Opatření EU na ochranu lidského zdraví před znečištěním ovzduší nevedla k očekávaným dopadům, uvádí zářijová zpráva Evropského účetního dvora. Znečištění vzduchu si v EU každoročně vyžádá přibližně 400 000 předčasných úmrtí a spolu s tím stovky miliard EUR v podobě externích nákladů souvisejících se zdravím.
Takovéto výrazné lidské i hospodářské náklady se však dosud neodrazily v přiměřených opatřeních na úrovni celé EU, upozorňují auditoři EÚD. Konstatují dále, že většina z těchto předčasných úmrtí je zapříčiněna pevnými částicemi, oxidem dusičitým a přízemním ozonem a že znečištění jsou zvláště vystaveni lidé v městských oblastech.
Základním kamenem politiky EU v oblasti čistého ovzduší je směrnice o kvalitě vnějšího ovzduší z roku 2008, která stanoví normy kvality ovzduší pro koncentrace znečišťujících látek ve vzduchu. Auditoři posuzovali koncepci této směrnice, dále to, zda ji členské státy účinně prováděly, a také jak Komise toto provádění monitorovala a prosazovala. Posuzovali rovněž, zda byla kvalita ovzduší přiměřeně zohledněna v dalších politikách EU, zda byla dostatečně podporována z fondů EU a zda byla veřejnost o otázkách kvality ovzduší dobře informována.
„Znečištění ovzduší je největším environmentálním rizikem pro zdraví v Evropské unii,” uvedl člen Evropského účetního dvora odpovědný za zprávu Janusz Wojciechowski. „Politiky EU v posledních desetiletích přispívají ke snižování emisí, kvalita ovzduší se však úměrně tomu nezlepšuje a existují stále výrazné dopady na veřejné zdraví.“
Normy kvality ovzduší EU byly přijaty téměř před dvaceti lety a některé jsou mnohem mírnější než pokyny Světové zdravotnické organizace a ani nedosahují úrovně vyplývající z nejnovějších vědeckých poznatků. I když se množství emisí znečišťujících látek snižuje, většina členských států nedodržuje normy EU týkající se kvality ovzduší a nepřijala dostatečně účinná opatření ke zlepšení kvality ovzduší.
Existuje rovněž riziko, že znečištění ovzduší bylo podceněno, neboť monitorování nemuselo probíhat na správných místech. Plány kvality ovzduší, které jsou jedním z klíčových požadavků směrnice o kvalitě vnějšího ovzduší, často nepřinesly očekávané výsledky.
Monitorování, kterým Komise sleduje, jak členské státy plní cíle kvality ovzduší, je omezené. Postupy Komise, kterými vymáhá dodržování předpisů, dosud nevedly k tomu, aby členské státy dodržovaly limity kvality ovzduší stanovené ve směrnici. Navzdory tomu, že Komise podnikla právní kroky proti mnoha členským státům a dosáhla příznivých rozhodnutí, členské státy nadále často porušují limity kvality ovzduší.
Auditoři konstatují, že financování z EU do oblasti kvality ovzduší může poskytnout užitečnou podporu, ale financované projekty nejsou vždy dostatečně dobře zacíleny. V průběhu svých návštěv v členských státech auditoři nicméně zaznamenali některé dobré projekty – zejména mezi projekty podporovanými v rámci programu EU LIFE.
Znečištění ovzduší představuje naléhavý problém v oblasti veřejného zdraví a povědomí a informovanost veřejnosti hrají při jeho řešení klíčovou úlohu. V poslední době se občané více zajímají o otázky kvality ovzduší a obracejí se na vnitrostátní soudy, které v několika členských státech rozhodly ve prospěch jejich práva na čistý vzduch. Auditoři však zjistili, že směrnice o kvalitě vnějšího ovzduší chrání práva občanů na přístup ke spravedlnosti méně než některé jiné směrnice v oblasti životního prostředí. Informace o kvalitě ovzduší poskytované občanům byly někdy nejasné.
PRO ZLEPŠENÍ KVALITY OVZDUŠÍ V EU AUDITOŘI DOPORUČUJÍ, ABY:
- Evropská komise přijala účinnější opatření,
- byla aktualizována směrnice o kvalitě vnějšího ovzduší,
- politika kvality ovzduší byla upřednostněna a zohledněna i v jiných politikách EU,
- se zlepšilo povědomí a informovanost veřejnosti.