Tramvaje na Václaváku a „Déčko“ – na co se můžeme těšit a kdy to bude?

MHD Aktuálně
23. 5. 2019 Max Odráška
Historická fotografie tramvají na Václavském náměstí a koncept stanice Metra D
Dva nejočekávanější projekty městské hromadné dopravy v Praze – nová linka metra a koleje na Václavském náměstí

Pražská hromadná doprava – tramvaje, metro, vlaky, přívozy (a lanovka!) – se stabilně umísťuje na předních příčkách hodnocení městských dopravních systémů. Že pražská MHD funguje, ukazují i statistiky – 42 % veškerých cest, které Pražané uskuteční, obstarává MHD (vs. 29 % autem). Přesto, nebo možná právě proto je však na naší MHD na čem pracovat. Kromě rutinních oprav a údržby nás čekají i velké změny – pojďme se podívat na dvě nejočekávanější z nich.

NÁVRAT TRAMVAJÍ NA VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ

Je velmi pravděpodobné, že po více než 40 letech se na tento pražský bulvár tramvaje vrátí, a to v horizontu několika let. S pokládáním kolejí by se mohlo začít v roce 2022. Vznikne tak propojení Vodičkovy ulice s Vinohradskou, které ulehčí jedinému tramvajovému křížení severo-jižní magistrály na I. P. Pavlova a nabídne možnosti nových spojů na Vinohrady. Diskutuje se i o možném propojení nové tratě s Hlavním nádražím skrz Opletalovu nebo Washingtonovu a následně Vrchlického sady.

Při výstavby nové tratě bude brán maximální zřetel na zachování přívětivé atmosféry pro pěší. I proto se inženýři rozhodli tratě nevést prostředkem, ale po stranách náměstí – napravo směr jízdy k Muzeu, nalevo směr opačný. Tramvaje by tak neměly působit jako příliš velká bariéra pro pohyb chodců. Počet linek by také neměl být příliš vysoký. Podle Ropidu, městské firmy plánující dopravu, by mělo vytížení Václavského náměstí být méně než poloviční v porovnání s ulicemi Vodičkova či Ječná. „Nepůjde tedy o žádnou neprostupnou šňůru tramvají, která by náměstí rozřízla vedví,“ komentuje záměr Lukáš Tittl – specialista IPR na koncepci dopravy (ZDE).

NEBUDOU TRAMVAJE ZDRŽOVAT?

Nejčastější výtkou plánovené tramvajové trasy je domnělé omezení plynulosti automobilového provozu na magistrále. S tou se jasně vypořádává Ropid ve své prezentaci k návratu tramvají (dostupná ZDE). U Muzea už nyní přechází chodci, auta jedoucí od Hlavního nádraží mají zelenou 61 sekund ze 100 sekundového řídícího cyklu. Z toho vyplývá, že pro chodce a tramvaje zbývá 39 sekund. Za tento interval jsou magistrálu schopné překonat až 4 za sebou jedoucí tramvaje.

mapka se budoucí situací kolejí a chodců na Václavském náměstí

Ve směru z Nuselského mostu je situace složitější, ale i na tomto křížení auta na magistrále každých 37 sekund ze 100 stojí. Jediné dopravní křížení, které v tomto místě vznikne navíc, bude mezi tramvajemi zatáčejícími z muzejní oázy (nově vzniklý prostor mezi historickou a novou budovou Národního muzea) vpravo na dnešní tramvajovou zastávku Muzeum. Pravděpodobně však půjde pouze o jednu linku, další dvě z plánovaných tří budou z oázy pokračovat přímo na Vinohradskou. Uvidíme, jak se s tím dopravní inženýři poperou.

METRO D

Výstavba metra D, nové linky pražské podzemní dráhy, je mediálně zajímavé téma a i my jsme o něm informovali několikrát (nejobšírněji ZDE). Na řádcích níže nabízíme stručné shrnutí posledního vývoje.

V roce 2009 vedoucí odboru strategického a investičního rozvoje dopravního podniku David Dohnal předpokládal, že stavět by se mohlo začít nejdříve v roce 2012. Dokončení odhadoval na rok 2022. Dnes si můžeme být jistí, že čtvrté linky pražského metra, o které se diskutovalo už v 70. letech minulého století, se za tři roky nedočkáme. Co o výstavbě metra D můžeme napsat dnes?

  • Metro povede z Písnice na náměstí Míru.
  • Poslední odhad ceny je 72 miliard korun.
  • Náklady na výkup pozemků a přípravy stavby zatím činí 1 miliardu.
  • Podle šéfa Dopravního podniku hl. m.  Prahy Witowského je reálné, že první cestující se v úseku Pankrác – Nové Dvory projedou v roce 2027.
  • Pokud sněmovnou projde příslušná novela zákona, vlaky metra D nebudou mít řidiče.
  • Podoba stanice Náměstí Bratří Synků bude vybírána formou architektonické soutěže, výtvarnou podobu ostatních stanic bude podle pražských radních vybírat speciální komise.

mapka budoucího metra D

V první fázi má vzniknout úsek metra Pankrác–Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory. Jako poslední ve směru na jih vznikne trasa od Nových Dvorů až do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje.

Pražští radní 20. května schválili zahájení geologického průzkumu pro stavbu trasy metra D a tím umožnili zahájení celého projektu nové linky. První fáze výstavby bude probíhat v úseku Pankrác – Nové Dvory, ve druhé fázi bude trať prodloužena až do Depa Písnice. Pražští radní do budoucna počítají i s propojením Pankráce a náměstím Míru skrz Nusle.

Geologický průzkum začne podle radního Scheinherra do měsíce, a to na Pankráci.

 

 

loga SFŽP, MŽP a Ekomob

Projekt Čistou Stopou Prahou je v roce 2018–2019 spolufinancován z projektu „Čistá mobilita pro Prahu". Ten je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu. Více na www.sfzp.cz, www.mzp.cz.