Do 10 let si hodlá 56 procent českých řidičů pořídit elektroauto, 16 procent dokonce v horizontu 5 let. Je to jeden z výsledků výzkumu VW Financial Services zaměřeného na otázku, jak dlouho cestujeme do práce a zda by na nám na toto cestování elektrovůz postačil.
Jde tak o ještě optimističtější prognózu, než kterou nastínilo společné šetření společnosti KPMG a agentury FOCUS z poloviny minulého roku – v ní elektrický pohon jako vhodný pro jejich potřeby označilo 45 procent českých řidičů.
V PRÁCI JSME VĚTŠINOU DO PŮL HODINY
Čtyři z pěti Čechů jsou v práci do třiceti minut a celkem třetině na to stačí pouhá čtvrthodinka. V rámci celé ČR se do zaměstnání nejčastěji dopravují autem (53 procent vlastním, 6 procent firemním), obyvatelé Prahy však preferují MHD.
Půlhodina cestování během ranní špičky znamená vzdálenost maximálně 20 kilometrů, což i s cestou zpět elektroauto hravě zvládne. Tomu v grafu vyhovují dvě největší výseče, tedy celkem 81 procent „potenciálně elektromobilních“ zaměstnanců. Podle vlastních slov by dokonce elektrovůz do práce stačil 89 procentům respondentů.
U SOUSEDŮ TO TRVÁ I PŘES HODINU
Dojezdové časy do zaměstnání jsou u Čechů hluboko pod celosvětovým průměrem, který podle průzkumu agentury Dilia činí hodinu a devět minut. Například v Polsku a Německu do práce dojíždějí průměrně okolo hodiny, v Rakousku dokonce 70 minut. Nejhůře jsou na tom v Izraeli, kde je to nad hodinu a půl. Podle agentury Dilia, jejíž průzkum však nezahrnul všechny země (ani Česko), jsou na tom globálně nejlépe Japonci – viz tabulka.
MOJE AUTO, MŮJ HRAD?
Výzkum VW Financial Services zahrnuje i jeden ekologicky nepříznivý údaj – drtivá většina Čechů jezdí do práce sama, popřípadě jen s někým z rodiny. Pouze 14 procent populace využívá tzv. spolujízdu, kdy se do práce jedním autem svezou i kolegové nebo sousedé. Naopak například ve Francii je spolujízda velmi populární.
Je to škoda, protože v případě spolujízdy se nemusí čekat na pokles cen, dotační programy a rozvoj sítě dobíjecích stanic, ke znatelnému zkvalitnění ovzduší zejména ve městech by mohlo dojít okamžitě. Je na vině více neochota vzít do auta někoho dalšího, nebo se spíše stydíme si o spolujízdu říct?
Že si nadpoloviční většina Čechů chce během jedné dekády pořídit elektroauto, které určitě nehodlá využívat pouze pro cestu do práce, je ale nadějná zpráva.
Zdroj včetně grafu: tisková zpráva VW Financial Services. Zmíněné šetření KPMG a agentury FOCUS najdete ZDE a informace o tom, za jak dlouho by se ceny elektromobilů mohly dostat na úroveň konvenčních automobilů, TADY.