Hustý automobilový provoz a šňůry zaparkovaných vozidel jsou symbolem Prahy stejně jako místní kulturní a architektonické bohatství, jenom se o tom v turistických průvodcích příliš nedočteme. Přiložená videa ukazují, jak k řešení dopravní situace přistoupili ve dvou evropských městech, která trpěla automobilismem podobně jako to naše.
Stejný cíl – dvě odlišné cesty jak proměnit město pro auta v město daleko více pro lidi. V Curychu začali v devadesátých letech „Historickým kompromisem“ zakazujícím zvyšovat počet parkujících míst a dospěli až k vysoce sofistikovanému městskému dopravnímu systému, který například nevpustí do města více aut než je maximální stanovený počet (každý další automobil si musí počkat, až některý jiný z města odjede), vše je provázeno velmi kvalitní veřejnou dopravou a vznikem pěších zón.
V Barceloně s přišli s razantním řešením později. Vsadili zde na „superbloky“, které naprostá většina dopravních prostředků musí objet a zbytek v nich má limitovanou rychlost na 10 km/h. Parkování aut se v nich navíc přesunulo do podzemí a výrazně se rozšířil příjemný prostor pro pěší.
V obou případech významně ubylo hluku a emisí a přibylo spokojenosti lidí, a to včetně místních obchodníků, kteří původně měli z těchto změn strach… Více ve videích (video o Barceloně s českým překladem najdete ZDE), která mají nejen informační, ale také inspirativní charakter.