Další pražská tramvaj 15T nese slavné jméno, tentokrát po Františku Křižíkovi. Pokřtěna byla včera u příležitosti 170. výročí jeho narozenin, které připadlo na sobotu.
Nová tradice
Jde již o čtvrtou tramvaj pojmenovanou v rámci nového projektu Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) po významné osobnosti či zaměstnanci, kteří ovlivnili pražskou MHD. Před Františkem Křižíkem do pomyslné síně tramvajové slávy vstoupil olympijský medailista a bývalý zaměstnanec DPP Václav Pšenička, designér František Kardaus a košířský starosta Matěj Hlaváček. DPP chce takto ročně pojmenovat až pět tramvají. „Mám velkou radost, že jsme se do projektu pustili a že neustále nacházíme velice zajímavé osobnosti z naší minulosti. Často se totiž na historii zapomíná a tu má pražská hromadná doprava bohatou,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.
Český Edison
Jako syn vesnického ševce a posluhovačky dosáhl František Křižík svého postavení význačného vynálezce v oboru elektrotechniky a průmyslníka jen díky obdivuhodnému talentu a píli. Vystudoval ve své době jedinou českou reálku v Praze, ale bez maturity, protože neměl peníze na poplatek, aby k ní mohl být připuštěn. Přesto byl přijat jako mimořádný student na ČVUT; po dobu studií si na živobytí musel přivydělávat různými brigádami. Poprvé se proslavil vynálezem zdokonalené obloukové lampy, která mu v roce 1881 přinesla velký úspěch na výstavě v Paříži – „zastínila“ tam i Edisonovu žárovku, neboť ta svítila slaběji.
Podnikání
Vynálezce si počátkem osmdesátých let předminulého století pronajal továrnu v Karlíně, kde vyráběl obloukovky a později dynama a další elektrozařízení a materiál, kterým vybavil více než stovku českých elektráren. Křižík byl první, kdo zavedl elektrické osvětlení v Praze, osvětlil i Jindřichův Hradec a Písek, věhlas mu mj. prohloubila také světelná fontána na pražském výstavišti. Zřídil městské elektrárny na Žižkově a v Karlíně.
Tramvaje
František Křižík významně zasáhl i do rozvoje pouliční elektrické dráhy, nejdříve však musel rozbít monopol, který tehdy na pražskou dopravu měla koněspřežka. Využil k tomu Jubilejní výstavy v roce 1891, v jejímž rámci předvedl osmisetmetrovou tramvajovou trať na Letné, která se stala jednou z hlavních událostí roku. To otevřelo dveře pro vybudování tramvajové linky Florenc–Karlín–Libeň–Vysočany, jež měřila osm kilometrů a přepravovala dva miliony pasažérů ročně. K zajímavostem rozvoje dopravy v té době patří, jak si Křižík poradil s problémem jízdy tramvají přes Karlův most – protože klasické troleje by příliš rušily jeho vzhled, elektrický proud byl do vozů veden po speciálních kolejnicích.
Ohlasy
„František Křižík je česká legenda a měl by být vzorem pro naše inženýry a vynálezce. Proto je dobré, že se takovou nenásilnou formou propagují zajímavé osobnosti. Třeba si o nich děti něco najdou na internetu a lépe historii vstřebají,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky odpovědný za dopravu. „Jsem si jistý, že by byl můj pradědeček potěšen, kdyby v Praze jezdila tramvaj pojmenovaná po něm,“ prohlásil pravnuk Františka Křižíka Čestmír Barta.