Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zahájil výstavbu trolejového vedení v Prosecké ulici. Po dokončení bude dráha sloužit pro testování elektrobusů s dynamickým dobíjením. Je to další etapa na cestě k ekologičtější MHD v hlavním městě.
Dobíjení za jízdy
DPP již v letech 2015–2017 testoval staticky dobíjené elektrobusy v obratišti Želivského. U páteřních linek s velkou přepravní poptávkou cestujících by bylo nutné při použití elektrobusů se statickým nabíjením (pouze při stání v obratištích) prodloužit nabíjecí přestávky. Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením však bude pro DPP novinkou. K samotnému dynamickému dobíjení dojde maximálně na 15 procentech z celkového testovaného úseku. Tento úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.
Zelená ekologické dopravě
„Projekty ekologické dopravy mají jednoznačnou podporu vedení Prahy, metropole by se měla stát v tomto trendu vzorem pro ostatní města,“ říká Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky, s tím, že projekt stavby trolejového vedení v Praze patří do evropského výzkumného projektu ELIPTIC (Elektrifikace veřejné dopravy ve městech) v rámci skupiny Twinning cities. V souvislosti s postupnou „ekologizací" pražské dopravy připomínáme, že město tento týden dalo zelenou i vybudování sítě nabíjecích stanic pro elektromobily (ZDE).
Nejdříve ověřit, pak investovat
DPP se vyhýbá příliš nákladné metodě pokusů a omylů, a proto vsází na řešení, která si nejprve vyzkouší. „Chceme v praxi v testovacím provozu na desetikilometrovém úseku mezi Palmovkou a Letňany ověřit dostupné technologické řešení s minimálními nutnými náklady,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP, a doplňuje: „Teprve po prokázání životaschopnosti a efektivnosti testovaného řešení dojde k rozhodnutí o případném rutinním provozu s příslušnými investicemi do nákupu vozidel i zajištění plnohodnotné infrastruktury.“
Zima systém prověří nejlépe
Stavba trolejové stopy bude probíhat dva měsíce a uskuteční ji vlastní zaměstnanci DPP. Současně bude dopravní podnik jednat s potencionálními dodavateli o poskytnutí zkušebních vozidel. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.
Na rozdíl od některých jiných velkých měst se DPP od začátku testování elektrobusů drží strategie plně bezemisných vozidel, tedy bez využití naftového topení. Testování autobusů, které jezdí stoprocentně čistou stopou, pravidelně sledujeme – naposledy v příspěvku Už 100 000 km! Elektrobus DPP mezi evropskou elitou.