Den bez aut 2016

Mezinárodní Den bez aut 22. září je svátkem, jehož oslavou vrcholí aktivity Evropského týdne mobility. V Evropských metropolích vznikají v tento den nové pěší zóny, na kterých probíhají nejrůznější aktivity spojené s udržitelnou dopravou ve městech a veřejným prostorem. Tématem roku 2016 je „Chytrá mobilita. Silná ekonomika

Také Praha se připojila k oslavám. Ve čtvrtek 22. září 2016 se z ulice Národní v samém srdci Prahy stala na 24 hodin pěší zóna. Zachován byl provoz tramvají a motorová vozidla měla vjezd povolen pouze v krátké době vymezené v ranních a večerních hodinách pro zásobování a podporu aktivit v rámci oslav. Po zbytek dne byl materiál převážen výhradně na speciálně upravených nákladních kolech, tzv. cargo-kolech.

Od osmé hodiny ranní po osmou večerní probíhaly na Národní třídě nejrůznější aktivity, kterých se dle odhadů zúčastnilo kolem 30 tisíc návštěvníků.

Centrem byl prostor za křižovatkou s ulicí Spálená. Na hlavní scéně probíhalo divadélko pro děti, křtění nové pěší mapy Prahy a o historii dopravy v centru města povídal pan Ryska z projektu Praha neznámá.

Odpolední čas roztančila kapela Dixi Band. Hravé a veselé tóny trubky, basy, bubnů a dalších nástrojů hudební skupiny strážníků Městské policie.  

Předchozí den i po celý čtvrtek probíhalo na Národní měření koncentrace prachových částic. Výsledky tohoto měření představil na závěr dne v odborné panelové diskusi docent Vojtíšek z fakulty strojní ČVUT. Množství znečištění kleslo v Den bez aut o dvě třetiny. Na téma „Chytrá mobilita. Silná ekonomika.“ dále diskutovali také další hosté: ekonom Jakub Stránský, bývalý český velvyslanec v Dánsku Zdeněk Lyčka, proděkan 1. lékařské fakulty UK Martin Vokurka.

Panelová diskuse DBA

Na závěr dne jste mohli zhlédnout film Lidský rozměr, který ukazuje nejrůznější přístupy k rozvoji současných metropolí po celém světě. Jak se na města dívají odborníci a jak jejich obyvatelé? Mohou být města příjemným místem k životu?

Mobilita ve městě není pouze o jednom způsobu dopravy, ale tvoří ji čtyři základní složky chůze, jízda na kole, veřejná hromadná doprava a automobilová doprava. Každá má ve městě své místo. I na Národní v Den bez aut jste se mohli o každé z nich něco dozvědět.   

Chůze

Na stánku Čistou stopou Prahou bylo možné si vyzvednout první pražskou mapu určenou pro pěší a vlastnoručně si ji pokřtít natisknutím motta „Krůček po krůčku“. Mapa nese heslo „S chůzí jste vždy o krok na před“ a mimo spousty užitečných rad zobrazuje také ulice s vysokým znečištěním ovzduší. Pro zájemce je k dostání na podatelně MHMP ve Škodově paláci a v informačním centru v Nové radnici na Mariánském náměstí, nebo elektronicky ZDE.

V blízkosti tramvajové zastávky Národní divadlo jste si mohli prohlédnout fotografickou výstavu Chodit je [IN], kterou pro Den bez aut zapůjčil spolek Pražské matky. O dalších jeho aktivitách jste se mohli informovat přímo v jejich stánku. Opomenout bychom neměli především projekt Bezpečné cesty do školy a portál Chodci sobě. 

Tajemná zákoutí, klikaté uličky či jinak pozoruhodná místa a jejich historii vám neukáže nikdo lépe než projekt Praha Neznámá. Naopak kam za zelení, potoky a parky vám z první ruky představí jedině Odbor životního prostředí MHMP.

