Jak zazimovat e-kolo? Věnujte pozornost hlavně baterii

Kolo Aktuálně
8. 12. 2020 Čistou stopou Prahou
foto e-kola
ilustrační foto

Po dlouhé sezóně na elektrokole je nesmírně důležité ho správně zazimovat. Specifickou péči přitom vyžaduje zejména baterie, která je zpravidla nejdražší komponentou e-kola. Přinášíme několik tipů, jak se o baterii v elektrokole postarat, aby dlouho vydržela.

Určitě nic nezkazíte, když si necháte u elektrokola udělat celkový posezónní servis. A samotná baterie?

ČTYŘLÍSTEK ZÁKLADNÍCH DOPORUČENÍ

  1. Baterii vyjměte z kola a uskladněte ji na suchém místě, ideálně při pokojové teplotě (kolem 20 °C). Nechat baterii na kole se nedoporučuje, protože by mohlo dojít k nechtěné aktivaci přes kontakty.
  2. Před uložením baterii očistěte a ošetřete její kontakty speciálním konzervačním přípravkem.
  3. Baterii uchovávejte nabitou na cca 50–75 % kapacity. Tento stav pravidelně kontrolujte. V případě poklesu kapacity je třeba baterii znovu nabít na výše zmíněný stav. Vlivem samovybíjení by mohlo dojít úplnému vybití a poškození baterie.
  4. Baterii neponechávejte na nabíječce. I zbytečné „přebíjení“ jí škodí. 

VÝDRŽ BATERIE A DVĚ NEJVĚTŠÍ CHYBY

Nejrozšířenější lithium-iontové baterie, přesněji řečeno akumulátory, vydrží v kole několik stovek nabíjecích cyklů. „Renomovaní výrobci většinou uvádí hodnoty kolem 500 cyklů, což může odhadem vystačit na 20 až 25 tisíc kilometrů,“ říká Petr Kratochvíl ze společnosti ECOBAT, která v ČR zajišťuje sběr a recyklaci baterií, a dodává: „Správná péče o baterii je důležitá pro její životnost, zároveň není nijak složitá. Nejdůležitější je nenechávat baterii zcela vybít, protože její úplné vybití vede k nevratnému poškození. Není ani dobře, když baterii necháváme na nabíječce dlouho poté, co je plně nabitá. To platí i v době, kdy kolo odložíme k zimnímu spánku.“ 

V letech 2017 až 2019 se v České republice prodalo přibližně 160 000 elektrokol. Za letošní rok statistiky ještě nemáme, ale pravděpodobně dojde k významnému nárůstu. Podle Štěpána Pleskače z BP Lumen, jednoho z nejvýznamnějších výrobců a dovozců e-kol na tuzemský trh, se vedle zvýšených prodejů zejména v posledních dvou letech mění profil zákazníků, kteří si elektrokola pořizují: „Zájemci o elektrokola mládnou. Pokud bychom se v předchozích letech bavili o tom, že typickému kupujícímu je 55 a více let, tak dnes se nebojím říct, že převažují zájemci od 40 let a zajímají se i o pokročilejší modely elektrokol pro užití v terénu. Vedle horských kol roste také zájem o městská e-kola.“

CO KDYŽ BATERIE DOSLUHUJE?

V takovém případě jsou klíčovými slovy repase, recyklace a re-use (tedy opětovné použití).

Provedení repase lithiové baterie elektrokola v podstatě znamená kompletní výměnu všech článků baterie za nové. Z důvodů dlouhodobého balancování článků a jejich různého napětí a kapacity nelze vyměnit pouze jeden nebo několik článků, vždy se mění celý obsah. Šetří se však náklady na novu elektroniku a obal baterie. Protože jsou u repase většinou využity články s větší kapacitou, než byly původní, zpravidla se kapacita celé baterie ještě zvýší. Záleží však na celkovém stavu použité baterie. O vhodném řešení je dobré se poradit ve specializovaném servise.

Baterie, která již dosloužila (a také při repasi nahrazené staré články baterie), patří na recyklaci. Ukládá to směrnice 2006/66/EU, a i proto je v ceně baterie zakomponován recyklační poplatek. 

Vedle samotné recyklace baterií je příznivým trendem znovupoužití lithiových článků z baterií určených pro elektromobilitu. Po demontáži baterií a důkladném proměření jednotlivých článků mohou být tyto použity třeba pro sestavení nových baterií – například pro ukládání energie ze solárních panelů.

Čistou stopou Prahou vám na závěr přeje mnoho šťastných kilometrů a sezón s vaší stávající baterií! 

 

s využitím tiskové zprávy ECOBAT