Do 10 let aut ve městech výrazně ubyde

Autem Aktuálně
16. 4. 2020 Čistou stopou Prahou
jedoucí cyklista - foto
Nejrychleji narůstajícím způsobem dopravy je cyklistika.

Podle nejnovějších výzkumů bude užívání aut v největších městech světa nahrazeno do roku 2030 udržitelnými způsoby dopravy. Informace o tom přinesl server www.cnbc.com.

Ve zprávě zveřejněné v únoru tvrdí výzkumná agentura Kantar, že jízdy soukromými auty v globálních centrech poklesnou během příštího desetiletí o 10 % s tím, jak se změní způsob, jímž 36,7 milionu obyvatel měst cestují.

Výzkumníci oslovili více než 20 000 obyvatel 31 měst po celém světě s dotazem na jejich současné zkušenosti s cestováním a na způsoby dopravy, které by chtěli používat do budoucna.

Podle předpovědi agentury Kantar projde v příštích 10 letech největší transformací město Manchester a také Moskva a Sao Paulo.

Města, která do roku 2030 zaznamenají největší posun v dopravě

  • Manchester (Velká Británie)
  • Moskva (Rusko)
  • Sao Paulo (Brazílie)
  • Paříž (Francie)
  • Johannesburg (Jihoafrická republika
  • Kuang-čou (Čína)
  • Milán (Itálie)
  • Montreal (Kanada)
  • Amsterodam (Nizozemsko)
  • Šanghaj (Čína)

Ve zprávě agentury Kantar se uvádí, že nárůst sdílené ekonomiky, využívání autonomních vozidel a stárnoucí globální populace sníží potřebu vlastnit auto. Očekává se, že cestování osobními vozy nahradí veřejná doprava, cyklistika a chůze.

Autoři zprávy předpovídají, že do roku 2030 bude 49 % veškerých cest ve městě uskutečněno pomocí „zelenějších metod“, zatímco jízdy autem budou představovat 46 % veškerých městských přesunů, což představuje snížení z 51 % ve srovnání s rokem 2020.

Zbývajících 5 % budou tvořit jízdy prostřednictvím taxi a aplikací jako Uber, tvrdí agentura Kantar.

Zpráva rovněž uvádí, že nejrychleji rostoucím způsobem dopravy se stává cyklistika, u níž se v období 2020–2030 očekává nárůst počtu jízd o 18 %.

Politické přínosy

Některá města jsou na tuto změnu lépe připravená než jiná, uvedla agentura Kantar ve své zprávě. K nejlépe připraveným po technologické stránce, měřeno faktory jako infrastruktura pro digitální platby, otevřenost autonomním vozidlům a hrubý domácí produkt, patří podle analýzy Amsterodam, Londýn a Los Angeles.

Výzkumníci rovněž zjistili, že ve městech jako Berlín, Amsterodam a New York existuje jasná propast mezi připraveností města na změnu a důvěrou ve schopnost vlády realizovat udržitelnější dopravní infrastrukturu.

„Města na celém světě musí strategicky plánovat měnící se potřeby mobility svých občanů,“ řekl Rolf Kullen, ředitel pro mobilitu v agentuře Kantar. „Aby mohlo dojít ke změnám, musí je prosazovat jak obyvatelé měst, tak městské samosprávy občané nemohou jednat sami.“

„Městské samosprávy musí tuto propast odstranit tím, že se budou snažit o rovnováhu mezi investicemi do infrastruktury a propracovanými politikami městské mobility doplněnými o informační kampaně, aby získaly důvěru a podporu svých občanů,“ dodal Kullen. „Náš výzkum ukazuje, že politici, kteří vyřeší městskou dopravu ke spokojenosti občanů, by si mohli připsat značný počet politických bodů.“

Mnoho měst na celém světě jako Manchester, Singapur a Londýn začalo zkoušet samořiditelné autobusy s cílem reorganizovat veřejnou dopravu, zatímco některá města v Číně již přešla na používání plně elektrifikovaného autobusového parku.