Depo na Florenci boduje i v Evropě, na Andělu přibude další

Čistá mobilita Aktuálně
2. 8. 2021 MHMP, Čistou stopou Prahou
foto kurýrů na nákladních e-kolech v depu na Florenci
momentka z depa na Florenci, zdroj: TSK

První městské cyklodepo pro rozvoz zásilek na nákladních elektrokolech se může kromě velmi dobrých výsledků pochlubit i nominací mezi tři nejlepší projekty Eurocities Awards 2021 v kategorii Zero pollution. V návaznosti na jeho úspěšnost Praha zahájí už v září provoz dalšího cyklodepa na Andělu.

Z cyklodepa na Florenci, které funguje od listopadu loňského roku, rozvezli kurýři přes 50 000 zásilek a najezdili více než 23 000 kilometrů. Praha proto již v květnu převedla původně pilotní projekt do standardního režimu, a navíc se rozhodla přidat k němu i nové cyklodepo na Smíchově. To přepravcům umožní soustředit se primárně na Prahu 5 a okolí.

„Trend v počtu doručených zásilek během fungování cyklodepa na Florenci potvrdil náš předpoklad: je to důležitý projekt, má smysl pokračovat a nadále ho rozvíjet. Taky se oprávněně dostal mezi nejlepší evropské projekty Eurocities Awards 2021 v kategorii Zero pollution. Proto v září zahájíme provoz dalšího cyklodepa, které umístíme u Anděla, okomentoval vývoj v této oblasti udržitelné logistiky náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Pražská zkušenost podle něho ukazuje, že mikrodepa v centru měst přispívají k zefektivnění logistiky, aby zboží dorazilo vždy z co nejkratší vzdálenosti. Je přitom zřejmé, že čím více těchto dep město bude mít, tím lépe bude celý systém fungovat.

VÝHODY ROZVOZU ZÁSILEK PROSTŘEDNICTVÍM CARGO KOL
pro život v centru Prahy:

•    méně hluku z nastartovaných aut (1 motorové vozidlo = cca 70 dB)
•    čistší vzduch (1 motorové vozidlo = cca 35 mg/km prachových částic)
•    bezpečnější, plynulejší a svobodnější pohyb v ulicích (4 nákladní kola = 1 dodávka)
pro zákazníky a budoucnost:
•    elegantní a flexibilní dodání zásilek
•    udržitelnost v přepravě zboží jako smysluplný trend v Evropě
•    podpora ekologických přístupů v podnikání

Jak Adam Scheinherr dále upozornil, na obou depech Praha spolupracuje s největšími logistickými hráči na trhu, kteří v tomto projektu stejně jako hlavní město vidí obrovský potenciál a uvědomují si, že efektivní logistika je základem zdravého města: „Zapadá to do celkové vize dopravy v centru, kdy se mu snažíme ulevovat od emisí, hluku a tranzitní dopravy. Rozhýbali jsme sněhovou kouli moderní logistiky v Praze a spolupráci budeme nadále prohlubovat.“

Udržitelnost projektu oceňuje evropská soutěž Eurocities Awards 2021, kde se cyklodepo na Florenci dostalo mezi tři nejlepší projekty v kategorii Zero pollution. O prvenství bojuje s projekty De Energiecentrale z belgického Ghentu a Recyclerie des moulins z francouzského Nice. V říjnu tohoto roku pak bude vyhlášen vítěz soutěže.

„Cyklodepo na Florenci se osvědčilo, funguje skvěle, o čemž vypovídají také ujeté kilometry kurýrů, a proto jsme se s kolegy rozhodli pro umístění nového cyklodepa na levém břehu Vltavy na Andělu. Jsem rád, že toto řešení dává logistickým firmám smysl a že společně hledáme řešení vedoucí ke snížení emisí i hluku primárně v hustých ulicích v centru,“ řekl Petr Hlaváček, první náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.

Praha se rozhodla ještě letos zprovoznit nové cyklodepo na Smíchově, jehož centrální lokalita je dobře dostupná pro dodávky, které zde budou překládat zboží. Nové depo se totiž nachází přímo pod Městským okruhem. Kurýři tak mohou jednoduše obsloužit i druhý břeh řeky.

Mezi firmami v novém depu na Smíchově bude část firem z depa Florenc, dále přibudou firmy, pro které již nebylo na Florenci místo, i několik zbrusu nových zájemců. Součástí depa tak budou společnosti DoDo, WE│DO CZ, Dámejídlo.cz, Zásilkovna, DHL Express, PPL, Velká pecka a Direct Parcel Distribution. Mikrodepo Anděl přibližně zdvojnásobí počet udržitelně doručených balíků v Praze s využitím elektrických nákladních kol.

„Pro Prahu je využívání nákladních elektrokol obrovským krokem k udržitelnému městu. Těší mě, že můžeme jít příkladem i dalším evropským metropolím v ekologickém zásobování města. Další oblastí s potenciálem pro udržitelnou dopravu a životní prostředí je také nákladní železniční doprava, a proto se plány města zaměřují i tímto směrem,“ dodal Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

Projekt cyklodepa je v souladu se studií Citylogistiky. Kompletní správu a provoz cyklodepa má na starosti Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. (TSK), která také vybuduje nové depo na Smíchově. Provoz bude zajištěn ve stejném režimu, ve kterém fungoval pilotní projekt.