Elektrická auta jsou pro řidiče taxi levnější, než diesel

Čistá mobilita Aktuálně
21. 7. 2020 Ondřej Běnek
Ilustrativní obrázek, Nissan LEAF | zdroj: nissan.cz
Ilustrativní obrázek, Nissan LEAF | zdroj: nissan.cz

Nová studie ukazuje, že elektrická auta mohou být pro řidiče taxi levnější, než diesel, a to v mnoha evropských městech. Paříž, Madrid, Lisabon, nebo Berlínem mohou jít příkladem.

Podle studie jsou celkové náklady spojené s vlastnictvím (tzn. total costs of ownership - TCO) obzvláště středně velkých elektomobilů (C-segment, např. Nissan LEAF, Volkswagen e-golf,…) ve vybraných hlavních městech v průměru o 14 % nižší, než jejich dieselové protějšky. V Paříži rozdíl činil dokonce 24 %, což za rok přinese úsporu přibližně 80.000Kč.

Čím víc jezdíš, tím víc ušetříš. Jakmile přejdeš na elektro

Tato zjištění předpokládají pomalé nabíjení přes noc, nebo rychlé nabíjení za zvýhodněné ceny. Právě taxi služby (a moderní verze této služby, jako je Uber, Liftago,..) mají nejlepší potenciál proměnit své flotily v plně elektrifikované jako první. Ekonomika elektroaut je následující – dražší ke koupi, ale levnější k provozování. A to se perfektně hodí pro vozidla, která najezdí vysoký počet kilometrů. Řidiči Uberu najezdí přibližně pětkrát více, než standardní řidič.

Srovnání elektro/diesel auta v některých evropských městech | zdroj: cleantechnica.com (přeloženo)
Srovnání elektro/diesel auta v některých evropských městech; vlastnictví vozu 4 roky, najeto 60.000Km/rok, elektro auto představuje Leaf e+ a diesel představuje Škoda Octavia. Pokud není nabíjení přes noc k dispozici, bylo připočteno dalších 20% nákladů, aby se vykompenzoval ztracený čas během dne, kdy je auto nabíjeno na rychlonabíječce. | zdroj: cleantechnica.com, T&E "in-house"(přeloženo)

Jak lze vidět, klíčem v této analýze je nabíjení přes noc. Přirozeně byste neradi platili vysoké poplatky za rychlonabíjení a neradi byste čekali na dobití auta během pracovní doby, když můžete vozit zákazníky.

Tip: Jaké jsou možností nabíjení v Praze?

Technologie se neustále zlepšují. A zlevňují.

Lyft se zavázal, že do roku 2030 budou všechny jeho auta plně elektrizované. To je chvályhodný a cool závazek, ale také na 100 % očekávatelné. Jak ukazuje studie, elektrická auta jsou již více než konkurenceschopné v některých kategoriích. A i konzervativní predikce o dalším snižováním nákladů a vylepšování technologií by měly každému říct, že povolání, která najezdí vysoký počet kilometrů, jako jsou taxi služby, budou v nadcházejících letech elektrické.

A to nehledě na trendy zejména v Evropských městech, která chrání zdraví svých rezidentů novými a přísnějšími restrikcemi na vjezd a pohyb emisních aut a naopak podporují nízkoemisní dopravu.

Klíčová opatření pro urychlení elektrizace taxi sektoru | zdroj: cleantechnica.com (přeloženo)
Klíčová opatření pro urychlení elektrizace taxi sektoru | zdroj: cleantechnica.com (přeloženo)

Výhody pro nás všechny

Jakmile se to všechno dá do pohybu, přirozeně největší výhodou pro společnost bude výrazný úbytek nebezpečných zplodin v ovzduší (a méně úmrtí a onemocnění) a zpomalení globálního oteplování. Změna ale přinese i méně patrné výhody, které z měst udělají příjemnější místa pro život: tišší plynulejší jízdu a klidnější ulice bez rachotících motorů. A pro milovníky technologií zábavu z nového věku elektrizující symfonie.

 

Článek byl přebrán a přeložen z portálu: cleantechnica.com