Magistrát hlavního města Prahy ve spolupráci s Technickou správnou komunikací (TSK) pokračuje v intenzivní výstavbě nových cyklostojanů. Aby byly postaveny na místech, kde jsou opravdu potřeba, budou moci lokality navrhovat sami Pražané s využitím bikesharingových a navigačních aplikací.
Hlavní město Praha ve spolupráci s TSK a se společností Rekola spouští ojedinělý typ spolupráce, v rámci kterého nabídnou Pražanům možnost doporučit místa, na kterých se postaví nové cyklostojany.
Metropole má na instalaci stojanů rámcovou smlouvu na 3 roky v objemu celkem 6 milionů korun. V plánu jsou úplně nové cyklostezky a ambicí Prahy je po celé metropoli vytvořit síť stojanů pro kola, které by měl mít každý Pražan k dispozici jen několik kroků od místa bydliště či práce. Nově v pilotním režimu spouští město také program, který umožňuje široké veřejnosti ovlivnit, kde budou stojany umístěny. Program je od počátku dostupný nejen všem uživatelům bikesharingu Rekola, ale je také otevřený pro všechny poskytovatele sdílených kol v Praze i pro aplikace, které umožňují zaznamenávat jízdu vlastního kola.
„Z průzkumů mezi cyklisty víme, že jim často chybí místo, kam kolo zamknout a možnost pohodlného přestupu mezi kolem a MHD. Proto už teď do ulic průběžně doplňujeme stovky stojanů. Jsou i u třiatřiceti stanic metra. S dopravním podnikem hledáme další ideální lokace a cíl je mít u každého vstupu do metra stojan. Chceme do toho ale také zapojit samotné Pražany, kteří ze svých zkušeností ví nejlépe, kde jim stojany chybí. Pokud chceme vytvořit skutečně uživatelsky příjemné cyklistické prostředí, potřebujeme znát hlavně názor těch, kteří to dennodenně řeší,“ uvedl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
„Již nyní poskytujeme anonymizovaná data z naší aplikace Magistrátu hlavního města Prahy, který je využívá pro zkvalitnění potřebné cykloinfrastruktury. Nyní jsme vytvořili program, který umožní nejen v naší aplikaci Rekola přímo na mapě vybrat místo, kde by si uživatel přál postavit nový cyklostojan. Město bude získávat souřadnice nejvíce žádaných míst, a pokud to bude možné, bude na nich cyklostojany stavět. V případě, že místo nebude přímo ve vlastnictví Technické správy komunikací nebo města, pokusí se najít nejbližší vhodný pozemek,“ řekl Vít Ježek ze společnosti Rekola.
Snahou je, aby bylo hodnocení od uživatelů bikesharingu objektivní a do rozhodování se zapojovali lidé, kteří kolo využívají pravidelně, proto uživatelé bikesharingu a navigačních aplikací dostanou tuto možnost po každé desáté jízdě. Místo může navrhnout uživatel prakticky kdekoliv, nicméně cyklostojan může vzniknout jen na pozemku, které je ve správě Technické správy komunikací.
Prioritně se budou projednávat cyklostojany v lokalitách, kde je o ně největší zájem. Stojany budou určené pro všechny občany, tedy ty, kteří využívají vlastních i sdílených kol. Více se dozvíte na stránce kolostav.cz.