Počet lidí, kteří v Praze k cestování využívají vlaky, trvale narůstá. V loňském roce činil celkový počet přepravených osob na železnici v rámci Pražské integrované dopravy (PID) na území hlavního města za 1 pracovní den 161 495, což ve srovnání s rokem 2018 představuje zvýšení o tři procenta.
Nejlépe ilustruje trvale se zvyšující zájem o železniční dopravu u Pražanů skutečnost, že před deseti lety cestovala po Praze vlakem pouze polovina dnešního počtu cestujících.
Počty přepravených osob za 1 pracovní den na železnici v PID na území Prahy v posledních letech
2019: 161 495 cestujících
2018: 157 033 cestujících
2017: 137 889 cestujících
2016: 120 932 cestujících
„Díky postupnému navyšování počtu vlaků, modernizace nádraží i vozidel se nám daří získávat nové cestující, a to i přes stále omezenější kapacitu železničních tratí, které do naší metropole směřují ze všech koutů České republiky,“ uvedl náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Tradičně nejvytíženější tratí je Praha–Kolín, druhou v pořadí je Praha–Benešov a třetí Praha–Beroun. „Na těchto tratích leží nádraží v Klánovicích, Uhříněvsi a Radotíně, které využívají Pražané pro cesty do centra Prahy, a kde navazuje řada místních autobusových linek. Právě z těchto oblastí dnes lidé pro cestu do centra používají vlak jako první volbu,“ dodal ředitel ROPIDu Petr Tomčík.
Nejvytíženější tratě podle počtu cestujících za 1 pracovní den
011 Praha – Praha-Klánovice (→ Kolín): 37 903 cestujících
221 Praha – Praha-Uhříněves (→ Benešov): 34 886 cestujících
171 Praha – Praha-Radotín (→ Beroun): 27 425 cestujících
Oproti roku 2018 se zvýšil také podíl lidí, kteří využívají nabídku jízdenek PID, z 58,94 na 59,20 % (další volbou je využití tarifu železničního dopravce). Zásluhu na tom má kromě finanční výhodnosti a možnosti kombinace s pražskou MHD také stále jednodušší způsob pořízení jízdních dokladů, například přes mobilní aplikaci PID Lítačka.
Vlakové linky s nejvyšším podílem jízdních dokladů PID
S34 (Masarykovo nádraží – Čakovice): 95 %
S49 (Roztoky u Prahy – Libeň – Hostivař): 90 %
S6 (Smíchov – Řeporyje – Nučice – Beroun): 81 %
V přípravě je řada projektů, které vlaky přiblíží Pražanům ještě více. „Kromě nových zastávek jako například Eden, Zahradní Město či Rajská zahrada je v plánu zavádět také nové linky a zkracovat interval na těch stávajících. Zásadní bude pomoc státu prostřednictvím Správy železnic, ale Praha se na nové infrastruktuře bude podílet například v podobě dalšího nástupiště ve Vršovicích pro novou linku do Běchovic nebo novou lávkou pro pěší k připravované zastávce Rajská zahrada,“ nastínil nejbližší plány železniční dopravy v Praze Adam Scheinherr.
Zdroj: ČasoPID