Praha má tramvaj se jménem Františka Křižíka

MHD Aktuálně
11. 7. 2017 DPP, Čistou stopou Prahou
Tramvaj typu 15T se jménem Františka Křižíka
"Křížíkovu tramvaj" poznáte podle speciálního polepu na boku a evidenčního čísla 9391. Zdroj: Archiv DPP

Další pražská tramvaj 15T nese slavné jméno, tentokrát po Františku Křižíkovi. Pokřtěna byla včera u příležitosti 170. výročí jeho narozenin, které připadlo na sobotu.

Nová tradice

Jde již o čtvrtou tramvaj pojmenovanou v rámci nového projektu Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) po významné osobnosti či zaměstnanci, kteří ovlivnili pražskou MHD. Před Františkem Křižíkem do pomyslné síně tramvajové slávy vstoupil olympijský medailista a bývalý zaměstnanec DPP Václav Pšenička, designér František Kardaus a košířský starosta Matěj Hlaváček. DPP chce takto ročně pojmenovat až pět tramvají. „Mám velkou radost, že jsme se do projektu pustili a že neustále nacházíme velice zajímavé osobnosti z naší minulosti. Často se totiž na historii zapomíná a tu má pražská hromadná doprava bohatou,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Český Edison

Jako syn vesnického ševce a posluhovačky dosáhl František Křižík svého postavení význačného vynálezce v oboru elektrotechniky a průmyslníka jen díky obdivuhodnému talentu a píli. Vystudoval ve své době jedinou českou reálku v Praze, ale bez maturity, protože neměl peníze na poplatek, aby k ní mohl být připuštěn. Přesto byl přijat jako mimořádný student na ČVUT; po dobu studií si na živobytí musel přivydělávat různými brigádami. Poprvé se proslavil vynálezem zdokonalené obloukové lampy, která mu v roce 1881 přinesla velký úspěch na výstavě v Paříži – „zastínila“ tam i Edisonovu žárovku, neboť ta svítila slaběji.

Podnikání

Vynálezce si počátkem osmdesátých let předminulého století pronajal továrnu v Karlíně, kde vyráběl obloukovky a později dynama a další elektrozařízení a materiál, kterým vybavil více než stovku českých elektráren. Křižík byl první, kdo zavedl elektrické osvětlení v Praze, osvětlil i Jindřichův Hradec a Písek, věhlas mu mj. prohloubila také světelná fontána na pražském výstavišti. Zřídil městské elektrárny na Žižkově a v Karlíně.

nápis na boku tramvaje vzdává holt slavnému vynálezci
Polep na tramvaji vzdává hold slavnému průkopníkovi tramvajové dopravy. Zdroj: Archiv DPP

Tramvaje

František Křižík významně zasáhl i do rozvoje pouliční elektrické dráhy, nejdříve však musel rozbít monopol, který tehdy na pražskou dopravu měla koněspřežka. Využil k tomu Jubilejní výstavy v roce 1891, v jejímž rámci předvedl osmisetmetrovou tramvajovou trať na Letné, která se stala jednou z hlavních událostí roku. To otevřelo dveře pro vybudování tramvajové linky Florenc–Karlín–Libeň–Vysočany, jež měřila osm kilometrů a přepravovala dva miliony pasažérů ročně. K zajímavostem rozvoje dopravy v té době patří, jak si Křižík poradil s problémem jízdy tramvají přes Karlův most – protože klasické troleje by příliš rušily jeho vzhled, elektrický proud byl do vozů veden po speciálních kolejnicích.

Ohlasy

„František Křižík je česká legenda a měl by být vzorem pro naše inženýry a vynálezce. Proto je dobré, že se takovou nenásilnou formou propagují zajímavé osobnosti. Třeba si o nich děti něco najdou na internetu a lépe historii vstřebají,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky odpovědný za dopravu. „Jsem si jistý, že by byl můj pradědeček potěšen, kdyby v Praze jezdila tramvaj pojmenovaná po něm,“ prohlásil pravnuk Františka Křižíka Čestmír Barta.