Zvýšené koncentrace škodlivin v ovzduší na konci podzimu a v zimě doslova pořádají hon na naše plíce a v pražských ulicích jim nemáme šanci uniknout. Na vině jsou exhalace z aut a zhoršené rozptylové podmínky. Proto je ohleduplné vůči všem jezdit nejen technicky způsobilými vozy, ale také s co nejmenší spotřebou.
Říká se tomu ekodriving, ale je jasné, že i při něm náš výfuk chrlí do ovzduší nebezpečné emise. Zvažte proto, jestli opravdu musíte použít auto. Týká se to hlavně jízd na krátké vzdálenosti a těch, kdy vyrážíte sami bez spolujezdců, nic těžkého nevezete a ani nejedete za velkým nákupem… Skvělou alternativou je dojít pěšky, „vzít to“ MHD či dojet na kole.
NEŽ VYJEDETE
- Nevozte s sebou zbytečné, zapomenuté věci. Spotřeba vozu stoupá s každým kilogramem.
- Nejezděte se střešním boxem, když to není nutné. Jízdou s ním můžete kvůli zvýšenému odporu vzduchu spotřebovat až o pětinu paliva více. Převážené věci pokud možno přeložte do kufru či interiéru a prázdný box ze střechy odmontujte.
- Nejméně jednou za měsíc si před jízdou zkontrolujte správné nahuštění pneumatik. Jejich podhuštění nejen zvyšuje spotřebu, ale také snižuje jejich životnost.
- Nejezděte se „starým“, nekvalitním olejem – výměna se doporučuje po 15 000 ujetých kilometrech nebo aspoň jedenkrát do roka. A preferujte mnohem kvalitnější syntetický olej před minerálním. Nejenže snížíte spotřebu, ale zvýšíte i životnost motoru.
- Už před jízdou si zvolte nejvhodnější trasu. Máte-li na výběr, je lepší delší cesta, kde lze jet plynule, než kratší s nutností často brzdit a rozjíždět se.
STYL JÍZDY
- Po nastartování ihned vyjeďte, neboť jízdou se auto nejrychleji zahřeje.
- Při rozjíždění auto netúrujte, lepší je pracovat dobře se spojkou.
- Čím vyšší rychlost zařadíte, tím menší máte spotřebu, proto po rozjetí okamžitě zařaďte dvojku a dále co nejdříve nejvyšší rychlostní stupeň.
- Jeďte co nejplynuleji bez zbytečného přibrzďování, brzdění a a následné akcelerace.
- Předvídejte a používejte co nejméně brzdový pedál – nač se například řítit k semaforu, na kterém svítí červená? Zkuste po cestě k němu jen přibrzdit, nezastavovat úplně a pak se nerozjíždět „z nuly“.
- Podobně pokud vás čeká nějaká překážka či jiné omezení – odhadněte rychlost tak, abyste pokud možno nemuseli ani brzdit a následně nějakou dobu ani zrychlovat.
- Využívejte co nejvíce setrvačnost vozu při dojezdu k překážkám a jízdě do kopce – rozjet dobře vůz pod kopcem a využít jeho setrvačnost spotřebovává méně paliva než dojet pod kopec pomalu a pak jej s plným výkonem motoru zdolávat.
- Naopak při sjíždění kopce nespěchejte, omezuje to nutnost brzdění. Využívejte brzdění motorem, protože při něm dochází k uzavření přívodu paliva a jedete zdarma. V konkrétní situaci ale využijte svých zkušeností – na volnoběh můžete zase dojet dál.
- Zvolte správnou rychlost jízdy, čím je vyšší, tím logicky vzrůstá spotřeba. Na druhou stranu obvykle 60–50 km/h představuje ekonomickou hranici, kdy se motor špatně plní a auto má malou setrvačnost.
- Zatáčky "neřežte", ale projíždějte s co největším poloměrem, který vám umožňuje vaše polovina vozovky.
- Zpomalujte s citem, vyhýbejte se „dupání“ na brzdový pedál.
PO CESTĚ
- Vyplatí se větrat spíše střešním oknem než bočními.
- Nezapínejte zbytečně elektrické spotřebiče – vyhřívání oken, zrcátek, sedadel, osvětlení interiéru a klimatizaci. Klimatizace zapnutá na nejvyšší výkon může u vozů střední třídy zvýšit spotřebu až o dva litry na 100 km.
- BĚHEM KRÁTKÝCH ZASTÁVEK (ZÁVORY, KŘIŽOVATKY, POSTÁVÁNÍ V KOLONĚ) VYPÍNEJTE MOTOR! V městském provozu tím můžete ušetřit až 10 % paliva, a navíc nebudete okolí zbytečně zamořovat zplodinami.
Přejeme vám šťastné ekodrivingové kilometry, při nichž budete nejen maximálně ohleduplní k okolí, ale také nemálo ušetříte!