Bikesharing (sdílení kol) je fenomén, který se nám v Praze za poslední roky značně rozšířil. Prospívá městu i lidem a osvědčil se i během koronavirové krize. Umíme jej v Praze dobře uchopit?
Spolehlivý parťák na každý den
Na kole do práce, školy, nebo na různá vyřizování. Kolo je pro město ideální, v západních zemích jej objevili již dávno. V Beneluxu lidé často kolo preferují před autem, když se potřebují přepravit z bodu A do bodu B. Při stěhování (třeba krátkodobě do zahraničí kvůli studiu) si dokonce shánějí kolo, nebo se registrují do bikesharing programů, protože si život ve městě bez větru ve vlasech neumí představit. Výhody kola jsou dobře známé (aktivní doprava snižuje stres, zvyšuje imunitu organizmu a šetří vaši peněženku), v čem je jedinečný bikesharing?
Výhody bikesharingu
Sdílená kola se hodí zejména na různé popojížďky po městě (v Praze je 21 % všech cest autem kratších než 2 km!), třeba na nákup, obchodní schůzku, nebo krátkou vyjížďku, když potřebujete vypnout. Tato kola můžete využít také k přiblížení od metra, vlaku nebo P+R. Navíc:
- Nachází se ve městě na každém rohu.
- Není třeba řešit údržbu a servis.
- Nikdo vám ho neukradne.
- Dobře se plánuje čas dojezdu (spolehlivě se vyhnete dopravním zácpám, ve kterých průměrný pražan stráví 19 minut denně - to platí také pro kolo).
Osobní zkušenost k nezaplacení
Oddal jsem se sdíleným kolům na celý půlrok (testoval jsem je v rakouském krajském městě St. Pölten). Sdílená kola se totiž dají používat i jako primární způsob dopravy (já je používal 2-4x denně). Nad to jsem výjimečně chodil pěšky (MHD jsem nepoužil ani jednou a auto jedinkrát pro výlet do hor). Jak to dopadlo? Cesta na kole mi každý den trvala 6 minut, za zhoršeného počasí 8 minut, často jsem po cestě nakoupil nebo si udělal cílenou zajížďku k řece. A díky tomu jsem měl opravdu každý den alespoň trochu aktivního pohybu.
Za 6 měsíců používání se mi stalo 2x, že v okolí nebylo žádné kolo, když jsem ho potřeboval, a jezdit jsem nepřestal ani když pršelo (ochranné oblečení), nebo když mrzlo. Naopak, kolům jsem naprosto propadl. Pro srovnání: Autem by cesta trvala 4 minuty, ale nedalo se zaparkovat, kolegové s autem chodili až s půlhodinovým zpožděním (20 min parkování + 10 min chůze od parkoviště) a cesta pěšky trvá 25 minut.
Důležitá je podpora kolům, infrastruktura i nastavení společnosti
Pocitově se Česko a Rakousko v přístupu k cyklistice bohužel dost liší. Pří jízdě na cestě se automobilisté svědomitě cyklistům vyhýbali, infrastruktura cyklostezek nabízela komfortnější jízdu a cyklisty člověk potkal na každém kroku. V samotném centru na hlavní historické "Kremser Gasse" (pěší zóna) jsou nainstalované stojany pro kola každých 20 metrů a u hlavního nádraží jsou čtyři obrovské parkoviště pro kola - u každého východu. Zkrátka radost jezdit.
Jak začít?
V Praze máte na výběr z mnoha poskytovatelů. Podívejte se na jejich tarify a také na to, ve které části města se jejich kola vyskytují. Až si jednoho (nebo více) vyberete, stačí si stáhnout appku, jednoduše se registrovat a nasednout. A pro plánování trasy můžete použít aplikaci Na kole Prahou, kterou můžete použít i jako navigaci.
Tak do toho taky šlápněte!