Vrátí se do měst nákladní tramvaje?

MHD Aktuálně
29. 7. 2017 Roman Sovák
nákladní tramvaj na ulici
Zdroj: ČT24, autor: Milan Dolejší

V Drážďanech po roce začala opět jezdit nákladní tramvaj, která přepravuje autodíly pro automobilku Volkswagen. Je tamější nákladní tramvajová doprava cestou i pro česká města včetně Prahy?

Na první pohled možná zajímavý a k životnímu prostředí zaručeně šetrný recept, jak ulehčit od automobilové dopravy zejména centrům velkých měst, má dva háčky. Zajímavý článek o historii a problematice nákladních tramvají přinesl server České televize ČT 24, z nějž vyjímáme následující informace.

Evropa

Provoz drážďanských CarGoTram je v současné Evropě jedinečný hlavně svým komerčním úspěchem. Jediným dalším nákladním vozidlem na tramvajových kolejích, které je pravidelně v provozu a neslouží přitom pouze vnitřním potřebám dopravního podniku, je odpadková Cargotram v Curychu. Další pokusy o nákladní tramvajovou dopravu ve Vídni a Amsterdamu, která měla sloužit vnitřnímu zásobování měst, záhy zanikly.

Česko

V Praze na rozdíl od některých českých a moravských měst nebyly s drobnými výjimkami nákladní tramvaje ani v minulosti příliš rozšířeny a místo nich se ulicemi pohybovaly železniční vlečky. Naopak nejrozsáhlejší nákladní tramvajový provoz v českých zemích patrně existoval v Ostravě a vytrval tam až do 70. let. Ještě po druhé světové válce jezdily nákladní tramvaje také v Brně (do roku 1967, zpočátku byly parní), Ústí nad Labem (do počátku 60. let, zajímavostí zde byly poštovní tramvaje) a Jablonci nad Nisou (do roku 1950).

Praha

V Praze byla tramvajová síť vždy plně vytížená osobní dopravou a jen někdy nastaly okamžiky, kdy musely potřeby cestujících poněkud ustoupit. Tím nejvýznamnějším byla první světová válka, kdy v Praze začalo jezdit několik plnohodnotných nákladních tramvajových souprav (jedna z nich je vystavena v Muzeu městské hromadné dopravy ve Střešovicích). Kromě toho se zde ovšem pohybovaly také sanitní, a dokonce pohřební tramvajové vozy, které vozily zraněné či mrtvé vojáky z Nádraží císaře Františka Josefa (dnešní hlavní) do nemocnic nebo márnic. V letech 1917–1921 vozily nákladní tramvaje uhlí či stavební materiál a až do roku 1922 také odpad, za druhé světové války a těsně po ní i pivo a potraviny.

Dnešek

Soupravy s motorovým nákladním vozem a několika vlečnými nákladními vozy již v Praze dávno nejezdí, a to ani pro potřeby dopravního podniku. Donedávna mu ale sloužil k přepravě nákladu oranžový služební vůz, z nějž je dnes populární Mazačka (psali jsme o ní ZDE). Dopravní podnik má nicméně v každé vozovně jednu pracovní tramvaj, která slouží například k přepravě náhradních dílů.

Budoucnost: bez poptávky to nejde

Na začátku jsme napsali, že budoucnost tramvajové nákladní dopravy má dva háčky. Podle mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Anety Řehákové by byl DPP schopen nákladní tramvajovou dopravu zabezpečit, kdyby o ni měl někdo zájem – to je tedy ten první. A tím druhým je, že by nejdříve bylo nutné novou nákladní tramvaj zkonstruovat a především k provozu schválit. Podobně se vyjádřila také mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková.

Článek „Renesance dopravních tramvají? Sotva, drážďanský příklad nikdo nenásleduje“ najdete na www.ceskatelevize.cz (TADY).