Co se na téma udržitelné dopravy psalo v červnu v zahraničí? Následuje souhrn toho, co nám ve sledovaných newsletterech (jejich přehled najdete zde) připadalo nejzajímavější. Na závěr anotací si můžete kliknout na zdroj v originále, kompletní přehled s rešeršemi v češtině naleznete v přiloženém souboru.
- Překvapivý dopad volnoběhu motoru vozidel
V Austrálii je doprava druhým největším znečišťovatelem ovzduší vytvářející téměř 20% emisí skleníkových plynů. Emise se uvolňují také při volnoběhu motoru. Při delším čekání je lepší motor vypnout a otevřít si dveře, pokud je to možné. Bylo zjištěno, že Australané takto prostojí se spuštěným motorem přes 20% doby jízdy, což se podílí 1-8% na tvoření uhlíkových emisí během cesty v závislosti na typu vozidla. Pro představu: Pokud by zamezili chodu motoru naprázdno, je to jak kdyby odstranili z cest 1,6 miliónů aut. angličtina
- V pěti evropských městech má být zahájen zkušební provoz hromadné dopravy autonomními autobusy
V pěti evropských městech: Helsinkách (Finsko), Gjesdalu (Norsko), Talinu (Estonsko), Lamii (Řecko a Helmondu (Nizozemí) mají být součástí veřejné hromadné dopravy autonomní autobusy. Přitom v Helsinkách již tato doprava funguje od dubna. Autobusy jezdí na okružní trase maximální rychlostí 40 km/h přes křižovatky řízenými semafory, kruhové objezdy, s odbočením vpravo a parkováním na kraji ulic. Na trase jsou tři autobusové zastávky a jízdy na vyžádání jsou k dispozici prostřednictvím mobilní aplikace. angličtina
- Elektrovozidla jsou světlým bodem na trhu vozidel v Evropě zasaženém pandemií
Není divu, že došlo k poklesu prodeje vozidel v době pandemie. V dubnu letošního roku však vzrostl podíl prodeje elektro a hybridních vozidel ve srovnání s loňským rokem ze sedmi na 17%. angličtina
- Jak ekologické jsou elektro koloběžky … skutečně?
Některá města spouštějí ambiciózní plány na sdílené elektro koloběžky a jiná je zase zakazují. Jak ekologické a bezpečné jsou elektro koloběžky? Půjčovny e-koloběžek fungují ve více než 100 městech v minimálně 20 zemích a podle prognóz jich má být v roce 2024 4,6 miliónů oproti stávajícím 774 tisícům. Obsáhlý článek o jejich výhodách a nevýhodách, přístupech různých měst ke sdílení a o provozovatelích e-koloběžek včetně statistických údajů. angličtina
- Průvodce pobídkami na cyklistiku: Dotace ve výši 40 miliónů eur
Rakouské ministerstvo uvolnilo finanční prostředky ve výši 40 miliónů eur pro obce na investice do cyklo infrastruktury, zvlášť na podporu rychlo cyklostezek. Je to 10x více než loni. "Každé euro, které bude investováno do cyklostezek, je přínosem pro místní ekonomiku. Pobídkou cyklistiky vytvoříme v Rakousku 18 tisíc pracovních míst", řekla ministryně pro ochranu klimatu. němčina
- Na obzoru je šance pro cyklo turistiku a jízdy na kole v rámci volnočasových aktivit
COVID-19 poznamenal všechny části evropské společnosti a mezi nejvíce postižené odvětví patří turistický průmysl. Ještě nevíme, co nám letos okolnosti dovolí, ale je jisté, že můžeme využít cykloturistiku. Umožní odliv návštěvníků z přeplněných turistických destinací a objevování krás vlastní země. angličtina
- Zelené značky pro zelená vozidla
Británie podporuje dopravu bez emisí a zavádí odlišné státní poznávací značky(SPZ) pro elektro vozidla. Cílem Británie je mít v roce 2050 nulové emise skleníkových plynů. Elektro vozidla budou mít po straně SPZ světle zelený pruh pro snadnou identifikaci sloužící k čerpání pobídek jako např. levnější parkování a výjimka z poplatků za emise. angličtina
