Do práce na kole

Kolo Aktuálně
1. 4. 2016 Lukáš Eršil
Společná fotka DPNK MHMP

Dne 9. března odstartovali registrace šestého ročníku celorepublikové soutěž Do práce na kole. Ta má letos poprvé nové kategorie i pro běžce a chodce. Cílem kampaně pořádané spolkem Auto*Mat ve spolupráci s lokálními koordinátory z bezmála třiceti českých a moravských měst je ulevit obcím přetíženým automobilovou dopravou a přivést co nejvíce lidí k šetrnějším způsobům přepravy. K zapojení stačí utvořit s kolegy 2-5 členný tým a jezdit během května co nejčastěji do práce na kole (anebo chodit či běhat). 

Letošní novinkou je možnost registrace pro běžce, chodce, ale i bruslaře, vyznavače skateboardů, longboardů a vůbec všech šetrných způsobů dopravy, ale i pro vozíčkáře. “Inspirací pro toto rozšíření pro nás bylo zejména Švýcarsko, kde se do soutěže Do práce na kole zapojují chodci a běžci již řadu let a i přes hornatý reliéf krajiny se jí zde účastní desetitisíce lidí,” říká manažerka kampaně Iva Nevečeřalová ze spolku Auto*Mat. V loňském roce se do klání zapojilo 7 280 soutěžících z 1 156 firem a institucí ve 24 městech ČR a dohromady najeli 1,5 miliónu “bezemisních” kilometrů. 

Motto letošního ročníku “Je tisíc důvodu, proč jezdit Do práce na kole” zdůrazňuje pozitivní dopady každodenního pohybu na lidské zdraví, kondici, ale i životní styl a město jako celek. Podrobněji o jednotlivých důvodech na webu www.dopracenakole.cz. Svůj důvod má i ekonom Tomáš Sedláček, který soutěž podporuje. “Kolo je pro mě symbol svobody, nezávislosti, dobré nálady, stal se z něj můj osobní teleport. Jsem s ním všude hned, nemusím nikde čekat a lámat si hlavu s veřejnou dopravou, navíc se cítím mnohem víc ponořený do města a přitom se nepodepisuji na jeho znečištění a randálu,” říká Sedláček.

Registrace jsou otevřené až do 30. dubna na www.dopracenakole.cz, ale vyplatí se přihlásit již v březnu, kdy je startovné jen 195 Kč. Všichni soutěžící dostanou kvalitní tričko ze 100% biobavlny s originálním grafickým potiskem kampaně od firmy OP Tiger. A díky němu i kafe a další dárky zdarma. Přímo pro soutěž Do práce na kole jsou letos nově připravené i speciální dresy. Vše účastníkům rozveze generální partner soutěže - firma TNT.

Do týmového zápolení o ceny se mohou přihlásit lidé z celého Česka. “Nemusí je omezovat to, zda se soutěž pořádá i přímo v jejich obci. Mohou se přihlásit a budou zařazeni do kategorií v nejbližším městě,” vysvětluje Nevečeřalová. Hlavní soutěžní kategorií je pravidelnost. Každý tým, který během května najede průměrně alespoň ⅔ jízd do práce a z práce na kole (anebo ujde či uběhne), má šanci vyhrát. Odměněni budou ale také ti, kdo našlapou nejvíc kilometrů, jsou nejkreativnější anebo mají nejlepší nápad, jak zlepšit cykloinfrastrukturu ve svém městě.

Loni otestovanou novinkou je možnost počítat si kilometry i pravidelnost až do konce září. ABRA Software, národní partner Do práce na kole ve spolupráci se spolkem Auto*Mat vyhlašuje speciální soutěžní kategorii Aby firmy šlapaly, kde zvítězí ty společnosti, ve kterých bude v průběhu května až září šlapat pravidelně co největší procento zaměstnanců.

Díky soutěži zlepšují podmínky pro své zaměstnance dojíždějící do práce na kole i stovky firem. Pro ty je připravena speciální kategorie Cyklozaměstnavatel roku. Titul získá firma s nejlepšími podmínkami pro dojíždění do práce na kole. „Velmi dbáme na vyvážený životní styl zaměstnanců, jehož součástí je i zdravý pohyb. Kromě pravidelných ranních běhů motivujeme kolegy k dojíždění do práce na kole například drobnými odměnami. Cyklistika prospívá zdraví, celkové kondici a je dokázáno, že psychická i fyzická pohoda má v konečném důsledku vliv také na pracovní výsledky. Navíc tímto krokem pomáháme šetřit emise a životní prostředí,“ říká Marek Páleník, resident manager sítě hotelů Vienna House v České republice a hotelů Angelo a Andel's, který loni získal titul Cyklozaměstnavatel roku v Praze.

Soutěž se koná pod záštitou radního pro dopravu Petra Dolínka a za podpory Magistrátu hlavního města Prahy

Fotografie z tiskové konference Do práce na kole s Tomášem Sedláčkem:

https://www.flickr.com/photos/117428623@N02/albums/72157665608682366