Co se na téma udržitelné dopravy psalo v srpnu v zahraničí? Následuje souhrn toho, co nám ve sledovaných newsletterech (jejich přehled najdete zde) připadalo nejzajímavější. Na závěr anotací si můžete kliknout na zdroj v originále, kompletní přehled s rešeršemi v češtině naleznete v přiloženém souboru.
Irsko investuje 10 % svého rozpočtu na dopravu do cyklo infrastruktury (a italská Lombardie vyhradila na rozvoj cyklistiky 115 milionů EUR)
Vládnoucí strany v Irsku odsouhlasily, že 10 % rozpočtu na dopravu bude investováno do cyklo infrastruktury a 10 % do infrastruktury pro pěší, a to nejen letos, ale po celé vládní období. Pro srovnání, v roce 2018 investovalo Irsko do cyklodopravy necelé 2 % z rozpočtu na dopravu tj. 12,64 miliónů eur. anglicky (zdroj: www.ecf.com) a anglicky (zdroj: www.ecf.com)
Anglie vstupuje do "nové zlaté éry cyklistiky"
Prodej elektrovozidel v Austrálii se i přes nedostatek státní podpory ztrojnásobil
Podle zprávy se nabízí k prodeji v Austrálii 28 typů elektro vozidel, z nich 8 stojí méně než 65 tisíc dolarů. Jejich podíl na prodeji nových vozidel je však pouze 0,6%, což je málo oproti jiným zemím. Ve srovnání s rokem 2018 se v roce 2019 jejich prodej i bez státní podpory ztrojnásobil. Roste také počet rychlonabíjecích stanic, kde lze baterii nabít během 15 min. V polovině letošního roku má být konečně schválena národní strategie pro elektro vozidla. angličtina (zdroj: www.theguardian.com)
Studie: 25% Elektro vozidel by v USA ušetřilo 17 miliard dolarů ročně na škodách způsobených klimatickými změnami a znečištěním ovzduší
Podle nové studie by USA ušetřily, kdyby nahradily 25% vozidel s motory na fosilní paliva elektrovozidly, 17 miliard dolarů ročně tím, že by zabránily škodám způsobeným změnami klimatu a znečištěním ovzduší. A za předpokladu, že by nahradily 75% vozidel a rozšířily zdroje obnovitelné energie, ušetřily by dokonce 70 miliard. angličtina (zdroj: www.greencarcongress.com)
Opět více cestujících na rakouských regionálních železnicích
V loňském roce se zvýšil počet cestujících na rakouských regionálních tratích o 800 tisíc na 38,6 miliónů. I celkově zaznamenali loni Rakušané rekordní počet cestujících vlakem: 316,4 miliónů. Letos je jich však kvůli COVID-19 výrazně méně. Vzhledem k ochraně životního prostředí je třeba pokračovat ve výstavbě železnic a zvyšovat jejich kapacitu. němčina (zdroj: www.vcoe.at)
Jak Evropa zkonstruovala svůj boom elektrokol
Elektrokola získávají v Německu na oblibě. V roce 2017 se jich tam prodalo 720 tisíc, další rok 980 a o rok později 1,36 miliónů. Letos vzrostl jejich prodej o 30%. O explozi prodeje hovoří i další příklady. Zatímco dříve se e-kola považovala za dopravní prostředek pro seniory, dnes je používá stále více mladých lidí, třeba ke každodenní cestě do práce, jak uvádí 24 letá Katharina v článku. Zvolí si stupeň asistence podle toho, jaký sportovní výkon chce podat. Navíc dotují koupi elektro kol i některé evropské země. angličtina (zdroj: reasonstobecheerful)
Roste používání mobilního telefonu při řízení
Loni bylo v Rakousku přistiženo 123 888 řidičů při telefonování mobilním telefonem, což je o 8 418 více než v roce 2018. Když telefonujete s mobilem u ucha, reagujete stejně, jako kdybyste měli 0,8 promile alkoholu v krvi. Při psaní zprávy jste 2 vteřiny ve slepém módu, což zvyšuje 23x riziko nehody. Více o tomto nešvaru, statistice a o výši pokut se dozvíte v článku s grafikou. němčina (zdroj: www.vcoe.at)
Argentinierstraße: Tak by mohla vypadat ulice pro kola
Od roku 2010 se cyklodoprava na ulici Argentinierstraße zdvojnásobila. Cyklostezka je pouze 1,5 m široká a pro hustý provoz nevyhovující. Podívejte se na návrh, jak by vypadala po přestavbě na cyklo ulici. Je to zcela nové pojetí ulice s větším prostorem pro chodce a cyklisty a omezeným vjezdem pro auta. němčina (zdroj: www.fahrradwien.at)
10 dobrých důvodů upsat se cyklistice v době pandemie
ECF sepsalo a popsalo 10 nejdůležitějších důvodů, proč jezdit na kole. angličtina (zdroj: www.ecf.com)
Žijeme na úkor budoucích generací
22. srpen 2020 byl označen světovým dnem vyčerpání zásob, znamená to, že jsme vyčerpali zdroje na rok 2020 a do konce roku 2020 budeme žít na úkor další generace. Letos jsme dosáhli tohoto zlomu o 3 týdny později než loni, zřejmě díky omezením v době coronaviru, kdy se snížila doprava auty, zlepšilo se ovzduší a více se chodilo pěšky a jezdilo na kole. V tomto trendu bychom měli pokračovat i nadále. Příkladem je Paříž, kde bylo zrušeno 60 tisíc parkovacích míst pro auta podél cest a kde má vzniknout dalších 650 km cyklostezek.