Od pátku je otevřeno nové vlakové nádraží Praha – Zahradní Město na trati z Prahy do Benešova, které umožní pohodlný bezbariérový přestup na tramvajové a autobusové linky MHD a zkrátí cestování z jihovýchodní části Středočeského kraje i v rámci Prahy. Na novém nádraží budou zatím zastavovat osobní vlaky linky S9 a spěšné vlaky linky R49, od prosince 2021 také rychlíky linky R17. Díky novému nádraží budou vlaky mnohem výhodnější i pro cesty po Praze.
„Nádraží Zahradní Město je ukázkovým přestupním terminálem, kde se co nejvíce zkrátila přestupní vzdálenost mezi železnicí a MHD. Díky krátkému intervalu vlaků nabídne železnice v kombinaci s návaznou MHD nejrychlejší spojení oblasti Zahradního Města s centrem Prahy – vlakem se odtud dostanete na Hlavní nádraží za pouhých 12 minut. Na společných zastávkách tramvají a autobusů také zavádíme nový standard informačního systému díky panelům s online reálnými odjezdy spojů přímo na nástupištích,“ uvedl náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Současně se zprovozněním nového vlakového nádraží jsou v podjezdu přímo pod vlakovými nástupišti zřízeny nové zastávky Nádraží Zahradní Město pro tramvaje i autobusy, které slouží k zajištění co nejkratšího přestupu mezi vlakem a MHD. Zároveň došlo k prodloužení spojů páteřní linky 22, které byly dosud ukončeny v obratišti Radošovická, do nového tramvajového obratiště Zahradní Město. Díky tomu jedou ze Zahradního Města do centra nově všechny spoje linky 22 ve špičkovém intervalu 4 minuty. Kromě linky 22 se ze Zahradního Města dostanete do oblasti Prahy 3 nebo 10 také linkou 26. Současně s těmito změnami je prodloužena linka 4 o úsek Čechovo náměstí – Kubánské náměstí a noční linka 99 je zkrácena o úsek Zahradní Město – Nádraží Hostivař.
Na Nádraží Zahradní Město zastavují přímo pod vlakovým nádražím na společných nástupištích s tramvajemi také autobusové linky 101, 138, 175, 177 a 195, které umožní rychlé spojení ve směru Jižní i Severní Město, do oblasti Malešic, Vinohrad, Petrovic či Spořilova. „Například na spořilovské sídliště se odtud dostanou cestující za pouhých 9 minut, na Opatov na Jižním Městě za 19 minut, na Jarov za 16 minut či na Prosek za 29 minut. Nový přestupní terminál dokazuje výhody integrované dopravy, kdy na jednu jízdenku můžete cestovat po Praze jak MHD, tak vlakem. Nové vlakové nádraží dokazuje, že železnice je plnohodnotnou součástí pražské MHD,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.
Stanice Praha-Zahradní Město je součástí modernizace železniční trati mezi Vršovicemi a Hostivaří a navazuje na loňské otevření zastávky Praha-Eden uprostřed Vršovic a modernizaci nádraží Praha-Vršovice, odkud lze díky novému podchodu vystupovat z vlaku přímo ve směru náměstí Bratří Synků a do Nuslí. Modernizace trati umožní v budoucnu také zkrácení intervalů na lince S9, která už dnes jezdí v hlavních časech každých 15 minut. Význam této trati ještě zvýší připravované zavedení nové tangenciální linky S61 z Vršovic do Běchovic cca v roce 2024.
zdroj: ROPID