Elektromobily a emise

Autem Aktuálně
29. 9. 2017 Roman Sovák
brzdový filtr společnosti Mann+Hummel
Brzdový filtr pevných částic. Zdroj: mann-hummel.com

Za slovy emise z automobilové dopravy si nejspíš ihned vybavíme zplodiny vzniklé spalováním benzínu či nafty. Jejich množství regulují zpřísňující se normy, respektive stále dokonalejší filtry, přičemž zcela bezemisní jsou v tomto ohledu elektromobily. Ale i ty produkují jiný druh emisí.

Emise vzniklé otěrem

Jde o jemné prachové částice, které vznikají otěrem pneumatik, asfaltu a brzd a čím dál víc se dostávají do popředí pozornosti odborníků. Je to přirozené právě proto, že při celkovém snižování emisí z výfuků mají stále větší podíl na škodlivinách z dopravy. V tomto ohledu to už tak příznivě pro elektromobily nevyznívá, protože jich produkují srovnatelné množství jako konvenční vozy. A toho se chytají někteří jejich kritici, kteří v tom spatřují důkaz, že elektromobilita představuje slepou uličku automobilismu.

Problém jako výzva

Je tomu ale tak? Není rozumější brát elektromobily jako dopravní alternativu, která zůstává ekologicky příznivá, a zároveň hledat způsoby, jak snižovat škodlivost emisí z otěrů – a to samozřejmě nejen u elektromobilů? Přitom lze v zásadě postupovat dvěma cestami: zaprvé zaváděním nových, méně škodlivých materiálů do brzd a pneumatik, které i při stejném emitovaném množství budou k životnímu prostředí a zdraví šetrnější než ty stávající, a zadruhé hledáním možností, jak celkové emise z otěrů snížit.

Příklady už jsou

Příkladem první cesty je náhrada rizikové mědi v brzdových destičkách novými třecími materiály (psali jsme o tom ZDE) a jistě si lze v dohledné době představit i pokrok ve složení pneumatik daný odstraněním těch nejnebezpečnějších látek. Pokud jde o celkové snižování emisí, k tomu můžeme přispět my všichni už teď „ekodrivingem“ čili ekologickým, plynulejším způsobem řízení bez častého prudkého akcelerování kombinovaného s nadbytečným brzděním… Celkovému snižování emisí z otěrů navíc budou bezpochyby postupně napomáhat i nové technologie. Aktuální novinkou na tomto poli je filtr společnosti Mann+Hummel, který zachycuje pevné částice vzniklé třením při brzdění.

Ukazuje se, že vedle emisí z výfuků je nutné se více zaměřit i na znečišťování ovzduší pevnými částicemi vznikajícími otěry z brzd, pneumatik a asfaltu. Ty samozřejmě produkují také elektromobily, ale považovat to za důvod pro ukončení jejich vývoje by bylo jako vylívat s vaničkou i dítě.

 

Více se o problematice emisí vzniklých otěrem můžete dočíst například v článku Jiřího Bendla „To byste nevěřili…“, který uveřejnil Ekolist.cz (ZDE).