I chůze může být věda. Chodit umí sice každý, ale různé způsoby provedení mohou mít vliv na naše zdraví. Jedním z trendů je tzv. bosá chůze. Že to neznamená nutně „bez bot“, jsme se dozvěděli u stánku Naboso. Vyzkoušet jste si samozřejmě mohli i tu opravdu bosou variantu a to rovnou třeba chůzí po střepech. Třešničkou na závěr byla bosá procházka a běh po okolí.

chůze po střepinách

Jízda na kole

Jízdní kolo je nejlepším pomocníkem na kratší vzdálenosti po městě. Podmínky pro jeho využívání se v Praze stále zlepšují.

Součástí veřejné hromadné dopravy je v mnohých evropských městech také stanicový systém veřejně sdílených kol tzv. Bike Sharing. V Praze vznikl již před několika lety menší pilotní projekt, který provozuje v oblasti Karlína firma Home Port, na jejichž ukázkovou stanici jste se v rámci Dne bez aut mohli také podívat. Mnozí si však spíše vybaví některé z růžových kol, které jsou součástí komunitního bikesharingu ReKola. I ta zde byla k vidění a k zapůjčení. 

Pokud jste zastáncem názoru, že je Praha pro kola příliš kopcovitá, měli jste se zajít podívat ke stánku E-kolo a nějaké si vyzkoušet. Rázem byste změnili názor.

I kola jsou pořád jen stroje a občas je třeba je udržovat a starat se o ně. V případě, že nemáte potřebné nářadí, nebo si nejste jistí a rádi byste dobrou radu, jak na to, není nic snazšího, než navštívit komunitní dílnu Bajkazyl

Typů jízdních kol je celá řada. Stejně jako různé boty používáte do různých terénů, také kola se liší svou konstrukcí a účelem, pro který jsou vyrobena. V případě, že je to pro vás stále převážně sportovní prostředek, stánek KOVO pod hlavičkou Českého svazu cyklistiky byl pro vás dobrou volbou. Naopak ryze pro praktické účely slouží nákladní kola, jež byla vystavena u stánku Auto*Mat a která jste si mohli také vyzkoušet. Naprosto netradiční kousky ve stylu Chopper a kola s volantem jste mohli vidět u stánku Galasovy cyklojízdy. Skládací kola jako stvořená pro rychlý pohyb ve městě k vyzkoušení přivezly Cyklospeciality.  

Ať už po Praze na kole jezdíte, nebo byste rádi začali, určitě oceníte k letošnímu roku aktuální soubor pražských cyklistických map, který jste si mohli vyzvednout u stánku Čistou stopou Prahou. Oborníci vám zde také poradili, kudy je to nejlepší a jak využívat jednotlivé druhy infrastruktury.

Za Prahu a dál do celé Evropy vás mohou zavést některé z dálkových tras nebo zelených koridorů Greenway. Kam až je možné na kole dojet, vám poradí správci těchto tras – Nadace Partnerství.

Jízda na kole, jako životní styl a osobní volnost, to je motto projektu Dělám co cítím, kde jste si mohli ozdobit a následně i sníst svůj vlastní perníček v podobě kola, a to i toho nákladního. 

Jízda na kole

Veřejná hromadná doprava

Snad nikdo nepochybuje o tom, že dlouhé vzdálenosti po městě lze překonat nejrychleji a nejšetrněji veřejnou hromadnou dopravou.

U stánku Českých drah jste mohli nejen prokázat své vědomosti o železniční dopravě ve společenské hře, ale byla vám také zodpovězena i ta nejzáludnější otázka ohledně tarifů a možností přepravy v rámci Prahy i mimo ni.

Novinky v městské hromadné dopravě, jako je třeba platba jízdního dokladu přímo v MHD bezkontaktně, změna tras tramvajových linek, přeprava kol v metru apod. prezentoval na svém stánku Dopravní podnik hl. m. Prahy, na který navázalo se svými aktivitami sousedící stanoviště ROPID. Nechyběla zde ani Lítačka, která nahradila původní Opencard a kterou jste si mohli vyřídit přímo zde, na Národní.

jízdenka MHD

Automobily

I ty jsou někdy potřeba. Je však potřeba je nutně vlastnit? Alternativou je tzv. Carsharing – sdílení aut. O auto se nestaráte a používáte ho, jen když je potřeba. Výhodou je, že v mezičase nestojí bez využití a nezabírá prostor. Jak to funguje v praxi, jste se mohli dozvědět u stánku Car4Way nebo Auto na půl.

