Poslední ladění soutěžních týmů, zkouška techniky a nohou na sobotní Velké jarní hvězdicové cyklojízdě a už od příští středy hurá do Do práce na kole! Možná se ale v té předstartovní horečce trochu zapomíná, že do boje vyrazí i zaměstnavatelé.
Jenom na úvod: Pokud ještě nejste přihlášení, nebo snad nějakou náhodou vůbec soutěž Do práce na kole (DPNK) neznáte, všechno podstatné naleznete v článku Zelené kilometry pro Prahu…
CYKLOZAMĚSTNAVATEL ROKU
Jde o „Klání pro firmy, které ukázkově podporují své zaměstnance v šetrné dopravě do práce (na kole, během či pěšky)“, jak soutěžní kategorii DPNK Cyklozaměstnavatel roku charakterizuje spolek Auto*Mat coby její pořadatel – ale v souladu s názvem v ní jde přece jenom nejvíc o tu cyklistiku. Jako přihláška totiž slouží zaslání vyplněného dotazníku, který hodnotí, jak organizace podporuje své zaměstnance právě v dojíždění do práce na kole. Soutěž vyhlašuje každé město zvlášť, a proto první tři zaměstnavatele, kteří v dotazníku získají nejvyšší počet bodů, „zkontroluje“ místní organizátor DPNK a vybere z nich vítěze, zároveň ale bude odměněn i jeden nejlepší z celé republiky. Dotazník – jak jinak – je třeba vyplnit a zaslat během května, deadline je středa devětadvacátého.
Tolik z pravidel a teď to zajímavější: proč vůbec zaměstnavatelé dojíždění do práce na kole podporují, když jim budování šaten, sprch a parkovacích míst (a tím to ještě zdaleka nemusí končit) zvýší náklady a zmenší plochu primárně určenou pro zajištění běžného chodu organizace?
„Chcete vidět zaměstnance s úsměvem na tváři? Podpořte tuto soutěž a nejen tuto soutěž. Věnujte veškeré úsilí podpoře pohybu lidí, sedět v autě dokáže každý. Podporujte cestování MHD a vlaky, které tolik nezatěžují životní prostředí, a budete více efektivní,“ odmítá jeden z nejúspěšnějších účastníků loňského ročníku DPNK Michal Košek, že by se podpora cyklistiky a šetrné dopravy zaměstnavatelům nevyplatila. A přidává: „Ano, všechno máme. Ještě aby ne. Máme kolárnu, vlastní kola i sprchu.“
Jak řečeno, ježdění do práce na kole přispívá k větší pohodě zaměstnanců, podporuje efektivitu jejich práce a má příznivý vliv na životní prostředí. „Vyšší princip mravní“ v podobě společenské odpovědnosti firem se tak prolíná s praktickou stránkou věci, kterou je dosahování lepších pracovních výkonů a výsledků. Jsou organizace, kde to chápou a dávají příklad ostatním – i účastí v soutěži Cyklozaměstnavatel roku... Dík jim za to!