Sdílená zóna - prostor, kam mají přístup všichni a kde všichni nesou stejný díl odpovědnosti za bezpečnost a dobré fungování.
Každý dopravní režim má své specifické atributy a pro řešení dopravních potřeb v konkrétním místě je vždy třeba vybrat ten nejvhodnější z nich. Když do české legislativy vstoupil v roce 2023 pojem "sdílená zóna", už není zapotřebí zneužívat institut obytné a pěší zóny tam, kde chceme dosáhnout podobného efektu, ale kam tyto svou podstatou nepatří.
Téma sdílené zóny nastartovala Praha vytvořením rešerše využití sdílené zóny v zahraničí, návrhu principu jejího fungování v českých podmínkách a návrhu konkrétní podoby paragrafového znění při její implementaci do české legislativy (dokument Pojďme zavést zónu setkávání i v Česku, V. Novotný at K. Hájek, 2021, lze stáhnout zde). V roce 2023 pak byla sdílená zóna začleněna do zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích (zejm. §39b).
Aby bylo možno tento nový dopravní režim v praxi použít, postupně se zohledňuje v dalších zákonných i metodických dokumentech s celonárodní platností. Zásadní je řešení přístupnosti, které je dle nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. základním požadavkem na stavby. Předpokládá se, že i pro stavby pozemních komunikací budou technické požadavky na stavby vč. požadavků na přístupnost legislativně zakotveny prostřednictvím prováděcí vyhlášky, která "zezávazní" ČSN 73 4001 a části právě revidovaných ČSN 73 6110 a ČSN 73 6425. Velmi nápomocné jsou nově vytvořené TP 132 Zásady zklidňování dopravy na pozemních komunikacích v obcích (ŘSD, 12/2024), str. 67-76).
Hlavní město Praha uvádí ve Standardech aktivní mobility (2022) sdílenou zónu (tehdy ještě pod pracovním názvem sdílený prostor) jako jedno z možných řešení optimalizace dopravního prostoru ve městě (zejm. str. 58-59).
A kde se v Praze o pěší zóně uvažuje?
Nedvězí
Kampus Albertov
Tylovo náměstí
Miškovice
Čakovice