Ať už s autem sdíleným nebo vlastním, je třeba ho někde parkovat. Nejeden z místních, ale i návštěvníků má hlavu plnou otazníků nad nově zprovozněnými parkovacími zónami. Pokud jste navštívili stánek Parkuj v klidu, tak už určitě víte, že je to jednodušší, než se zdálo.

Car4way

Koncepce, strategie a inspirace

Svůj pohled na město, veřejný prostor a dopravu jste mohli tzv. mentální mapou ztvárnit u stánku Anthropictures, organizace, která se dlouhodobě zabývá aplikovaným výzkumem v oblasti územního plánování.   

Jak ale funguje doprava jako celek? Jak je včleňována do jednotlivých městských projektů a jak spravedlivě rozdělit prostor? Co je součástí veřejného prostoru a jak probíhá život v něm? Nejen na tyto otázky odpovídá Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Na moment jste se mohli stát urbanistou a zkusit si navrhnout svou vlastní Národní. Koho zajímala architektura v okolí, mohl se přidat na některou z komentovaných vycházek „Urban Walk“ s Petrem Kučerou.

Doprava není jen o přesunu lidí a zboží, ale je téměř nejdůležitějších kostičkou stavebnice, které se říká město. Místo ve kterém žijeme, pracujeme a trávíme volný čas. Každý mód dopravy má své nároky na prostor a vliv na své okolí. Rozvíjet se bude ten druh dopravy, pro který vytvoříme podmínky a kterému dáme prostor. Je to na každém z nás, jestli chce žít ve „městě s dobrou adresou

Je městem s dobrou adresou Kodaň? Jak se v ní žije a pohybuje, jste se mohli dozvědět z výstavy Město v pohybu, kterou pro Den bez aut půjčila dánská ambasáda a kterou přišel uvést pan velvyslanec Christian Hoppe.

A jaké má Praha plány s dopravou do budoucna? Aktuálně je v plném proudu příprava plánu udržitelné mobility, který by měl definovat a pojmenovat strategické cíle a záměry pro dopravu do příštích let. Sledovat vývoj a podílet se na určování priorit můžete i vy. Pomozte Poladit Prahu!

Pokud vás zajímá, co se v oblasti udržitelné mobility děje a nechcete si nechat ujít nejnovější trendy a informace z pražské dopravy, není nic snazšího, než sledovat projekt Čistou Stopou Prahou. Projekt nejen informuje o aktuálním dění, ale snaží se také upozorňovat na problémy s dopravou spojené a hledat způsoby řešení. Podívejte se třeba, jakými jednoduchými kroky můžete i vy přispět ke zlepšení ovzduší.    

IPR mapa

 

I pro dopravu platí nějaká pravidla, které je třeba dodržovat, aby probíhala hladce. Proto děkujeme Městské policii za osvětu a dohlížení na bezproblémové fungování dopravy.

Oddechové zóny

To by nebyla správná pěší zóna, kdyby se člověk nemohl na chvíli posadit, oddechnout, pozorovat ruch lidí kolem a u toho si vychutnávat šálek kávy nebo si listovat svou oblíbenou knihou.

Místní kavárničky a restaurace měly v tento den možnost vytáhnout své stoly a židle do ulice a také to udělaly. Možnost posezení doplnily také desítky pražských židlí, které má pod patronátem IPR.

Na Národní vzniklo také několik oddechových zón, kde jste se mohli pohodlně uvelebit třeba v sedacích pytlích a půjčit si některou z knížek nebo společenských her od mobilního stánku Městské knihovny.

Před Národním divadlem jste mohli chvíli posedět a vychutnat si živou hudbu nebo slam-poetry.

oddechová zóna MK

Autorem fotografií (pokud není uvedeno jinak) je Martin Svozílek

Jaký byl Den bez aut 2016 na Národní z pohledu kameramana?