DPP otestuje hybridní autobus Volvo. Spotřebuje o třetinu méně paliva než běžné autobusy

MHD Aktuálně
4. 2. 2019 DPP, Čistou stopou Prahou
foto hybridního autobusu
Fotografie: Archiv DPP

DPP otestuje v reálném provozu nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH, který by měl ve srovnání s klasickým autobusem s naftovým motorem ušetřit až 30 procent paliva. Do ulic vyrazí s evidenčním číslem 6000 již tuto středu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy se na spolupráci dohodl s Volvo Bus Corporation. V provozu s cestujícími chce ověřit a porovnat provozní, ekonomické a ekologické parametry aktuálně dostupné hybridní technologie, která spočívá v rekuperaci brzdné energie. Proto již od konce minulého týdne kromě vlastní přejímky, ověření průjezdnosti linek a dokončení úprav pro nasazení v systému PID (polepy, informační materiály apod.) probíhá také školení řidičů pro správný způsob jízdy.

EKOLOGIČTĚJŠÍ A TIŠŠÍ

„Hybridní autobus přispívá ke zlepšení životního prostředí hned třikrát. Jde o zmíněnou úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon. Hybridní autobus v této konfiguraci nemá žádné limity denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti,“ říká Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů pražského dopravního podniku.

Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu: v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu, je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.

V BRUSELU SE OSVĚDČIL

Hybridní kloubový autobus, zapůjčený pro testování, je dlouhý 18 metrů a má celkovou kapacitu 136 cestujících – 46 sedících a 92 stojících. Nechybí v něm samostatné okruhy ventilace, topení a klimatizace, a to jak pro cestující, tak pro řidiče. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování autobusu odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus již úspěšně otestován v běžném provozu.

rámeček s technickým popisem vozidla

SVÉZ SE MŮŽE KAŽDÝ

Autobus bude až do konce května, kdy testování skončí, vyjíždět z garáže Hostivař na vybrané spoje následujících linek: 124 (Želivského – Zelený Pruh), 125 (Smíchovské nádraží – Skalka), 135 (Chodov – Florenc), 136 (Jižní Město – Sídliště Čakovice), 139 (Želivského – Komořany), 150 (Želivského – Na Beránku), 177 (Poliklinika Mazurská – Chodov), 183 (Háje – Vozovna Kobylisy), 188 (Želivského – Kavčí Hory), 195 (Jesenická – Avia Letňany).

Pokud si chcete jízdu hybridním autobusem vyzkoušet, sledujte webové stránky DPP, kde budou pravidelně umisťovány informace o konkrétních testovaných linkách a jízdním řádu hybridního autobusu. Jsou k dispozici ZDE.

foto hybridního autobusu