Na včerejší pracovní snídani s novináři představil Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy, plány investic, oprav, rekonstrukcí a uzavírek v pražské dopravě na rok 2019. Zdůraznil, že dopravní síť je nutné budovat koordinovaně bez nesystémových výjimek.
Financování dopravních staveb má v pražském rozpočtu prioritu. V návrhu na rok 2019 se kalkuluje se sumou zhruba 4 miliardy korun, rozpočet bude finalizován během několika týdnů. Prostředky budou uvolňovány podle připravenosti staveb. U těch největších (vnitřní okruh, metro D) se nabízí možnost spolupráce se státem, u metra D i vznik společných podniků nebo čerpání úvěru u Evropské investiční banky. Jakékoli zadlužení však musí být zodpovědné.
PRO FUNKČNÍ A ZDRAVÉ MĚSTO
Městská doprava musí být funkční pro automobilisty, chodce i cyklisty, a proto budou investice směřovat do rozvíjení dopravní infrastruktury všemi těmito směry. Specifickou roli má MHD (resp. PID), která slouží každému, je vysokokapacitní a ekologická. I díky tomu si za situace, kdy má Praha jedno z nejznečištěnějších ovzduší z českých měst, zaslouží zvýšenou podporu a preference – od vyhrazených jízdních pruhů až po inteligentní telematické systémy. Atraktivnost MHD dále zvýší aplikace s reálnými daty a online informacemi pro cestující.
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ DOPRAVNÍ INVESTICE
Zřejmě vůbec nejvýznamnější jsou výkupy pozemků pro silniční okruh kolem Prahy (SOKP) 511, výkup pozemků a projektová činnost pro městský okruh (MO) a zahájení výstavby metra D geologickým průzkumem (získání stavebního povolení do tří let).
Dále jde o rozvoj tramvajových tratí (Václavské náměstí, Libuš, Slivenec), pozemních komunikací (Hostivařská spojka, propojka Lipnická–Ocelkova), městské železnice (trať Vršovice–Hostivař, zastávky Hostavice, Jiráskova čtvrť), o výstavbu mostů (zahájení stavby Dvoreckého mostu, příprava Rohanského mostu, stavba nové lávky Troja) a parkovišť P+R (Černý Most III, příprava Zličín).
PRIORITNÍ OPRAVY A REKONSTRUKCE
Pokud jde o mosty, prioritu má diagnostika a oprava Libeňského mostu, oprava Barrandovského mostu a projektová příprava Hlávkova mostu. Dále jde o rekonstrukce tramvajových tratí na Vinohradské, Nádražní, Táborské a na Krejcárku a práce na snížení energetické náročnosti Strahovského a Zlíchovského tunelu.
To však zdaleka nejsou jediné připravované opravy či rekonstrukce. Jejich úplný seznam najdete v příloze – jen v případě mostů jde o 15 položek, mezi nimiž nechybí ani Karlův most. Ten je dokonce Technickou správou komunikací na sedmibodové stupnici (sedm = havarijní stav) hodnocen číslem šest. Příloha navíc obsahujekonkrétní termíny uzavírek pro letošní rok.
Tak si ji otevřete. Přehledně se dozvíte, s jakými omezeními a kdy musíte letos v Praze počítat, ale také na co se můžete těšit.