž umístění Praha a MČ prověřují a na několika místech testují.
Interaktivní mapy všech cyklostezek, cyklopruhů a dalších opatření v Praze za rok 2020 (do 1.11.2020)
1) neinvestiční opatření
Zelené: chráněné stezky
Modré: cykloopatření v bočních ulicích
Oranžové: cykloopatření ha hlavních ulicích
2) investiční opatření
Fialové: k realizaci po 1. 11. 2020