Velikonoce jsou tady a s nimi možná ještě víc než jindy otázka, zda se může cyklista po cestě občerstvit i něčím jiným než nealkem… Takže jak to je?
Malé ohlédnutí
Hladinky sklenic s vínem, pěnivým mokem i ty malé s „panáky“ pořádně rozvlnil koncem roku 2016 Zdeněk Škromach, když v senátu přednesl návrh na určitou toleranci alkoholu pro cyklisty. Od té doby v tomto ohledu tlačí na pilu zejména iniciativa Cyklisto, na zdraví. Jejím cílem je uzákonit u nás podobný stav, který od začátku tohoto roku platí na Slovensku.
Česko versus Slovensko
Zatímco v Česku stále platí, že cyklista je podle zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích (pozn.: co to je, o tom někdy panují nejasnosti - viz přiložený soubor pod článkem) řidič nemotorového vozidla, a proto nesmí jezdit „pod vlivem“ (zjednodušeně řečeno), u našich východních sousedů je to jinak. Tam může mít cyklista legálně v krvi až 0,5 promile alkoholu (odpovídá to zhruba jednomu či dvěma půllitrům piva). Ovšem pouze na území obcí nebo na nezávislých cyklistických stezkách, jinde platí „stejná nula“ jako v Česku.
Jaké jsou sankce
U nás cyklista nesmí požít alkohol před jízdou, ani během ní.A jaké jsou sankce a postihy při nedodržení tohoto pravidla? Zde jsou zajímavé tři body:
- Policista ani strážník nemůže udělit pokutu za alkohol v krvi cyklistovi na místě. O její výši se rozhoduje vždy ve správním řízení.
- Do jednoho promile alkoholu v krvi hrozí pokuta od 10 000 do 20 000 Kč. Od jednoho promile výše pak od 25 000 do 50 000 Kč. 3) Pokud cyklista v podnapilosti způsobí dopravní nehodu, je alkohol v krvi brán jako přitěžující okolnost.
„Plus“ pro cyklisty
Ačkoliv pokud jde o zákon, má řidič motorového vozidla s cyklistou ve vztahu k alkoholu mnoho společného, jsou zde dva rozdíly ve prospěch jezdců na kolech.
- Jízdu na kole, která je v rozporu s dopravními předpisy, lze pokutovat, ale nelze ji cyklistovi zakázat. Ať už tedy cyklista udělá cokoliv, zakázat mu řídit kolo není možné a soud nebo obecní úřad takový zákaz činnosti nemůže uložit.
- Pokutovaný cyklista (na rozdíl od motoristy) nemůže přijít o body ani o řidičský průkaz. Kolo není motorové vozidlo, k jehož řízení právě řidičák opravňuje.
Alkohol není dobrý společník
Za veřejnou diskusí, poslaneckými návrhy a protinávrhy je snaha o co největší bezpečnost jak samotných cyklistů, tak ostatních účastníků provozu. O tom, že alkohol za řidítky není dobrý společník, jasně hovoří statistiky, výzkumy a pokusy. Například při hladině 0,8 promile se u cyklistů 20krát zvyšuje riziko zavinění nehody. Při pouhých 0,2 promile pak 6krát. Víc než uvedené údaje by měla varovat následující čísla (za rok 2015, zdroj BESIP): Cyklisté pod vlivem alkoholu zavinili 741 dopravních nehod, při nichž zahynuly 4 osoby. Z tohoto počtu 71 % nehod zavinili cyklisté s hladinou 1,5 promile a výše.
Realita
Jaká je však každodenní praxe, to ví nebo alespoň tuší nejen každý cyklista, ale i policista. Zatím existuje jakési částečné a nepsané příměří. V naší zemi s rozvinutou pivní i vinařskou tradicí to snad ani jinak nejde. Jen si připomeňme vinařské stezky, frázi zajedeme na jedno jako častý motiv výletů, chlápky jezdící na plečkách přes celou vesnici do hospody (viz nezapomenutelný film Slavnosti sněženek) nebo vitální „babky“ vstávající se stopičkou a jedoucí do kostela nebo na políčko… Do diskuse přidal před časem svůj názor i prezident Zeman, který se domnívá, že dobré vztahy ČR a Rakouska pomáhá kazit nulová tolerance na naší straně hranice oproti toleranci na straně druhé. A podobně se v současnosti vyjadřuje například i poslanec Ladislav Šincl.
Je to o přístupu lidí
Jak se chovají a chovat budou, záleží na lidech. Každý jistě uzná, že zkárovaný cyklista nemá co dělat kdekoliv, to ať si raději někam zaleze a přikryje se svým bicyklem. Na druhé straně pro mnohé to tak nějak k těm kolům historicky patří, zajet si s přáteli na jedno, projet pár vinohradů, okoštovat. Mimochodem pivní mix radler je odjakživa úzce spjat s cyklisty, a to nejde o nealkoholický nápoj. Zkrátka jízda na kole a umírněná konzumace alkoholických nápojů má k sobě mnohem blíže, než je tomu u jiných druhů dopravy. Důkazem budiž vznik řady občerstvoven podél cyklostezek.
Tak či onak, v duchu současné legislativy nám nezbývá než doporučit: jezděte i pijte s radostí, ale ani o Velikonocích ne současně!