Praha startuje ekologizaci autobusové dopravy

MHD Aktuálně
10. 2. 2021 MHMP, Čistou stopou Prahou
foto trolejbusu
První vlastní trolejbus DPP po 60 letech, zakoupený v roce 2020, slouží hlavně jako služební a výcvikové vozidlo. Foto: DPP

Pražské ulice bude v dohledné době brázdit 14 elektrobusů a 15 bateriových trolejbusů pořízených s podporu Operačního programu Praha – pól růstu ČR a fondů EU. V pondělí o tom rozhodli radní, kteří tím de facto odstartovali nahrazování tradičních dieselových autobusů v pražské MHD ekologičtějšími vozidly. 

Vyhlášení příslušné výzvy v pražském operačním programu schválila Rada hlavního města Prahy v dubnu 2019. Čerstvě odsouhlasené projekty na nákup elektrobusů a bateriových trolejbusů za více než půl miliardy korun představují první krok k plánovanému zásadnímu snížení emisí a hluku, které v Praze produkují městské autobusy na naftový pohon. Na celkové částce se z 15 % podílí hlavní město, zbytek peněz jde z fondů Evropské unie. 

„Dopravní podnik provozuje v systému Pražské integrované dopravy 141 linek s celkovou délkou téměř 1 800 kilometrů. V provozu je tu zhruba 1 160 autobusů, které za jediný rok spotřebují přes 30 milionů litrů nafty. Je tudíž evidentní, že změna je nezbytná a že budoucnost patří alternativním pohonům, v současnosti především elektrickým motorům,“ řekl pražský primátor Zdeněk Hřib.   

„Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme, a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život, a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. 

ELEKTROBUSY ŠKODA E´CITY

Celková hodnota zakázky činí 207 milionů korun. Důležité je, že první elektrobus Škoda E´City by měl Pražany začít vozit už na konci letošního roku a ostatních třináct se přidá hned počátkem toho příštího.

Elektrobusy budou nasazeny převážně na lince číslo 154, která obsluhuje jihovýchodní části Prahy. Její trasa vede od stanice metra Strašnická přes Zahradní Město, Záběhlice, Hostivař, Horní Měcholupy, Petrovice, Háje a Chodov ke studentským kolejím na Jižním Městě. Měří 21 kilometrů, je na ní 37 zastávek a jízdní doba činí 57 minut.  Protože bývá vytížená a vede členitým terénem, dosahuje spotřeba nafty jednoho autobusu na této trase zhruba 41,5 litru na 100 kilometrů. Kromě hluku tak linka do svého okolí produkuje i značné emise.

Podrobnosti o zakázce, popis vozidla a související zajímavosti se dočtete v článku Čistou stopou Prahou Flotilu DPP rozšíří plně bezemisní komfortní elektrobusy

KLOUBOVÉ BATERIOVÉ TROLEJBUSY

Obyvatelé severní části Prahy, konkrétně ti, kteří používají autobusovou linku číslo 140, se díky podpoře druhého projektu v celkové ceně 306 milionů korun mohou těšit na patnáct bateriových kloubových trolejbusů. Nová vozidla, jejichž dodavatel rovněž vzejde z veřejné zakázky, nahradí kloubové autobusy s naftovým pohonem na trase vedoucí z Palmovky přes Prosek, Letňany a Čakovice do Miškovic. Trasa měří 11,5 kilometru, je na ní 23 zastávek a jízdní doba činí 31 minut.

„I tato linka je velmi vytížená, část její trasy v Prosecké ulici navíc tvoří prudké stoupání, takže spotřeba nafty v tomto případě dosahuje zhruba 52 litrů na 100 kilometrů. Pro své okolí tak linka představuje vysokou zátěž emisemi i hlukem,“ podotkl Zdeněk Hřib.   

 

VÍTE, ŽE
... bateriové trolejbusy spojují přednosti klasických trolejbusů a elektrobusů? V úsecích s trolejovým vedením využívají přímé napájení z troleje i dynamické nabíjení trakčních baterií. Trolejové vedení je zásadní především v kopcovitých, energeticky náročných úsecích, zatímco nezávislý bateriový provoz lze využívat v místech, kde by vybudování trolejového vedení bylo problematické, například na křižovatkách. 
... trolejbusy sice nejezdí po kolejích, ale z hlediska zákona jsou to drážní vozidla? Nemají proto registrační značku a jejich řidičům nestačí „řidičák na autobus“, musí mít řidičské oprávnění podle zákona o drahách.