Ve středu 1. prosince bylo na Černém Mostě otevřeno jedno z největších pražských parkovišť typu P+R. Pojme až 886 vozidel včetně aut na plyn, elektromobilů nebo speciálních vozů pro lidi s handicapem. Kromě toho jsou zde pro veřejnost umístěny i nabíječky pro elektromobily a stání pro cyklisty. Náklady na stavbu činily přibližně 500 milionů korun.
Parkovací dům na Černém Mostě byl vybudován v lokalitě povrchového parkoviště P+R u Chlumecké ulice. Nahradil dřívější prostor pro stání, avšak nyní má trojnásobnou kapacitu. Řidiči dojíždějící do Prahy budou tak budou moci pohodlně zaparkovat jen pár minut chůze od konečné stanice trasy B Černý Most a v docházkové vzdálenosti od nákupních center.
„Už v programovém prohlášení se současná pražská koalice zavázala, že bude investovat do rozvoje P+R parkovišť. Dnes otvíráme nový parkovací dům, který vznikl v rekordním čase a zajistí parkování pro bezmála 900 řidičů. Jde o další klíčový projekt, který vznikl i díky penězům vyjednaným ze zdrojů Evropské unie. Těším se na další podobné kroky, které zvýší komfort pražských řidičů, jako je například P+R v Petržílkově ulici,“ uvedl primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib.
Z celkového počtu 886 míst je 89 míst určeno pro auta na plyn, dalších 22 pro handicapované a 18 míst pro rodiče s dětmi s širším prostorem pro stání. Osm míst bude sloužit pro nabíjení elektromobilů a na parkovišti je i 28 míst pro motocykly. Zároveň zde budou moci v uzamykatelné části odložit své kolo i cyklisté, celková kapacita je pro ně 38 míst.
„Na Černém Mostě je nových 886 parkovacích míst pro auta, která by jinak musela pokračovat dál do města. Jedná se o jednu z největších investic Prahy do P+R. Parkoviště je jen pár minut chůze od konečné stanice metra B Černý Most. Plošná i objektová P+R parkoviště jsou v rámci městské infrastruktury důležité dopravní stavby. Každé řidič, který při cestě do Prahy zaparkuje na jejím okraji a pokračuje MHD, přispívá nám všem k lepšímu vzduchu, který v Praze dýcháme. V Praze 14 jsme nedávno otevřeli 101 stání v ulici Chlumecká, 430 podél Ocelkovy a tohle je další krok, jak odlehčit nejen místním, ale celé Praze. Postupně pracujeme na projektech záchytných parkovišť a neskončíme, dokud nebude dostatek možností zaparkovat a pohodlně přestoupit na MHD na všech okrajích Prahy. Proto za týden začínáme stavět parkovací dům na Nových Butovicích,“ popsal náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Projekt stavby nového P+R parkoviště Černý Most III je spolufinancován z Operačního programu Praha – pól růstu (OPP PR) a Evropského fondu pro regionální rozvoj. Celkově stálo vybudování parkoviště necelých 500 milionů korun bez DPH, přičemž celková dotace z Evropské unie činila 291 milionů korun.
„Přestože stavba byla zpočátku zasažena důsledky první vlny pandemie covid-19, dokončili jsme ji díky našemu zkušenému týmu a konstruktivní spolupráci s objednatelem ve smluvním termínu za 467 kalendářních dní. Brzdily nás prodloužené dodací lhůty některých zařízení, karantény členů týmu a také nedostatek stavebních materiálů, který se začal projevovat letos na jaře,“ řekl Martin Frič z divize 8 Metrostavu za sdružení zhotovitelů tvořené firmami BAK stavební společnost, a.s., a Metrostav, a.s.
Vlastní objekt P+R parkoviště je postaven z monolitického železobetonového skeletu a má celkem čtyři patra a čtyři výtahy. Zastavěna plocha činí 7 457 m2 a fasáda je tvořena mimo jiné ze zavěšených vegetačních „žlabů“.
„Praha 14 patří mezi městské části, které se dlouhodobě potýkají s nedostatkem parkovacích míst. O to větší mám radost, že se tento projekt podařilo dokončit, navíc v relativně krátkém čase. Jsme na okraji Prahy a nemáme zavedené zóny placeného stání, což má své důsledky – lidé dojíždějící do města za prací, nákupy a podobně zabírají místa rezidentům. Věřím, že tento problém nový parkovací dům alespoň částečně vyřeší,“ dodal místostarosta Prahy 14 Petr Hukal, který má v gesci dopravu.
Řidiči platí za parkovné vozidel i motocyklů 50 korun na den, případně 100 korun za noc, přičemž provozní doba je od 04.00 do 01.00 hodin. Umístění kol není zpoplatněno. Pokud si zájemci chtějí nechat i nabít svůj elektromobil, u výjezdu zaplatí částku podle ceníku společnosti PRE. Na místě mohou lidé platit hotově, kartou či aplikací MPLA.