Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil výstavbu infrastruktury pro první regulérní trolejbusovou linku od roku 1954. Stavební práce na elektrifikaci autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice zahrnují výstavbu více než 11 kilometrů nového trolejového vedení v úsecích Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice, jakož i potřebné napájecí infrastruktury.
Stavba potrvá 10 měsíců, její uvedení do zkušebního provozu DPP předpokládá v průběhu letošního října. Bude to znamenat skutečný návrat trolejbusů do Prahy, které budou na lince č. 58 jezdit z Palmovky do Čakovic a část spojů až do Miškovic. Elektrizaci trasy provede sdružení společností Elektrizace Praha a OHLA ŽS. Celková hodnota zakázky je necelých 284 milionů korun.
Trolejové vedení bude pokrývat zhruba 50 % z celkové trasy nynější autobusové linky č. 140, která se po dokončení stavby změní na trolejbusovou linku č. 58. Zhotovitel naváže na necelý kilometr stávajícího trolejového vedení v Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka. Nově přibyde obousměrně také v úseku Palmovka – Kundratka, dále pak mezi zastávkami Kelerka a Prosecká a mezi autobusovým terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice, celkem 11,234 km trolejového vedení. Po dokončení stavby bude mít trolejové vedení linky č. 58 zhruba 14 kilometrů.
„Elektrizací linky č. 140 napravujeme chybu, kterou před 50 lety udělalo komunistické vedení Prahy, kdy zanikl trolejbusový provoz v Praze. Moderní trolejbusy v roce 2022 budou jezdit mezi Palmovkou a Miškovicemi. V prudkém stoupání Prosecké ulice nám autobusy spotřebují zhruba 52 litrů nafty na 100 km. To je strašně moc hluku a emisí. Dieselové autobusy nahradíme bezemisními bateriovými kloubovými trolejbusy. Zlepšujeme životní prostředí a zvyšujeme i komfort cestujících, protože trolejbusy nabízí plynulejší a tišší jízdu. Myslíme i na vzhled ulic. Nevznikne zde les nových stožárů pro trakční vedení. Stávající stožáry veřejného osvětlení vyměníme za nové moderní, které budou umět svítit a poslouží i pro trakční vedení,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Elektrifikace autobusové linky č. 140 z Palmovky do Miškovic, s jehož přípravou DPP začal na jaře roku 2018, je prvním projektem zavedení trolejbusové dopravy v Praze. Není ale jediným. Postupně se k němu přidaly i projekty zavedení trolejbusů na dalších šesti autobusových linkách: • č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha (budoucí trolejbusová linka 59) • č. 131 Bořislavka – Hradčanská (51) • č. 137 Na Knížecí – U Waltrovky (52) • č. 176 Stadion Strahov – Karlovo náměstí (53) • č. 191 Letiště Praha – Na Knížecí (56) • č. 201 Nádraží Holešovice – Černý Most (61) |
„Čtrnáct kilometrů trolejového vedení, které bude mít nová linka č. 58 z Palmovky do Miškovic po svém dokončení, je skvělá zpráva pro Pražany. Do Prahy se tak opět vrací trolejbusy, snižujeme tak emise v městské hromadné dopravě a naplňujeme tak klimatický plán Prahy. Spalovací motory v dopravě jsou jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí a způsobují celou řadu respiračních onemocnění. Do roku 2030 bude alespoň 75 % vozového parku autobusů DPP nahrazeno tzv. čistými vozidly: bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy,“ řekl Petr Hlubuček, náměstek primátora pro oblast životního prostředí, infrastruktury, technické vybavenosti a bezpečnosti a člen dozorčí rady DPP.
„Pro autobusovou dopravu DPP bude letošní rok přelomový. Bude to rok zavádění plně bezemisních a tichých vozidel do provozu. Po téměř 70 letech dnes začínáme v Praze stavět infrastrukturu pro první regulérní trolejbusovou linku Palmovka – Miškovice. Její zprovoznění, které ve zkušebním režimu předpokládáme letos v říjnu, bude znamenat skutečný návrat trolejbusů do Prahy. Za pár dnů zahájíme provoz našeho prvního elektrobusu na linkách č. 154 resp. 213. Pevně věřím, že do konce ledna budeme moci vyhlásit také vítěze veřejných zakázek na nákup kloubových trolejbusů právě pro linku č. 58 a tříčlánkových trolejbusů určených pro linku č. 119 (v budoucnu 59) na Letiště Praha. Kromě toho bychom letos v Praze rádi otestovali první vodíkový autobus,“ doplnil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„V roce 1954 byl v Praze zahájen provoz na poslední regulérní nové lince po nově postavené trolejbusové trati Újezd – Lihovar – Velká Chuchle. A jak všichni víme, trolejbusový provoz v Praze skončil z 15. na 16. října 1972. Ten kousek tratě, který máme v Prosecké ulici, bych ve světle očekávaných událostí nazýval testem nebo spíše předváděcí tratí. To, co dnes začínáme stavět, je skutečný návrat trolejbusů do Prahy v inovované podobě. Jsem rád, že jsme se v tomto případě dokázali z historie poučit a místo rušení tramvajové a trolejbusové dopravy, což se dělo za minulého režimu nebo občas ještě děje v některých metropolích i v současnosti, jdeme opačným směrem. Trolejbusy v Praze opět zavádíme a tramvajovou síť rozšiřujeme,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Trolejbusy v hlavním městě vyjely 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Cestující vozily pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, když prioritou byla zejména výstavba metra. |
zdroj: DPP