Dopravní podnik hl. m. Prahy získal pravomocné stavební povolení na 1. etapu nové tramvajové tratě do Slivence, tj. na úsek Barrandov–Holyně. V těchto dnech současně vypisuje na jejího zhotovitele veřejnou zakázku. Nová tramvajová trať bude dlouhá jeden kilometr a bude mít dvě zastávky: Kaskády a Holyně.
DPP bude na výstavbu nové tramvajové tratě Barrandov–Holyně čerpat finanční prostředky z Evropské unie, Evropských strukturálních a investičních fondů (konkrétně Operačního programu Doprava) a přepokládá krytí nákladů stavby z cca tří čtvrtin. Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky činí zhruba 277 milionů Kč bez DPH.
„Obyvatelé Holyně se po letech slibů konečně dočkají komfortního a spolehlivého spojení s centrem města. Po nové trati bychom se mohli svézt už na konci příštího roku. Je skvělé, že výstavbu nové tratě významně finančně podpoří také evropské strukturální a investiční fondy a že se nám tyto prostředky daří získávat. Pražskou tramvajovou síť nerozvíjíme jen na papíře. Jsou za námi vidět konkrétní výsledky. Po zahájení stavby tratě z Pražského povstání k Pankráci brzy postavíme další důležitý úsek do Holyně,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Mám velkou radost, že stavební povolení pro 1. úsek nové tramvajové tratě Barrandov–Holyně nabylo právní moci a nám nic nebrání v realizaci této stavby, která původně měla vzniknout společně s tratí Hlubočepy–Barrandov. Po téměř 13 letech přípravy tak konečně naplníme tento dlouho připravovaný projekt a o kilometr rozšíříme pražskou tramvajovou síť. Považuji to za žádoucí a užitečný počin, protože nová trať bude vznikat současně s výstavbou nové městské čtvrti a její budoucí obyvatelé či návštěvníci dostanou rychlou, kapacitní a ekologickou dopravu k metru na Smíchovské nádraží nebo k Andělu,“ doplnil Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch. Ten předpokládá, že vítěz veřejné zakázky a zhotovitel nové tramvajové tratě by mohl být znám v průběhu února 2021 a ihned, jakmile to klimatické podmínky umožní, by se mělo začít stavět. První tramvaje by pak mohly na novou trať vyjet v závěru příštího roku.
Tramvajová trať Barrandov–Holyně naváže na současnou smyčku Sídliště Barrandov, kterou DPP letos na jaře v rámci 0. etapy stavby upravil tak, aby mohla být na ni nová trať připojena bez přerušení provozu. Trať bude v první etapě dále pokračovat Werichovou ulicí ve stejném provedení, tj. s antivibrační rohoží a konstrukcí tratě na pražcích s kolejnicemi 49E1 se svařovanými styky. Tuto konstrukci DPP zvolil pro maximální ochranu místních obyvatel před hlukem a vibracemi. V úseku poblíž současné zástavby ve Werichově ulici DPP pro zlepšení místních klimatických podmínek a zvýšení estetické hodnoty tramvajovou trať zatravní.
První zastávka na trati, v projektové dokumentaci zatím nazývaná Kaskády, bude umístěna na plánovaném náměstí Olgy Scheinpflugové. Trať se zde stáčí z Werichovy ulice jihozápadním směrem do plánované ulice Nataši Gollové podél v současnosti budované zástavby. Umístění budov i konstrukce tratě byly od počátku důsledně koordinovány a všechny případné negativní vlivy z tramvajové dopravy byly podchyceny již v projektu. Prozatímní konečná zastávka Holyně bude provedena formou úvratě pro ukončení obousměrných tramvají. Trať by měla být v budoucnu v rámci 2. etapy prodloužena o jednu zastávku do budoucí smyčky Slivenec.
Zdroj: DPP