- Při přehodnocování ulic nezapomeňte na sílu nákladních kol
Po zkušenostech z koronavirové krize zřizují města další dočasné cyklopruhy a zóny bez aut. I když jsou tato opatření zaměřena spíše na ty, co dojíždějí do práce, je to nová příležitost také pro kargo kola, především na elektro pohon. V New Yorku např. již v roce 2015 propagovali dodávku matrací nákladními koly a v době pandemie rozvážela začínající firma PedalMe po Londýně kargo koly potraviny a léky. Více o výhodách a využití nákladních kol se dočtete v článku. angličtina
- Prognóza prodeje aut v EU v roce 2020: Letos je očekáván rekordní pokles o 25%, říká ACEA
V souvislosti s krizí COVID-19 přehodnotila ACEA prognózu prodeje nově registrovaných aut v roce 2020 a očekává snížení o 25%, což je ve výsledku o 3 milióny prodaných aut méně než v loňském roce. angličtina
- Záchranný balíček pro Rakouské aerolinie: Více vlaků a méně letů
Klimatických cílů lze dosáhnout jen za předpokladu, že letecký provoz zůstane výrazně pod úrovní hodnot před COVIDem-19. Opatření jako je zvýšení příplatků pro lety na krátké vzdálenosti a dohoda s leteckou společností, že lety na vzdálenosti, které lze vlakem zvládnout pod tři hodiny, musí být převedeny na železnici se dají aplikovat také v jiných zemích. němčina
- Jezděte vedle aut! Cyklopruhy po ukončení světových koronavirových opatření
Evropská města se obávají toho, že budou obyvatelé po pandemii používat k jízdě do práce místo MHD vlastní auta. Předpokládá se, že městská veřejná hromadná doprava klesne na 40% původního stavu před začátkem pandemie. Proto města zřizují dočasné cyklopruhy po obou stranách silnic, které mají umožnit dodržování bezpečné vzdálenosti a zajistit bezpečnost při cestování. Jsou dvě možné cesty dalšího vývoje: Návrat k soukromým vozidlům, nebo přechod na cyklodopravu. Přitom cyklodoprava je lepší pro zdraví, bezpečnost i udržitelnou dopravu. angličtina
- ECF vydala souhrn přínosů opatření COVID-19 pro cyklistiku v Evropě
ECF ve spolupráci se svými členskými organizacemi z celé Evropy shromáždila informace o opatřeních vydaných v době karantény kvůli COVID-19. Ve výsledku: 1 221 km nové infrastruktury pro cyklisty a chodce, 545 km je již zrealizováno, a přes 823 miliónů eur vyčleněných na podporu cyklistiky. Např. Řím oznámil, že vyhradí pro cyklisty 150 km cyklopruhů. Extra budget na cyklistiku připravilo Finsko: 7,8 eur na obyvatele. angličtina
- Více než polovina hlavních vlakových spojů v Evropě není vhodná pro cyklisty
Na základě průzkumu ECF bylo zjištěno, že cyklisty čekají při cestování vlakem vážné problémy. Z mapy rychlíkových železničních spojů mezi hlavními a velkými městy v Evropě lze vyčíst, že na 53% z nich nelze přepravit kolo. ECF požaduje, aby bylo vyhrazeno alespoň 8 míst v každé nové a rekonstruované rychlíkové soupravě pro jízdní kola v nesloženém stavu. Ve výsledku nabízejí dobré služby pro cyklisty dráhy v Německu, Rakousku a v některých východoevropských zemích ve střední Evropě (Česku, Polsku a Maďarsku - podle mapy). angličtina
- Město roku 2050: Méně smogu, více kol a hyper-lokální život
Jak si odborníci představují evropská města za 30 let? Žádné sci-fi vize s létajícími auty a potrubím, kterým jsou lidé vystřelováni do různých míst. Naopak, města budou mít podobný vzhled jako dnes, jen v ulicích bude jezdit méně aut, místa dříve vyhrazená pro auta budou patřit chodcům, cyklistům a elektro autobusům a na plochách parkovišť budou postavena hřiště a restaurace s venkovním posezením. Život ve městech bude mnohem kvalitnější. angličtina