Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů, kterou pražský dopravní podnik vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric. První z nich do hlavního města dorazí už v prosinci, ostatní začátkem příštího roku. Využití by měly najít na linkách číslo 154 a 213.
Vozidla Škoda E’City budou historicky první elektrobusy standardní dvanáctimetrové délky, které DPP pro pražskou veřejnou dopravu nakoupí. Hodnota zakázky včetně opcí, například na nákup nových akumulátorů, je 207 milionů korun.
NULOVÉ EMISE I V ZIMĚ
Škoda E’City je nízkopodlažní bateriový elektrobus s celovozovou klimatizací a přepravní kapacitou 69 osob. K usnadnění nástupu a výstupu cestujících je vybaven systémem naklápění karoserie, který umožňuje snížit nástupní hranu dveří. Pneumatický systém podvozku ale umožňuje i zvednutí výšky karoserie. Škoda E’City je plně bezemisní: jeho topení i klimatizace je totiž – na rozdíl od naprosté většiny elektrobusů provozovaných v ČR, které používají naftové topení produkující v zimním období nezanedbatelné množství emisí – poháněna výlučně elektricky.
Rychlonabíjení pomocí dvoupólového pantografu Vozidlo je vybaveno rychlonabíjením pomocí odpruženého pantografu. Bude se nabíjet v domovské garáži Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského prostřednictvím trolejbusové troleje ze sítě 600 V DC, variantně lze použít i 750 V DC. Většina trakční výzbroje, galvanický oddělovač a pantograf pro rychlé dvoupólové nabíjení z trolejbusové troleje jsou umístěny na střeše elektrobusu. Nabíjení probíhá automaticky, po ukončení nabití nebo při přehřátí či poruše trakční baterie, je nabíjení přerušeno a vozidlo je odpojeno. Pantograf je vybaven kamerou pro kontrolu správné polohy a jeho funkce. |
NADSTANDARDNÍ KOMFORT
Nové elektrobusy splňují veškeré Standardy kvality Pražské integrované dopravy, jako je nízkopodlažnost, celovozová klimatizace, rozmístění sedadel, odbavovací a informační systém. Nad rámec Standardů PID je v prostoru druhých dveří vytvořeno místo pro přepravu 2 kočárků nebo 2 invalidních vozíků (případně kombinace 1 kočárku a 1 vozíku). V interiéru jsou dva LCD monitory pro zobrazování provozních informací. Elektrobus je vybaven zařízením pro automatické počítání přepravených cestujících a kamerovým systémem včetně nehodové kamery.
Výrobce poskytuje záruční dobu na vozidlo 67 měsíců, na trakční akumulátor 85 měsíců, přičemž po celou tuto dobu musí být schopno dosáhnout deklarovaného dojezdu, tj. 100 km v běžném městském provozu, a to včetně použití klimatizace či topení.
DO ROKU 2030 BUDE V PRAZE TŘETINA AUTOBUSŮ „ELEKTRO“
„Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových elektrobusů. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva a nákupem prvních 100% bezemisních elektrobusů pro pražskou MHD přispíváme k naplňování Klimatického závazku Prahy. Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život, a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
STRATEGIE ALTERNATIVNÍCH PALIV V DPP
„Nákupem prvních 14 elektrobusů naplňujeme naší strategii alternativních paliv a začínáme v DPP budovat novou flotilu nízkoemisních a bezemisních silničních vozidel. Letos v ní chceme výrazně pokročit. V rámci této strategie bychom chtěli vypsat další veřejné zakázky na nákup 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů pro linku č. 140, 45 bateriových trolejbusů standardní délky pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. A příští rok také otestovat autobus na vodíkový pohon. Paralelně s nákupem nových elektrobusů pro ně připravujeme nabíjecí infrastrukturu v garáži Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského, kterou letos chceme dokončit, abychom na konci tohoto roku mohli první vozidlo Škoda E’City nasadit do běžného provozu v Praze,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
DLOUHODOBĚ UDRŽITELNÝ PROVOZ
„Do našeho hlavního města dodáme vozidla, která nijak nezatěžují životní prostředí, mají tichý provoz, a navíc nízké provozní náklady, tudíž je jejich provoz dlouhodobě udržitelný. Bude se jednat o nové dvanáctimetrové plně nízkopodlažní vozy s komfortní výbavou – například celovozovou klimatizací, pohodlnými sedadly, sofistikovaným informačním systémem a pokročilým energetickým managementem celé flotily vozidel,“ doplnil informace Petr Brzezina, předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation.
Z historie elektrobusů v DPP Prvními elektrobusy, které DPP v novodobé historii zakoupil, byly dva minibusy Breda Menarinibus Zeus M 200E. V Praze jezdily od ledna 2010 do listopadu 2011, kdy byly vzhledem k vysoké poruchovosti odstaveny z provozu. V lednu 2014 se v rámci předváděcího turné na několik dnů na lince 216 objevil elektrický midibus Siemens/Rampini Alè electric zapůjčený z vídeňského dopravního podniku. Ve stejném roce byl DPP předveden také elektrický minibus SOR EBN 8. Další elektrobusy se v DPP v rámci zkušebního provozu objevily v roce 2015. Od 1. září 2015 začal DPP testovat v pravidelném provozu na linkách č. 163 a 213 od výrobce pronajatý 11metrový bateriový elektrobus SOR EBN 11. Zkušební provoz tohoto vozidla skončil na konci srpna 2017, za tu dobu najezdil více než 140 tisíc km. Po jedenapůlleté přestávce jej výrobce opět poskytl DPP k užívání. Do pravidelného provozu jej DPP nasazuje dodnes, zatím najezdil dalších více než 100 tisíc km. Jedním z posledních typů elektrobusů, které DPP testoval v běžném provozu byl prototyp elektrobusu SOR NS 12 electric. Od 9. října 2017 do 10. října 2019 byl nasazován na linky č. 109 a 239 a v pražské MHD najezdil více než 67 tisíc km. |
zdroj: DPP