Zástupci pražského dopravního podniku včera převzali jubilejní dvoustou padesátou tramvaj ForCity Alfa, která bude jezdit s evidenčním číslem 9450. Uzavřela se tím zásadní etapa modernizace tramvajového vozového parku v hlavním městě.
První tramvaj typu 15T ForCity předala Dopravnímu podniku hl. m. Prahy plzeňská společnost Škoda Transportation téměř přesně před osmi lety (dne 28. ledna 2011), stou dodala v roce 2014 a dvoustou v novém designu v roce 2017.
„Jsme rádi, že máme pro Pražany i návštěvníky města moderní a komfortní tramvaje, které jsou navíc i stoprocentně nízkopodlažní a nabízejí tak bezproblémovou možnost přepravy cestujícím se sníženou pohyblivostí. To je v souladu se strategickou prioritou Prahy, zajistit do roku 2025 bezbariérovost v celé síti MHD,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
UNIKÁTNÍ PRVKY
Tramvaj ForCity Alfa je první sériově vyráběnou 100% nízkopodlažní tramvají s otočnými podvozky na světě. Jako první má také unikátní pohon s bezpřevodovkovými motory s permanentními magnety, které pohánějí všechna kola čtyř beznápravových podvozků. Umístění podvozků pod přechodovými měchy a pod konci vozidla umožňuje maximální variabilitu v uspořádání interiéru.
Tramvaj měří 31,4 metru a široká je téměř 2,5 metru. Pojme 180 cestujících – z toho 61 sedících. Díky schopnosti hladkého průjezdu oblouky tramvaj zkracuje jízdní dobu a urychluje dopravu. K tomu napomáhá také šest širokých dvoukřídlých dveří, které cestujícím umožňují velmi rychlý výstup a nástup.
PRŮBĚŽNÉ INOVACE
V průběhu dodávek došlo u tramvají k několika designovým změnám, vylepšením interiéru a úpravám pro zvýšení pohodlí cestujících. Kromě postupného zavádění klimatizačních systémů v tramvajích se jednalo například o výměnu dřevěných sedaček, které cestujícím nevyhovovaly, za plastové a rovněž o doplnění madel pro cestující se sníženou pohyblivostí. Některé z inovovaných vozidel mají také k dispozici wi-fi připojení na internet s moderní technologií LTE.
Výrazně byla upravena původní červeno-stříbrná barvenost. Nový design je zřetelný zejména na čele vozidel, kde jsou nyní rám čelního okna a střední díl čela vozu žlutooranžové. Cílem je hlavně zvýšit bezpečnost chodců – nová zářivá žlutooranžová kontrastní barva je vidět už zdálky a zajišťuje maximální viditelnost tramvaje zejména na přechodech.
AUTOMATICKÉ FUNKCE EMA
V současné době pražský dopravní podnik v tramvajích postupně spouští systém EMA. Ten má za úkol automaticky bez zásahu řidiče ovládat vybrané funkce vozu jako například hlášení zastávek, přimazávání kol a kolejnic, snížení rychlosti na předepsanou hodnotu při jízdě do oblouku nebo přes výhybky, zobrazení pozice tramvaje v mapových podkladech na vnitřním monitoru pro cestující a podobně.
INVESTICE DO VOZOVEN A OPRAVNY TRAMVAJÍ
S dodávkou nových tramvají musely být realizovány rozsáhlé rekonstrukce kolejových podpěr ve vozovnách, kde byly také doplněny pracovní lávky pro zaměstnance údržby, nové silnější hydraulické zvedáky a nainstalováno automatické doplňování písku do tramvají. Několik stavebních investic bylo realizováno i v Opravně tramvají Hostivař, kde bylo nutné připravit a naprojektovat nové technologie pro těžkou údržbu zejména podvozků. Všechny tyto investiční akce jsou zrealizovány nebo jsou před dokončením.
„V Hostivaři se buduje nové odstavné kolejiště, práce jsou v plném proudu. Pracuje se i na vozovně Žižkov, probíhá zde postupná rekonstrukce v halách, mění se podpěry kolejí tak, aby byly schopné komfortně deponovat nové tramvaje 15T. Podobná rekonstrukce proběhla již ve vozovnách Kobylisy, Pankrác a Vokovice a částečně i v Motole,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.
Zdroje: tisková zpráva DPP, prazsketramvaje.cz, Wikipedie (statistiky)